Az ÁNTSZ arról tájékoztatott, hogy a múlt héten ugyan enyhült a járványos megbetegedések száma, a járványnak tekinthető heti 20 ezer megbetegedés 14 ezerre esett vissza, ám nem lehet föllélegezni. A kedvező tendencia alakulásában ugyanis közrejátszhat, hogy hazánkban 30 százalék a lakosság átoltottsága. Figyelmeztető, hogy a halálozás – ugyancsak eltérően a szezonális vírusfertőzésektől – kiugró a fiatalok és a kismamák körében; eddig öt áldott állapotban lévő fiatal nő veszette életét, egyikük sem volt beoltva.
A német Wolfgang Wodarg, az ET egészségügyi albizottságának egykori vezetője korábban az évszázad egyik legnagyobb botrányaként emlegette a járvány kihirdetését, s bizonyítani akarta, hogy az Egészségügyi Világszervezetet (WHO) bizonyos tudósok és a gyógyszergyárak befolyásolták a döntésében. Ezzel csak az EU-országokban 5 milliárd eurós kiadást okozott a tagállamoknak – állította.
Ám a tegnapi tanácskozáson – amelyen részt vettek a gyógyszercégek képviselői is – nem sikerült bizonyítania álláspontját, pedig továbbra is úgy fogalmazott: a fenyegető világjárvány meghatározása nem történhet úgy, hogy közben a gyógyszergyártók befolyásolják a WHO-t. Fukuda Keidzsi, a WHO főigazgató-helyettese cáfolta a gyártói nyomást, ám többen emlékeztettek arra: megalapozatlannak tűnik jelenleg a világszervezet által becsült nagyszámú megbetegedés és halálozás.
Vissza kell utasítani az ET korábbi elnökének állítását – mondta a Világgazdaságnak Jakab Zsuzsanna, a WHO Európai Regionális Irodájának februártól kinevezett igazgatója, aki öt éve irányítja az Európai Unió Betegségmegelőzési és Járványügyi Központját, így tájékozott a H1N1-járvánnyal kapcsolatos ügyekről.
A hatályos szabályok szerint a WHO-nak akkor kell bejelentenie a legmagasabb fokozatú járványveszélyt, ha az minden földrészre kiterjed, márpedig a H1N1 vírusnál ez történt – állítja. A szakemberek számítanak egy második hullámra is, ezért az igazgató asszony azt mondja: nem szabad leállni az oltással. NTE
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.