A háztartási elektronikai piac elmúlt évi 20 százalékos szűkülése ellenére is a bázis körül teljesített a 126 tagú Euronics hálózat – mondta Deák Szabolcs, az Euronics-Bravotech kereskedelmi igazgatója, kiemelve: az előzetes adatok szerint a bruttó árbevétel 47 milliárd forint körül alakul. Az idei év ugyan a várakozásoknál gyengébben indult, de a futball-világbajnokság és a várhatóan javuló gazdasági környezet feltehetően piacélénkülést eredményez. Ezt a várakozást erősítik meg a beszállítói tárgyalások is. Az Euronics szállítói – és különösen a legnagyobbak, mint az Electrolux, az Indesit, az LG, a Samsung, a Whirlpool – egyaránt 5-10 százalékos forgalombővülést rögzítettek üzleti terveikben.
Az Euronics csoport 2009 első öt hónapjában jelentősen növelte árbevételét a bázishoz képest. Éves szinten így lehetett elkerülni a forgalomcsökkenést. Az öthavi élénkülés egyik okát abban látja Deák Szabolcs, hogy vidéken éppen akkortájt kapott lendületet a hagyományos képcsővel készült televíziók lecserélése lapos tévékre: a panel- és LED-es tévék 30 százalékát az Euronics értékesítette az elmúlt évben.
Ennél azonban sokkal nagyobb eredmény, hogy a válság ellenére sikerült betölteni az Elektropont hálózat csődjét követő piaci rést. Azután, hogy 2008 októberében csődbe ment a korábban 47 városban 70 üzletet működtető Elektropont, az Euronics azonnal felmérte, hol keletkezett ellátási vákuum, ezért újjászervezte hálózatát. Volt, ahol megtelepedtek, másutt költöztették a boltot. Sok városban ugyanis kereskedelmi szempontból elértéktelenedik a centrum, hiszen a vásárlók ott fordulnak meg nagyobb számban, ahol a közelmúltban új bevásárlóközpont, strip mall vagy hipermarket létesült. Ezért az Euronics követte a vásárlókat: oda költöztetik az üzletet, ahol sokan járnak.
Így az elmúlt év eleje óta 8 üzletet költöztettek, alakítottak át. A múlt héten készült el az átalakított győri üzlet, a jövő hónapban pedig egy új egység nyílik Monoron. A hálózat egy év alatt hattal csökkentette üzletei számát. A 126 Euronics üzlet hetven százaléka a 40 ezer lakosnál kevesebbet számláló településeken található: a fővárosban egyelőre 7 Euronics üzlet van. A létszámát 15 százalékkal, 850-re csökkentett lánc boltjainak öszszes eladótere meghaladja a 35 ezer négyzetmétert, mégpedig úgy, hogy az üzletek eladótere 300 és 1000 négyzetméter között van. Ez a méret a finanszírozhatóság szempontjából kétségkívül előny – fogalmazott Deák Szabolcs. Mint mondta, a nagy alapterületű üzletek költségterhei – mind a bérleti díj, mind a személyzet tekintetében – nagyobbak, ráadásul az ilyen egységek többnyire bevásárlóközpontokban vannak, így a hét végi nyitva tartás is növeli a költségeket az érezhetően szűkülő piacon.
A hódmezővásárhelyi Bra-votech Kft. és a veszprémi Vöröskő Kft. által 2001-ben létrehozott Euronics Magyarország kilenc éve csatlakozott a 27 országban több mint tízezer boltot ellátó Euronics International (EI) Ltd. nemzetközi beszerzési társuláshoz. A két, továbbra is független kereskedelmi vállalkozás azért fogott össze, mert világossá vált: csak szövetségben és az EI beszerzési támogatásával maradhatnak életképesek a multinacionális vállalatokkal szemben. Jelenleg a Bravotech 64, a Vöröskő pedig 62 üzletet működtet.
Szűkült a háztartási elektronikai piac
A forgalom minden áruszegmensben csökkent az elmúlt évben. Piackutatási adatok szerint a háztartási nagygépek piaci visszaesése 23,7, a szórakoztatóelektronikai eszközöké 28,8 százalékos volt az év első 11 hónapjában a 2008-as bázishoz képest. A fehértermékek esetében az év vesztese a hűtőgép cikkcsoport volt, míg a barnaáruknál a megszűnőfélben lévő hagyományos képcsöves televíziók mellett a videokamerák vesztettek a legtöbbet.
Emiatt az összpiac nagysága nem érte el a 150 milliárd forintot 2009-ben, noha tavalyelőtt még 170 milliárd forint volt a kiskereskedelmi árbevétel. Ebből az összegből 122 milliárd forint értékben forgalmazott az Elektropont, az Euronics, az Electro World, valamint a Media Markt és a Saturn együttesen, míg a fennmaradó összeg a hipermarketek iparcikkosztályain maradt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.