BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

RWE: a Nabucco a déli folyosó legversenyképesebb projektje

Megvetette a lábát a kaszpi és a közép-ázsiai térségben a Nabucco konzorcium legfiatalabb tagja is.

A legutóbbi, egy évvel ezelőtti gázválság idején az európai fogyasztók közvetlenül tapasztalták meg, miért van szükség a különböző gázbehozatali útvonalakra és alternatív gázforrásokra, s ezekhez a Nabucco hozzáférést kínál majd. Mind az ellátás, mind az átviteli útvonalak további bővítése sokkal nagyobb biztonságot jelent Magyarország és Kelet-Európa számára is, és választási lehetőséget kínál mintegy 150 millió európai uniós polgárnak, akik mostanáig nagymértékben függtek a csupán egy ellátó országból származó gáztól. A Nabucco fokozni fogja a rugalmasságot is, hiszen technológiája segítségével a távvezeték ellenkező irányban is működik, vagyis a gáz vészhelyzetben Nyugat-Európából Dél és Kelet-Európa irányába is szállítható. A projektnek nem lesznek finanszírozási gondjai sem, sőt minden híresztelés ellenére lesz elegendő gáz is a szállításokhoz - mondta lapunknak Jeremy Ellis , az RWE Ellátás és Kereskedelem üzletfejlesztési vezetője.



A Nabucco európai projekt, melyben minden vállalat - beleértve az orosz cégeket is - részt vehet, ugyan nem helyettesítheti az orosz gázt, de segíthet a megbízható ellátás biztosításában, és fokozhatja a versenyt. Jeremy Ellis szerint bár jelenleg túlkínálat van a gázpiacon, ám ez nagyrészt a világgazdaság hanyatlásának tulajdonítható, a hosszú távú koncepció azonban nem szorul lényeges felülvizsgálatra. Európa növekvő kereslettel és a hazai gázforrások csökkenésével fog küzdeni, vagyis függősége jelentősen növekedni fog.

A várakozások szerint a termelés 2030-ra a tavalyi évi 303 milliárd köbméterről 48 milliárd köbméterre fog visszaesni, miközben a Cambridge-i Energiakutatási Társulás júniusban közzétett tanulmánya szerint a gázkereslet a mai évi 526 milliárd köbméterről 622 milliárd köbméterre fog növekedni. Bár sokszor elhangzott, a Nabucco-val kapcsolatban, hogy nem lesz földgáz a szállításokhoz, ez csupán vaklárma. Elegendő gáz lesz Azerbajdzsánból, Türkmenisztánból és Irakból, amely országok mind kötelezettséget vállaltak Európa gázellátására és ehhez igen világos érdekük fűződik, hiszen csak ez a vezeték jelenthet számukra jelentős exportkapacitást. Az RWE gázellátási tárgyalásokat folytat Azerbajdzsánnal és Türkmenisztánnal, és az év első felében várhatók az első gázszállítási szerződések a Kaszpi-tengeri régióval.

Az Északi Áramlat és a Déli Áramlat projekttel összehasonlítva a Nabucco az egyetlen olyan célorientált vezeték Jeremy Ellis szerint, amely a Kaszpi-tengeri termelőknek a legmagasabb nettó megtérülési értéket, valamint a legbiztonságosabb szállítási útvonalat kínálja Európába, ezt alátámasztják az RWE összehasonlító vizsgálatai is. Távolságtól függően a Nabucco 40 - 73 százalékkal olcsóbb, mint más projektek, és a kitermelés helyétől a piacig számított összköltsége 15 - 27 százalékkal marad más gázvezetékek költségei alatt. A költségbecslések azt mutatják, hogy a Déli Áramlat 1 milliárd köbméter beépített teljesítményre eső építési költségei 50 százalékkal haladják meg a Nabuccóét.

Képviselet Bakuban

Az RWE 2008 februárja óta a Nabucco Konzorcium egyik részvényese, s ennek kapcsán igen aktívak a projektfejlesztésben is. A cég többek között hosszú távú együttműködési megállapodást írt alá Türkmenisztánnal, hogy közösen dolgoznak a földgázforrások fejlesztésén és további know-how transzferen. Ennek kapcsán 2009 júliusában az RWE Dea megkapta az engedélyt, hogy felkutassa és fejlessze a türkmenisztáni Kaszpi-tengerben lévő Licence Block 23 nevű kitermelőhelyet, valamint nemrég nyitott egy irodát az azeri fővárosban, Bakuban is.



Mivel a Nabucco magánforrásokból létesülő projekt, a gázellátókhoz hasonlóan nincsenek finanszírozási problémái. Még a hitelválság utóhatásai idején is van piaca a hosszú távú beruházásoknak az energetikai infrastruktúrák területén stabil és megbízható megtérülést ígérő előjelzésekkel. Ezért a beruházók már most komolyan támogatják a projektet, egyebek között az Európai Beruházási Bank, az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank, nemzetközi szervezetek és exporthitel-ügynökségek. Az ehhez hasonló nagy infrastrukturális beruházások jelentős adóbevételt, munkahelyeket és fejlesztési lehetőségeket is jelentenek – jelezte végül Jeremy Ellis.
Mayer György

-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.