BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

BP-jelentés: csak a torka olajos

A British Petroleum Plc. kedden közzétett második negyedéves eredmény-kimutatása és mérlege középpontjában a Mexikói-öböl olajkatasztrófája áll. A tengeri fúrótorony balesete pénzügyi katasztrófa is, az olajvállalat egyébként prosperálna

Nincs is ebben semmi meglepő. Egyes szakértők szerint a világ, de legalábbis az Egyesült Államok legnagyobb olajszennyeződést okozó mélytengeri olajkút-katasztrófa még egy olyan hatalmas olajtársaságot is képes megrendíteni, mint a BP. A londoni székhelyű olajvállalat Deepwater Horizon nevű tengeri fúrótornya idén április 20-án robbant fel, amelynek nyomán 350-700 millió liter nyersolaj ömlött a Mexikói-öbölbe. A BP mostani jelentése szerint az olajszivárgás megállítására a vonatkozó időszakban – vagyis június végéig – 2,9 milliárd dollárt költöttek, de a júliusi munkákat, beleértve a második kitörésgátló sapka felszerelését is hozzászámolva ez az összeg már a 4 milliárdhoz közelít. További 29 milliárd dollárt különítettek el az eredményből a várható kármentésre, kárenyhítésre, illetve kárpótlásra. A vállalat pénzügyi eredményében ezek nyomán korábban elképzelhetetlennek tartott nagyságú veszteség szerepel: BP második negyedéves adózott eredménye -17 milliárd dollár.

„Egyébként” az olajkonszern nyereséges lenne, hovatovább az elmúlt tizenöt év egyik legjobb negyedévét zárhatta volna. Ha csupán a most kármentésre illetve kárpótlásra elkülönített 29 milliárdot hozzáírnánk az eredményhez, Tony Hayward elnök-vezérigazgatója 12 milliárdos nyereségről számolhatott volna be, ami majdnem a kétszerese a múlt év hasonló időszakában elért eredménynek, és akkor még nem szóltunk a kárelhárítás költségéről, a fúrótorony-baleset miatt kiesett termelésről nem is beszélve. Ehhez képest Hayward elnök-vezérigazgató saját lemondását jelenthette be – helyét alelnöke, az amerikai állampolgárságú Robert Dudley veszi át.

A „rendkívül nyereséges alapműködés mellett hatalmas veszteséget produkáló vállalat” paradoxona látszólag kézenfekvő módon megoldható. A katasztrófát egyszeri, lezárt, és soha meg nem ismétlődő haváriának kell beállítani, a nyereséges működést pedig a balesettől független, üzemszerű működés eredményének kell tekinteni. A BP vezetése éppen ezen dolgozik. Bűnbaknak pedig  Haywardot teszik meg, aki képtelen volt megfelelő pr-technikával kezelni a szennyezést. A kármentesítést illetve a kártérítést 30 milliárd dollárnyi termelőkapacitás eladásából kívánják fedezni, ami a vállalat 220 milliárdos mérlegfőösszegéhez képest kezelhető tétel. Végezetül a további katasztrófák lehetőségét a biztonsági intézkedések fokozásával szándékoznak kizárni. A kérdés csak az: a BP rendkívül nyereséges működése és a Mexikói-öbölben bekövetkezett környezeti katasztrófa valóban függetlenek-e egymástól. Az amerikai Kongresszusnak az ügy kivizsgálására felállított különbizottsága június elején éppen ezt kérdőjelezte meg. Fő vádpontjuk szerint a BP azért volt ért el látványos hozamnövekedést, mert elhanyagolta a balesetvédelmi szempontokat – sarkosabban fogalmazva: a biztonságon spórolta meg a nagy nyereségét.

