Máshogy látja a kérdést a közlekedésért is felelős szaktárca (KHEM). A minisztérium kommunikációs osztályától kapott válasz szerint az ominózus időszakban a kormányrendelet minden korábbi változata engedte a tranzitszállításokat, tehát nincs és soha nem is volt olyan eredeti állapot, amelyet a Hungrail kérésének megfelelően helyre lehetne állítani.
A jogszabály tavaly még szigorodott is, mert már csak a legalább 7-es (Euro 3-as) környezetvédelmi osztályú járművekre érvényes a korlátozásmentesség. A kamionok téli forgalomkorlátozása viszont nem változott, szemben a Hungrail állításával.
Azt, hogy a nyári kamionstop időhatárai módosításának milyen hatásai vannak, még vizsgálja a KHEM egy kutatóintézet bevonásával. A ro-la kapacitások kihasználatlansága a minisztérium szerint nem a rendelet változása, hanem két másik ok miatt romlott.
A válság miatt jelentősen estek a teherszállítási igények, továbbá az EU-hoz újonnan csatlakozott Bulgária és Románia számára lehetővé vált az úgynevezett közlekedési engedély nélküli tevékenységvégzés más tagállamokban.
„A ro-la forgalmat főként a török, valamint a bolgár és román kamionosok veszik igénybe, akik Szegedtől az osztrák–német határon lévő Welsig utaztatják a járműveket. Ha a közutat választják, azt azért teszik, mert a Hungarocombi ro-la szolgáltatása a sok százmilliós költségvetési támogatás ellenére is drágább és lassabb, mint kamionnal végighajtani két országon” – vélekedett érdeklődésünkre Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete – NIT Hungary főtitkára.
Szerinte megváltozhat a helyzet, ha 2013 januárjában bevezetik az elektronikus útdíjfizetést. Ekkortól a tervek szerint a mai mintegy 5 forintról 47-re nő a kilométerenkénti útdíj. Ha ennek köszönhetően a ro-la szolgáltatás is olcsóbb lesz, akkor az összes kamiont vasúton fogják szállíttatni. Dittel Gábor emlékeztetett, hogy a NIT Hungary és a társ-érdekképviseletek főként azért javasolták a hét végi forgalomkorlátozás módosítását, hogy a rendszer összhangba kerüljön a környező országokban – elsősorban Ausztriában és Szlovéniában – érvényes szabályozással. Így a járművezetőknek nem kell kényszerűségből a határon tölteniük a hétvégéket.
Átjönnek ingyenutat használni
„A kamionstopot tavaly a hazai fuvarozói érdekképviseletek nyomására enyhítették. Az általunk is kifogásolt, a tranzitra vonatkozó, novembertől márciusig tartó könnyítés az eredeti rendeletben is benne volt, és az egyéb könynyítések mellett változatlan is maradt” – reagált érdeklődésünkre a Hungrail a fentiekre. A szervezet szerint tehát egy eleve rossz rendelkezésről van szó, amely ellentétes az EU ro-la támogatási célkitűzéseivel.
Ezt igazolja az a múlt heti sajtóhír is, mely szerint amióta Szlovákiában bevezették az útdíjat, az ottani közúti járművek az aránytalanul olcsó, a magyar adófizetők pénzéből fenntartott magyarországi úthálózatot veszik igénybe. Ugyanez a helyzet évek óta a 86-os úton, ott az osztrák fizetős autópályákat kerülik meg a külföldi kamionok. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.