A hazai háztartások több, mint az egynegyedében már amúgy négyféle szolgáltatásra fizetnek elő a családok, vezetékes, illetve a mobiltelefonra, a fizetős tévére és internetszolgáltatásra, bár ezeket nem feltétlenül egyetlen szolgáltató kínálatából veszik igénybe - állapítja meg a BellResearch piackutató elemzése. A négyes csomag ugyanis a hazai távközlési piac céges hátterét tekintve egyelőre csak a legnagyobb hazai szolgáltatótól a Magyar Telekomtól vehető igénybe, a többieknél általában hiányzik valamelyik profil.
Jól mutatja a mindennapi élet infokommunikációs függőségét, hogy a mintegy négymillió hazai háztartásból ma már kevesebb mint 150 ezer az olyan amelyben az előbb felsorolt szolgáltatások egyike sem található meg. A legszélesebben elterjedt négy szolgáltatásból csomagban háromra a hazai családok 27 százaléka, míg kettőre 26 százalék fizet elő csomagban vagy speciális egyedi szerződések keretében.
A konvergenciában rejlő piaci lehetőségeket a hazai távközlési cégek már évekkel ezelőtt felismerték. A többlábasítás, azaz az előfizetőknél minél több szolgáltatással történő egyidejű jelenlét zászlóra tűzése magával hozta a "több képernyős" szolgáltatói modelleket, amelyek közül napjainkban a három képernyős - internet, tévé és mobil - számít talán a legnépszerűbbnek. Mindez nem véletlen, hiszen alapvetően ez az a három piaci szegmens, amely a leggyorsabb ütemben fejlődik, s mindemellett alkalmas arra is, hogy passzív vagy akár interaktív tartalmakat is továbbítson.
A szolgáltatóknak egyre inkább elemi érdekük, hogy mind több szállal
kapcsolódjanak az ügyfelekhez, a meglévőket megtartsák, illetve jelentős csomagkedvezmény felajánlásával át is csábítsanak a konkurenciától új előfizetőket, hiszen az utóbbi évek - különösen az elmúlt másfél válságos év - tapasztalatai azt mutatják, hogy az egy ügyfélre jutó havi bevétel(ARPU) folyamatosan csökken. Ez részben a távközlési tarifák általános csökkenésével, másrészt az előfizetői takarékoskodással magyarázható. A csomagban kínált szolgáltatást igénybe vevőket a díjkedvezményen kívül az egyszerűsített számlázás is csábítja.
A csomagolt szolgáltatások iránti keresleti és kínálati igény arra
ösztönözte a szolgáltatókat, hogy olyan ajánlatokkal jelenjenek meg,
amelyek adott szerződésbe ágyazva több távközlési szolgáltatást is
tartalmaznak. Látni kell azonban azt is, hogy mindez óhatatlanul maga után vonta a piac technológiák szerinti átrendeződését. A kábeltelefon, valamint a kábeltévés internet térnyerése is jelentős részben ennek köszönhető: mindkettő penetrációja akkor indult érdemi növekedésnek, amikor a kábeltévé-szolgáltatatók elkezdtek internet- és vezetékestelefon-szolgáltatást nyújtani a kábeltelevíziós hálózataikon - mutatnak rá a BellResearch elemzői.
Látva a csomagolt szolgáltatások iránti kereslet ugrásszerű növekedését ez arra is ösztönzi a távközlési cégeket, hogy technológia semleges kettős hármas ajánlatokkal is elő álljanak. Míg korábban inkább az azonos platformon történő kiszolgálás volt a tipikus, addig manapság már nem ritkák az olyan ajánlatok sem, amelyek ötvözik a különböző technológiai megoldásokat. Példa erre az egyik meghatározó távközlési szolgáltató által kínált műholdas televízió-szolgáltatás és a hagyományos réz érpáron megvalósított pstn-telefon kombinációja.
Hogy a szolgáltatások becsomagolása mennyire jó üzlet mutatja a
távközlés fellegvárában az USA-ban készült felmérés, amely szerint az idén az ottani háztartásoknak már több mint a fele legalább hármas, vagy négyes csomagra fizet elő, öt éve ez a mutató még nem érte el a negyven százalékot. Az ottani szolgáltatók csupán ebből a piacból 2010-ben 120 milliárd dollárnyi bevételre tehetnek szert.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.