A kérdés merituma részben műszaki jellege miatt, részben éppen politikai „nyomottsága” miatt egyelőre eldönthetetlen, a BP új vezetésének szándéka azonban a most leköszönő vezérigazgató működésének a fényében is kétséges. A 2007 májusában kinevezett Hayward stratégiája három pilléren nyugodott. Legfőképpen a feltárás-kitermelés hatékonyságán kívánt javítani. Másodsorban a finomítást-forgalmazást akarta jövedelmezőbbé tenni. Végül – és ahogyan ő is hangsúlyozta: egyáltalán nem utolsó sorban – az üzembiztonsági hiányosságokat kívánta orvosolni. A feltárás-termelés az eredetileg geológusnak tanult Hayward szakterülete volt, az e téren elért eredményei tagadhatatlanok. Több, korábban elhanyagolt feltárást sikerült vezetése alatt termőre fordítani. Ezek közül is kiemelkedik az egyiptomi, az indonéziai, és – termelési súlyát tekintve a legfontosabb – a Mexikói-öböl alatt elhelyezkedő mező.

Az utóbbi nemcsak hozamával emelkedett ki a sorból, hanem költséghatékonyság szempontjából is a legeredményesebb volt. Az új BP-vezetés sugallta kilátások szempontjából ennek azért van jelentősége, mert az Egyesült Államok törvényhozása által környezetvédelmi megfontolásokkal indokolt, tengeri olajbányászattal kapcsolatos törvényi szigorítások éppen ennek a jövedelmezőségét fogják aláásni. (Az Eurasia Monitor olajipari portál szerint fennáll a gyanú, hogy a szenátusi szigor hátterében a BP amerikai piacán fő riválisnak számító, és a tengeri termelésben kevéssé érdekelt Chevron áll.) Az új vezetés ráadásul éppen a két másik, rendkívül jövedelmező új mezőt, az indonéziait és az egyiptomi kívánja értékesíteni. Ezek a fejlemények együttesen mindenesetre borús árnyékot vetnek a BP leendő profitabilitására.

Hayward másik prioritásával, a finomítással és a forgalmazással kapcsolatban azt kell tudni, hogy ez az olajipar szűkülő részpiaca. A marzsok csökkennek, ám Hayward éppen az év második negyedében tudta elérni, hogy a terület előző évének azonos időszakában felmutatott, 680 millió dolláros nyereség kétmilliárd dollár fölé nőjön. Ahogy John Helmer szakértő blogjában fogalmaz: a leköszönő vezérigazgatónak sikerült „csontszárazra csavarnia” az ebben rejlő lehetőségeket – az új menedzsmentnek a finomítás és a forgalmazás terén sok javítanivalója már nem maradt.

Végezetül a biztonságról. A 2007-ben magánéleti botrányok miatt lemondott Lord Browne vezérigazgató több kínos üzembiztonsági ügyet hagyott utódjára. Az egyik legsúlyosabb a Texas City finomítóban 2005-ben bekövetkezett robbanás volt, amely 15 ember halált okozta – a sérültek száma a 170-et is meghaladta –, a másik az alaszkai kőolajvezeték szivárgó szelepeinek problémája. Mindkettőt sikerült lezárni, ráadásul – a BP honlapja szerint – a vállalt üzembiztonsági mutatói is lényegesen javultak: a balesetek száma az elmúlt négy évben ötödére csökkent. Csakhogy ezek javarészt kis-közepes súlyosságú ügyek voltak, az általuk okozott anyagi károk eltörpülnek a Deepwater Horizon katasztrófájához képest. A Deepwater Horizon esetével éppen ez a probléma: nagyon kis valószínűséggel bekövetkező, nagyon nagy pusztítást okozó haváriáról van szó. Kérdés, hogyan tudja elejét venni a BP új vezetése az ilyesminek – egyáltalán: megelőzhető-e az ilyesmi. A Tony Hayward által az elmúlt három évben foganatosított biztonsági rendszabályok sora legalábbis kétségessé teszik az ilyen irányú próbálkozások eredményességét.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.