A Zsolnay név fontos jelkép Pécs és a pécsiek számára, fogalom a világ számára. Ezért volt kiemelt jelentőségű, hogy a gyárat megmentsük – jelentette ki tegnap dr. Páva Zsolt. Pécs polgármestere azon a sajtótájékoztatón szögezte le mindezt, amelyen aláírták a Zsolnay Manufaktúra Zrt. részleges privatizációjáról szóló szerződést.
A gyár korábbi száz százalékos, ma többségi tulajdonosa, a Pécs Holding Zrt. – amint arról beszámoltunk – a budapesti székhelyű Manufaktúra-Befektető (M-B) Kft.-nek adta el a Zsolnay 49 százalékos részvénycsomagját, és két szavazatelsőbbségi részvényét. Az M-B Kft. 230 millió forintos vételárért, és további, 500 millió forint tőkejuttatás vállalásával szerezte meg a Zsolnay kisebbségi üzletrészét, és a társaság irányításának jogait. Páva Zsolt szerint olyan döntés született, amely garanciákat nyújt arra, hogy a nagy múltú üzemre biztos jövő vár.
Jászai Gellértet, a Zsolnay-gyár kisebbségi részvényeit, és egyben a cég irányítási jogait megszerző Manufaktúra-Befektető (M-B) Kft. tulajdonosát kérdeztük terveiről.
– Hangsúlyozták, hogy az M-B Kft. olyan projektcég, amely amellett hogy az ön 100 százalékos tulajdonában van, az ön magánjellegű befektetése is. Azaz nem kapcsolódik országosan ismert ingatlanfejlesztő cégcsoportjához, az SCD Csoporthoz. Mi motiválta?
– A Zsolnayról mint befektetési lehetőségről tavaly hallottam először, amikor országos médiaérdeklődést kapott az értékesítés meghiúsulása. Az ügy felkeltette érdeklődésemet, utána olvastam a gyár történetének, és mondhatom, beleszerettem.
– Azaz nem tisztán üzleti érdekek vezérelték?
– A Zsolnay-gyár történetét, múltját, és szomorú jelenét, mostani állapotát ismerve csakis olyan döntést lehet hozni, amelyben komoly hangsúlyt kapnak az érzelmi motivációk – épp ezért nem is akartam belekeverni az SCD-t. Elsősorban a nagy múltú, régi magyar ipar újjáélesztése vonzott. Nemzeti kincs, egy hungarikum mehet kárba, ha nem kap segítséget. Hasonló motivációk dolgoztak bennem, amikor belevágtunk a balatoni projektjeinkbe, amikor 2005-ben megvásároltuk az első ingatlanokat, majd kidolgoztuk a Balaton Fejlesztési Programot. Az is kellett persze – ahogy ott is –, hogy hiszek benne, hogy talpra lehet állítani a Zsolnayt.
– Mi az, amin ehhez változtatni kell?
– A marketing, a humán erőforrás és a géppark. Fontos infrastrukturális fejlesztések maradtak el, amelyeket pótolnunk kell, erre elegendő lehet az a forrás, amelyet beleviszünk a gyárba. Nem csak a 230 milliós vételárról, az 500 milliós tőkeemelésről van szó. Garanciát vállaltam a meglévő 400 milliós hitelállomány visszafizetésére, és a szigorú feltételeket szabó ÁPV Rt.-s szerződés feltételeinek teljesítésére. A marketing terén súlyos hiátusok vannak, ahogy több elismert tervezőt, iparművészt is alkalmazni szeretnénk.
– Elhangzott: újra szeretnének épületkerámiát gyártani.
– Meg kell őrizni az értékeket, azt amitől a Zsolnayból fogalom lett. És ezek közé tartozik az épületkerámia, amelyben hatalmas lehetőségeket látok. Az elején sokat segíthet, hogy budapesti ingatlanfejlesztéseinkhez is Zsolnay épületkerámiát rendelünk. Pasaréten egy Zsolnay-kávézót is nyitnánk, amely összességében százmilliós nagyságrendű megrendelést hozhat a gyárnak. Egy-két éven belül e lépések nyereségessé tehetik a gyárat, a tisztán piaci megrendeléseket nézve ez az idő 3-5 év lehet.
– Korábban beszéltek egy, az IKEA-nak épülő üzemrészről is, amelyhez uniós forrást is elnyert a Zsolnay.
– Ez nem lehet a Zsolnay jövője, szakmailag nem is védhető az elgondolás. A Zsolnaynak nem a tömegtermelésben a helye, ellenkezőleg: magas minőségű, hagyományosan készült, kézzel festett porcelánnal, eozinnal, pirogránittal, épületkerámiával lehet esélyünk. És jó ötletekkel, például azzal, hogy akár egyedi magánrendeléseket is teljesítünk egy szűk, komoly fizetőerővel bíró rétegnek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.