BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kína a külföldi kocsikat szereti

Szlovákiai összeszerelő üzem létesítését fontolgatja a kínai Jianghuai Automobile Co. (JAC). David Wang, a cég Pozsonyban tárgyaló megbízottja nem kívánta részletezni a Reuters tudósítójának, mekkora üzemről és milyen mértékű beruházásról lenne szó, csupán annyit árult el, hogy személyautók és kishaszonjárművek készülnének a gyárban. A cég az üzleti környezet mellett Szlovákia euróövezeti tagságát is vonzónak tartja. Másrészről viszont kérdéses egy ilyen beruházás jövője, hiszen a Brilliance Automotive Holding a közelmúltban hagyott fel európai exportjával, miután három év alatt a tervezett 150 ezerrel szemben csak 502 kocsit értékesített.

Az állami tulajdonban lévő JAC eredetileg teherautógyár volt, és csupán néhány éve kezdte meg személykocsi-palettájának fejlesztését. Közleménye szerint tavalyi árbevétele elérte a hárommilliárd dollárt, és évi 500 ezres gyártókapacitása révén Oroszországba, Ukrajnába, valamint Latin-Amerikába és Afrikába exportál. Ám odahaza mindössze 123 ezer személykocsit értékesített a múlt évben, és ezzel csak a 11. helyen áll a hazai márkák sorában.

Pedig Kínában a tavalyelőtti 6,492 millióval szemben 9,848 millió személykocsi talált gazdára 2009-ben, és az értékesítésbővülés dinamikája még mindig élénkül.

A világ legnagyobb márkái már jó ideje létrehozták kínai vegyes vállalataikat, amelyeket folyamatosan fejlesztenek. A PSA Peugeot Citroën csoport éppen a múlt héten jelentette be, hogy szándéknyilatkozatot írt alá a Changan autóipari csoporttal egy kishaszonjárműveket és személykocsikat gyártó 50-50 százalékos vegyes vállalat alapításáról. Érdekes, hogy mindkét félnek van már külföldi partnere: a PSA a Dongfeng Motorral gyárt közösen, míg a Changan csoport a Forddal és a hozzá tartozó Mazdával működik együtt.

A tervek szerint a gyártás a Harbin Haifei csoporthoz tartozó Changan sencseni gyárában indulhat meg egy ma még nem körvonalazott időpontban, ám a franciák alaposan megkéstek, hiszen a kínai furgonpiacot a General Motors és a Ford uralja, és a személyautó-eladások terén sincsenek a toplistán. Csak öszszevetésül: a Volkswagen 1,12 millió darabbal vezette a piacot tavaly, a második helyen 916 ezerrel a Wuling állt, míg a Peugeot és a Citroën együttesen is csak 270 ezer személyautót adott el.

Kína, amely tavaly vette át az Egyesült Államoktól a legnagyobb autópiac címet, a válság viharaiban biztos kikötőnek számít az iparág óriásai számára. Így nem is csoda, hogy a General Motors, amely a legnagyobb helyi ipari csoportokkal, a SAIC-kal és a FAW-val gyárt közösen személykocsikat és haszonjárműveket, manapság éppen egy zöldmezős beruházáshoz keres megfelelő helyszínt. A Ford pedig szeptemberben kezdte építeni harmadik kínai gyárát.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.