BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Csomagolva szeretjük: a net, tv, vonalas telefon kombó a nyerő

Magyarországon egyre több azoknak a háztartásoknak a száma, amelyek többes csomagban kínált távközlési szolgáltatásokra fizetnek elő. A tapasztalatok szerint a leggyakoribb hármas kombináció a televízió, az internet és a vezetékestelefon-szolgáltatás.

A hazai háztartások több, mint az egynegyedében már amúgy négyféle szolgáltatásra fizetnek elő a családok, vezetékes, illetve a mobiltelefonra, a fizetős tévére és internetszolgáltatásra, bár ezeket nem feltétlenül egyetlen szolgáltató kínálatából veszik igénybe - állapítja meg a BellResearch piackutató elemzése. A négyes csomag ugyanis a hazai távközlési piac céges hátterét tekintve egyelőre csak a legnagyobb hazai szolgáltatótól a Magyar Telekomtól vehető igénybe, a többieknél általában hiányzik valamelyik profil.

Jól mutatja a mindennapi élet infokommunikációs függőségét, hogy a mintegy négymillió hazai háztartásból ma már kevesebb mint 150 ezer az olyan amelyben az előbb felsorolt szolgáltatások egyike sem található meg. A legszélesebben elterjedt négy szolgáltatásból csomagban háromra a hazai családok 27 százaléka, míg kettőre 26 százalék fizet elő csomagban vagy speciális egyedi szerződések keretében.

A konvergenciában rejlő piaci lehetőségeket a hazai távközlési cégek már évekkel ezelőtt felismerték. A többlábasítás, azaz az előfizetőknél minél több szolgáltatással történő egyidejű jelenlét zászlóra tűzése magával hozta a "több képernyős" szolgáltatói modelleket, amelyek közül napjainkban a három képernyős - internet, tévé és mobil - számít talán a legnépszerűbbnek. Mindez nem véletlen, hiszen alapvetően ez az a három piaci szegmens, amely a leggyorsabb ütemben fejlődik, s mindemellett alkalmas arra is, hogy passzív vagy akár interaktív tartalmakat is továbbítson.

A szolgáltatóknak egyre inkább elemi érdekük, hogy mind több szállal
kapcsolódjanak az ügyfelekhez, a meglévőket megtartsák, illetve jelentős csomagkedvezmény felajánlásával át is csábítsanak a konkurenciától új előfizetőket, hiszen az utóbbi évek - különösen az elmúlt másfél válságos év - tapasztalatai azt mutatják, hogy az egy ügyfélre jutó havi bevétel(ARPU) folyamatosan csökken. Ez részben a távközlési tarifák általános csökkenésével, másrészt az előfizetői takarékoskodással magyarázható. A csomagban kínált szolgáltatást igénybe vevőket a díjkedvezményen kívül az egyszerűsített számlázás is csábítja.

A csomagolt szolgáltatások iránti keresleti és kínálati igény arra
ösztönözte a szolgáltatókat, hogy olyan ajánlatokkal jelenjenek meg,
amelyek adott szerződésbe ágyazva több távközlési szolgáltatást is
tartalmaznak. Látni kell azonban azt is, hogy mindez óhatatlanul maga után vonta a piac technológiák szerinti átrendeződését. A kábeltelefon, valamint a kábeltévés internet térnyerése is jelentős részben ennek köszönhető: mindkettő penetrációja akkor indult érdemi növekedésnek, amikor a kábeltévé-szolgáltatatók elkezdtek internet- és vezetékestelefon-szolgáltatást nyújtani a kábeltelevíziós hálózataikon - mutatnak rá a BellResearch elemzői.

Látva a csomagolt szolgáltatások iránti kereslet ugrásszerű növekedését ez arra is ösztönzi a távközlési cégeket, hogy technológia semleges kettős hármas ajánlatokkal is elő álljanak. Míg korábban inkább az azonos platformon történő kiszolgálás volt a tipikus, addig manapság már nem ritkák az olyan ajánlatok sem, amelyek ötvözik a különböző technológiai megoldásokat. Példa erre az egyik meghatározó távközlési szolgáltató által kínált műholdas televízió-szolgáltatás és a hagyományos réz érpáron megvalósított pstn-telefon kombinációja.

Hogy a szolgáltatások becsomagolása mennyire jó üzlet mutatja a
távközlés fellegvárában az USA-ban készült felmérés, amely szerint az idén az ottani háztartásoknak már több mint a fele legalább hármas, vagy négyes csomagra fizet elő, öt éve ez a mutató még nem érte el a negyven százalékot. Az ottani szolgáltatók csupán ebből a piacból 2010-ben 120 milliárd dollárnyi bevételre tehetnek szert.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.