A kivitelezés gőzerővel halad, a műszaki átadás októberre, a használatbavételi engedély megszerzése november elejére várható. Ami pedig az előbérleti szerződések alakulását illeti, ha a lekötött üzlethelyiségek száma az eddigi tempóban gyarapszik, a novemberi nyitásra akár a teljes kereskedelmi-szolgáltatói kapacitás is bérlőre találhat – nyilatkozott lapunknak a Duna-parti CET-et (Central European Time) fejlesztő Porto Investment Hungary Kft. ügyvezetője. Márton Imre egyszersmind cáfolta lapunknak azokat az ingatlanos körökben terjedő híreszteléseket, miszerint mind műszakilag, mind pedig a várható kihasználtságot illetően komoly gondokkal küzdene a projekt.
A Fővárosi Önkormányzat megbízásából épülő kulturális-kereskedelmi, vegyes hasznosítású komplexum nem csak építeszeti megoldásait tekintve egyedi, hozzá hasonló PPP DBFO-konstrukcióban sem készült még hazánkban semmilyen fejlesztés. (Nyugat-Európában persze már komoly múltra tekinthet vissza ez a modell. „Ilyen konstrukcióban készül például a Figueras–Perpignan vasúti alagút” – említett konkrét példát Márton Imre. A DBFO (Design, Building, Finance, Operation) kitétel egyébként arra utal, hogy a megrendelő közintézmény a tulajdonláson kívül sem a tervezés-kivitelezésbe, sem a finanszírozásba, sem pedig az épület működtetésébe nem folyik bele. Jelen esetben a főváros csupán szolgáltatást vásárol meghatározott díjért a Porto Investmenttől, vagyis a 31,5 millió eurós projekt fejlesztésének-üzemeltetésének üzleti kockázatát a kft.-nél hagyja. Még az utóbbi csődje sem hozhatja nehéz pénzügyi helyzetbe a Fővárosi Önkormányzatot – tette hozzá Márton –, a CET tulajdonjoga ugyanis csorbítatlanul a fővárosnál marad, még csak bérleti jogot vagy visszabérlés révén állandó bevételt sem biztosít neki Budapest. A 25 évre kötött PPP-szerződés első nyolc évében ráadásul a szerződés a Porto Investment szolgáltatói díját a CET bérleti bevéte-leinek a függvényében állapítja meg. Csak ha a CET-nek sikerül hoznia az elvárt forgalmat, akkor kapja meg a Porto a teljes szolgáltatói díjat, ha mindez csupán töredék részben jön össze, a kft.-t is csak a díj töredéke illeti meg. (A mintegy 12 ezer négyzetméternyi kiskereskedelmi terület bérleti díja maga is részben forgalomfüggő: ha az árbevételük nő, több bérleti díjat fizetnek, így a Portónak járó szolgáltatói díj is emelkedik. A fejlesztő-finanszírozó-üzemeltető tehát nemcsak a boltok kiadásában, hanem a minél sikeresebb működésükben is érdekelt.)
„Egy kis megtérülési biztosítékot azért garantál nekünk is a PPP-szerződés” – ismerte el Márton Imre. Amennyiben a működés első évében nem érnék el a pénzügyi tervben kitűzött forgalmat, a szolgáltatói díjukat maximum 500 ezer euró erejéig kipótolja nekik a főváros, a második évben azonban ez a határ 300 ezer euróra csökken. A harmadik esztendőtől pedig – bármekkora legyen is az eltérés az üzleti tervtől – semmilyen kompenzáció nem jár.
A CET-projektnek egyébként több része is hordoz magában bizonytalanságokat. Egy hagyományos ingatlanfejlesztéshez képest a CET fejlesztője ugyanis nem csinál „exitet”: a bérbeadások lezárulta után a Porto eszközkezelőként, létesítménygazdálkodóként viszi tovább a projektet, sőt, a PPP-szerződés az ő tisztükként határozza meg a CET „lelkeként” megálmodott rendezvényközpontnak a kulturális programmal való megtöltését is. Ennyi mindenhez senki sem érthet; a Porto Investment szakembereinek sincs ennyiféle kompetenciája. Márton Imre tervei szerint, ahogy a CET kivitelezését kiszervezték a West Hungaria Baunak, a bérbeadását pedig a Cushman & Wakefieldnek, úgy a létesítménygazdálkodást is megpályáztatják majd, a kulturális hasznosítást pedig a CET Culture Kft. végzi majd, Kőrösi Orsolya vezetésével. ZsA
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.