A 25-26 milliárdosra tervezett beruházás felett már 2009 tavaszán gyülekeztek a viharfelhők. Nemes Dénes, a beruházó kecskeméti székhelyű Mabio Zrt. vezérigazgatója akkor azt nyilatkozta lapunknak, hogy súlyos anyagi gondokkal küzdenek. A gyártás ugyanis német technológián alapult volna, amelyhez a gépeket Németországból kívánták megvásárolni. Az euróárfolyam változása miatt azonban ez hatalmas többletköltséget (több milliárd forintot) jelentett, és ez meghaladta a cég anyagi erejét. Emellett nehezítő körülményként jelentkezett az is, hogy a világban egyre többen emelték fel a szavukat a szemes kukorica bioetanol-alapanyagként történő hasznosítása ellen. Ezért a Mabio azt tervezte, hogy más alapanyagot – kukoricaszárat – használnak majd.
A kecskeméti cég az elmúlt években már mintegy kétmilliárd forintot költött a beruházásra. Megszerezték a szükséges engedélyeket, megvásárolták a földeket, tervezték az alapkőletétel időpontját. Aztán a körülmények úgy alakultak, hogy mégis le kellett mondaniuk a megvalósításról.
Nem vigasz, de tény, hogy a bioetanol-üzemek építése az ország más részein sem igazán halad. A néhány évvel ezelőtti nagy álmokból a legtöbb helyen nem lett semmi. Békés megyében is számos elképzelés született – többek között Battonyán, Békéscsabán, Orosházán és Mezőhegyesen –, de egyetlen üzem falai sem állnak még.
„Hazánkban egyelőre egyetlen helyen, a Hungrana szabadegyházi üzemében állítanak elő üzemanyagcélú bioetanolt – tudtuk meg Héjj Demetertől, a Magyar Bioetanol Szövetség elnökétől. – Több megkezdett beruházásról is tudunk, sajnos ezek jelentős része egyelőre csupán papíron létezik, azaz az engedélyek, tervek megvannak, de a beruházás nem kezdődött meg.”
Héjj Demeter elmondta: némi reményre ad okot, hogy a közelmúltban a Magyar Vidékfejlesztési Hatóság kis kapacitású üzemek létesítésére kiírt pályázatán huszonhat bioetanollal kapcsolatos projekt nyert. Van tehát esély arra, hogy a költséges beruházásokhoz végre anyagi forrás is lesz.
Annak ellenére, hogy az üzemek építése döcögve halad, az E85-ös üzemanyag (amely 85 százalék bioetanolt és 15 százalék benzint tartalmaz) már csaknem 300 kúton kapható az országban. A környezetbarát üzemanyag mellett sok az érv, de sok az ellenérv is. Ha alapanyagként nem szemes kukoricát, hanem valamilyen biomasszát (például az e célra szintén alkalmas kukoricaszárat vagy cirkot) használnának, talán az üzemek is hamarabb felépülnének.
A község komoly lehetőségtől esett el
„Számunkra nagy érvágás, hogy a beruházás nem valósul meg. Nagy reményeket fűztünk hozzá, bíztunk abban, hogy az üzemben sokan munkához jutnak” – mondta Molnár József, Csabacsűd polgármestere. Hozzátette: ha a bioetanol-üzem felépült volna, az onnan befolyó iparűzési adó segítségével komoly fejlesztéseket valósíthattak volna meg. A polgármester információi szerint a cég által korábban megvásárolt földek már új gazdára találtak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.