BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A TV menti meg a világot?

A TIME magazin a következő évtizedet meghatározó tíz elképzelés között említi a feltételezést, miszerint a televízió továbbra is meghatározó szerepet tölt be a világ átformálásában, különösen a fejlődő országok tekintetében. A Világgazdaság Online a "doboz" megítélését tekinti át az újmédia világában.

„Felejtsük el a Twittert, a Kindle-t, a Facebookot és a Google-t, a televízió még mindig a leghatásosabb médium” – ezzel a felütéssel indul a TIME magazin cikke, melynek címe A TV menti meg a világot. A magyarázat: a televízió az a médium, amely a legnagyobb változásokat hozta és hozza a fejlődő országok életébe. 1995-ben a fejlődő világ államaiban található háztartások 45 százalékában volt televízió, ez az arány tíz év alatt 60 százalék fölé emelkedett. A Szaharától délre fekvő afrikai országokban öt év alatt további 5 millió háztartásban jelenik meg a TV.

Az egész világot tekintve a készülékek száma 2013-ra további 13 millióval gyarapodik – ez az összes háztartás több mint kétharmadát jelenti. A televízió átalakítja a fejlődő országok és a friss demokráciák életét. Robert Jensen és Emily Oster kutatók mérései megmutatták: az indiai falvakban a televízió elterjedését követően a nők gyakrabban mentek a piacra a férjük engedélye nélkül és közülük kevesebben nyilatkoztak úgy, hogy inkább fiú gyereket szeretnének, mint lányt. Gujarat tartományban pedig egy népszerű, feliratozott műsor hatására fél év alatt mérhetően javult a lakosság olvasási készsége.

A Deloitte Média Demokrácia című friss felmérése kimutatta: a 14-69 éves indiai lakosság mindegyik korosztályában 92 százalék a televíziót tartja az első számú szórakozási forrásnak, és ebben közrejátszik az is, hogy ez a médium a legelterjedtebb. A mérés szerint a televíziós reklámok gyakorolják a legnagyobb hatást a fogyasztókra: a megkérdezettek 98 százaléka ismerte el, hogy a hirdetések befolyásolják a nézőket. A világ egyik leggyorsabban fejlődő gazdaságában a legnépszerűbb szórakoztatóelektronikai eszközök: a mobiltelefon, a TV, a DVD lejátszó és a rádió.

A mobil készülékek szerepe egyre növekszik a hírfogyasztás tekintetében, ugyanakkor az amerikai lakosság a Pew Research felmérése szerint az amerikaiak továbbra is a helyi- és országos televíziót rangsorolják első helyre, ha a legfontosabb hírforrásokról kérdezik őket.

A televízió messze nem halott, hatalmas potenciállal rendelkezik, a legsikeresebb műsorok könnyedén utazzák be a világot – szögezte le Rahul Welde, az Unilever Ázsia alelnöke a CII Brand konferencián. Welde szintén Ázsiát emelte ki a hagyományos médiafogyasztás terjedése tekintetében. Mint mondta, a televízió növekszik és alkalmazkodik a körülményekhez, nézettsége folyamatosan nő, a tartalom, a csatornák száma és a technológia szempontjából is dinamikusan fejlődik. Szintén elvetette a televízió halálának gondolatát a TV Today Network Limited vezérigazgatója, aki a közösségi médiát ugyan praktikus eszköznek tartja, de hozzáteszi, hogy a hagyományos tömegmédia továbbra is vonzó tartalmakat kínál, ez pedig biztosítja túlélését.

Kissé máshogy látja a helyzetet az amerikai piacban jártas Saul J. Berman, az IBM üzleti tanácsadó szektorának stratégiai vezetője, aki kiemelte: a nyugati országokban az internet jókora darabot harapott ki a televízió hatóköréből, ezért új marketing módszerek szükségesek az elsőség fenntartásához.

A televíziókészülékek vásárlására ráadásul a jelek szerint nem hat a válság. Az iSuppli tegnap közzétett jelentése szerint világszerte 14 százalékkal növekedett az LCD televíziók eladásából származó bevétel – a növekedés tekintetében csak a netbookok szárnyalták túl a televíziót. Ami pedig a marketinget illeti: miközben a lapos televíziók ára fokozatosan csökken, a gyártók rástartoltak a 3D technológiára. Az árbevétel szempontjából a piacot a Samsung, az LG és a Sony vezeti, ebben a sorrendben - mindhárom cég intenzíven értékesíti 3D készülékeit.

A Panasonic, a világ első számú plazmatévé forgalmazója az első héten értékesítette a teljes 3D TV készletet az Egyesült Államokban, így most gyorsítania kell, hogy megfeleljen az igényeknek. Hitosi Otszuki, a cég tengerentúli üzletágának szenior igazgatója szerint a háromdimenziós technológia kitűnő lehetőséget ad arra, hogy ismét sikerágazattá váljon a televíziógyártás. A Samsung 2 millió, a Sony 2,5 millió, a Panasonic 1 millió, az LG 400 ezer 3D készülék eladását tervezi idén. Az iSuppli becslése szerint az eladások teljes száma jövőre elérheti a 12,9 milliót. A Sony egyébként 67 százalékkal több hagyományos készüléket szeretne eladni idén és tervei szerint hét év után először ismétt profitábilissá teszi az ágazatot.

A technológia elterjedéséhez maximálisan hozzájárulnak a filmstúdiók is: az Avatar soha nem látott sikere megalapozta a háromdimenziós mozizás elterjedését, rendezője, James Cameron a közelmúltban a Samsung showműsorral kiegészített bemutatóján a jövő útjának nevezte a 3D-t. Az internet „első számú ura”, a Google pedig szintén betelepülne a kis dobozokba. A keresőóriás tegnap jelentette be, hogy az Intel, a Sony és a Logitech közreműködésével fejleszt televíziókat és set top boxokat, amelyek segítségével a nézők a televízión keresztül is internetezhetnek.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.