BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Fogy és öregszik a hazai személyautópark

Semmilyen szempontból nem tett jót a válság az autópiacnak. Nem elég, hogy történelmi mélypontra zuhantak az eladások – tavaly mintegy 76 ezer új gépkocsit adtak el, százezerrel kevesebbet, mint egy évvel korábban –, a környezetvédők is joggal kesereghetnek: a néhány évvel ezelőtt elkezdődött fiatalodási tendencia ugyanis megállt, sőt egyre látványosabban ismét öregedésnek indult a járműparkunk. Sok autós dönt ugyanis úgy, hogy a szokásos „kihordási” időt meghosszabbítja, s új kocsi vásárlása helyett inkább a régit javíttatja. Mindezt jól tükrözik a statisztikai hivatal adatai: bár 2006-ra sikerült letornászni a néhány évvel korábban még tizenkét éves átlagéletkort tíz év négy hónapra, mostanra ismét felgyorsult a korosodás üteme, a személykocsik átlagos életkora közeledik a 11 évhez. Közben a válság okozta kényszerű fogyókúra miatt az állomány a 2008-as – egyébként csúcsot jelentő – 3,055 millióról 3,014 millióra csökkent az elmúlt év végére.

A legöregebb autók húsz évnél bőven idősebbek, a még mindig forgalomban lévő másfél ezer Moszkvics kora kis híján 27 év. A csaknem 50 ezer Trabant átlagéletkora felülről közelít a 23 esztendőhöz. Ma már a középkorúak mezőnyébe tartoznak a maguk 7,9 évével a Suzukik – hazai gyártásuk elindítása a kilencvenes évek elején sokat jelentett a gépkocsipark fiatalítása szempontjából. Ma egyébként a Chevrolet a legifjabb kocsitípus Magyarországon, a 35 ezres állománynak mindössze 3,6 év az átlagéletkora. A sorban szorosan követi a Kia, ebből éppen 16 ezer fut, s koruk még a 4,5 évet sem éri el átlagosan. VG

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.