BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A TV menti meg a világot?

A TIME magazin a következő évtizedet meghatározó tíz elképzelés között említi a feltételezést, miszerint a televízió továbbra is meghatározó szerepet tölt be a világ átformálásában, különösen a fejlődő országok tekintetében. A Világgazdaság Online a "doboz" megítélését tekinti át az újmédia világában.

„Felejtsük el a Twittert, a Kindle-t, a Facebookot és a Google-t, a televízió még mindig a leghatásosabb médium” – ezzel a felütéssel indul a TIME magazin cikke, melynek címe A TV menti meg a világot. A magyarázat: a televízió az a médium, amely a legnagyobb változásokat hozta és hozza a fejlődő országok életébe. 1995-ben a fejlődő világ államaiban található háztartások 45 százalékában volt televízió, ez az arány tíz év alatt 60 százalék fölé emelkedett. A Szaharától délre fekvő afrikai országokban öt év alatt további 5 millió háztartásban jelenik meg a TV.

Az egész világot tekintve a készülékek száma 2013-ra további 13 millióval gyarapodik – ez az összes háztartás több mint kétharmadát jelenti. A televízió átalakítja a fejlődő országok és a friss demokráciák életét. Robert Jensen és Emily Oster kutatók mérései megmutatták: az indiai falvakban a televízió elterjedését követően a nők gyakrabban mentek a piacra a férjük engedélye nélkül és közülük kevesebben nyilatkoztak úgy, hogy inkább fiú gyereket szeretnének, mint lányt. Gujarat tartományban pedig egy népszerű, feliratozott műsor hatására fél év alatt mérhetően javult a lakosság olvasási készsége.

A Deloitte Média Demokrácia című friss felmérése kimutatta: a 14-69 éves indiai lakosság mindegyik korosztályában 92 százalék a televíziót tartja az első számú szórakozási forrásnak, és ebben közrejátszik az is, hogy ez a médium a legelterjedtebb. A mérés szerint a televíziós reklámok gyakorolják a legnagyobb hatást a fogyasztókra: a megkérdezettek 98 százaléka ismerte el, hogy a hirdetések befolyásolják a nézőket. A világ egyik leggyorsabban fejlődő gazdaságában a legnépszerűbb szórakoztatóelektronikai eszközök: a mobiltelefon, a TV, a DVD lejátszó és a rádió.

A mobil készülékek szerepe egyre növekszik a hírfogyasztás tekintetében, ugyanakkor az amerikai lakosság a Pew Research felmérése szerint az amerikaiak továbbra is a helyi- és országos televíziót rangsorolják első helyre, ha a legfontosabb hírforrásokról kérdezik őket.

A televízió messze nem halott, hatalmas potenciállal rendelkezik, a legsikeresebb műsorok könnyedén utazzák be a világot – szögezte le Rahul Welde, az Unilever Ázsia alelnöke a CII Brand konferencián. Welde szintén Ázsiát emelte ki a hagyományos médiafogyasztás terjedése tekintetében. Mint mondta, a televízió növekszik és alkalmazkodik a körülményekhez, nézettsége folyamatosan nő, a tartalom, a csatornák száma és a technológia szempontjából is dinamikusan fejlődik. Szintén elvetette a televízió halálának gondolatát a TV Today Network Limited vezérigazgatója, aki a közösségi médiát ugyan praktikus eszköznek tartja, de hozzáteszi, hogy a hagyományos tömegmédia továbbra is vonzó tartalmakat kínál, ez pedig biztosítja túlélését.

Kissé máshogy látja a helyzetet az amerikai piacban jártas Saul J. Berman, az IBM üzleti tanácsadó szektorának stratégiai vezetője, aki kiemelte: a nyugati országokban az internet jókora darabot harapott ki a televízió hatóköréből, ezért új marketing módszerek szükségesek az elsőség fenntartásához.

A televíziókészülékek vásárlására ráadásul a jelek szerint nem hat a válság. Az iSuppli tegnap közzétett jelentése szerint világszerte 14 százalékkal növekedett az LCD televíziók eladásából származó bevétel – a növekedés tekintetében csak a netbookok szárnyalták túl a televíziót. Ami pedig a marketinget illeti: miközben a lapos televíziók ára fokozatosan csökken, a gyártók rástartoltak a 3D technológiára. Az árbevétel szempontjából a piacot a Samsung, az LG és a Sony vezeti, ebben a sorrendben - mindhárom cég intenzíven értékesíti 3D készülékeit.

A Panasonic, a világ első számú plazmatévé forgalmazója az első héten értékesítette a teljes 3D TV készletet az Egyesült Államokban, így most gyorsítania kell, hogy megfeleljen az igényeknek. Hitosi Otszuki, a cég tengerentúli üzletágának szenior igazgatója szerint a háromdimenziós technológia kitűnő lehetőséget ad arra, hogy ismét sikerágazattá váljon a televíziógyártás. A Samsung 2 millió, a Sony 2,5 millió, a Panasonic 1 millió, az LG 400 ezer 3D készülék eladását tervezi idén. Az iSuppli becslése szerint az eladások teljes száma jövőre elérheti a 12,9 milliót. A Sony egyébként 67 százalékkal több hagyományos készüléket szeretne eladni idén és tervei szerint hét év után először ismétt profitábilissá teszi az ágazatot.

A technológia elterjedéséhez maximálisan hozzájárulnak a filmstúdiók is: az Avatar soha nem látott sikere megalapozta a háromdimenziós mozizás elterjedését, rendezője, James Cameron a közelmúltban a Samsung showműsorral kiegészített bemutatóján a jövő útjának nevezte a 3D-t. Az internet „első számú ura”, a Google pedig szintén betelepülne a kis dobozokba. A keresőóriás tegnap jelentette be, hogy az Intel, a Sony és a Logitech közreműködésével fejleszt televíziókat és set top boxokat, amelyek segítségével a nézők a televízión keresztül is internetezhetnek.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.