Továbbra is a nagyvállalatok körülbelül egyharmada vásárol karácsonykor nagyobb tételben reklámajándékot, döntően hagyományos termékeket, ugyanakkor a korábbinál nagyobb lett a más időszakban történő ajándékvásárlás. A válság már tavalyelőtt meglegyintette ezt a piacot is, s tavaly komolyabb visszaesés volt. Az idei kép a tavalyinál valamelyest derűsebb, de a számok még jócskán elmaradnak a 2007-estől és a régebbiektől.
Miközben tavaly csak a nagyvállalatok negyede jelzett karácsonyi céges reklámajándékrendelést, az idén már mimintegy harmaduk, ami megegyezik a 2007-es és a 2008-as adattal. Ennél is örvedetesebb, hogy a tavalyi erős csökkenés után a 2008-asnál is nagyobb arányúra nőtt az egyéb időszakban rendelők aránya - summázta az idén kilencedik évben készített reklámajándékos kutatás idei eredményeit a Promo Direkt Piackutató ügyvezető igazgatója. Szentirmay László az adatokat ismertetve a többi között kiemelte: a félmilliárd forintnál nagyobb árbevételű mintegy 12 ezer cég negyedének reklámajándék-felelősével készítettek telemarketinges interjút.
Az idén is igen sokan vannak a bizonytalan vásárlók, s ez érvényes arra is, hogy mennyit szándékiznak költeni erre a célra. A 2008-ig mért 25 százalék után a tavalyival épp megegyezve a válaszolók 44 százaléka még nem tudta megmondani, hogy pontosan mennyit is szánnak majd a céges ajándékozásra. ám azoknál, akik konkét összeget tudtak mondani a tavalyelőtto 31, s a tavalyi 37 százalékról 28 százalékra csökkent a kisebb (100 ezer alatti) összeget e célra szánók aránya. A domináns 100-500 ezer költségvetésű cégek részesedése 48 százalék (amennyi tavaly is volt), ugyanakkor a félmilliónál nagyobb összeget költők aránya meglepően 24 százalékra nőtt a tavalyi 15, illetve a 2008-as 16 százalékról.
Továbbra is meghatározó a hagyományos ajándékok skálája: mintegy 30-30 százalékot tesznek ki a beszerzésben domináló irodaszerek, írószerek, nyomtatványok, naptárak és CD-k, valamint az italok, a borok. Utánuk már messze leszakadva (jóval 10 százalék alatt) jönnek a további termékek: az édességek, a divatcikkek, a trikók, a baseball sapkák, a sporteszközök, és – a korábbiakhoz hasonlóan – csak 1-2 százalék keres egyéni, exkluzív ajándékokat.
Szívesen fogadna konkrét ajánlatot közel ezer cég. A korábbi évekhez hasonlóan szinte mindenki e-mailben kéri az ajánlatokat. Az ajánlatot elutasítók közül a legtöbben azt mondták, hogy „állandó kapcsolatuk van”, már megoldották, illetve „kaptak már elég katalógust”, vagy éppen „saját termékeiket ajándékozzák”, illetve sokan a külföldi anyacégtől kénytelenek beszerezni a reklámajándékot.
Kiderült az is, hogy egyre fontosabbá válik a cégek kommunikációjában az internet. Az elegáns, de drága katalógust küldő nagyobb cégeken kívül mindenki e-mailben akarja megkeresni új partnerét, s nemcsak mert ez olcsóbb és gyorsabb, hanem az e-mailben elhelyezett linkekkel valóban könnyen be lehet mutatni a termékválasztékot, akár egy internetes áruházat is. Ugyanakkor sokan figyelmen kívül hagyják a szigorú jogi szabályozást, amely tiltja a személyes e-mail címre előzetes engedély nélkül küldött ajánlatot. A nótórius spamelőket korábban csak az ombudsmani hivatal rosszalló fejcsóválása kísérte, pár éve azonban a most átalakult Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság egyre határozottabban komoly pénzbüntetéssel szankcionálja. Sajnos még mindig nagyon sok cég küld általános megszólítással vagy akár enélkül ajánlatot, de ezek többségét spamként azonnal törlik. Nemzetközi kutatások is megerősítették, hogy a sokkal nagyobb a hatékonysága a perszonalizált leveleknek, s ez igen fontos az e-mailek esetében is.
Tavaly karácsonyi rendelés összege
Forrás: Promo Direkt
darab százalék
100 000 alatt - 170 22
100 000-500 000 között - 299 38
500 000-1 millió között - 69 9
1-3 millió között - 33 4
3-10 millió között - 11 1
10 millió felett - 1 0
nem tudja, nem válaszol - 199 25
válaszolt - 782 57
nincs válasz - 584 43
összesen - 1366
Más időszakban rendel-e?
Forrás: Promo Direkt
darab százalék
évente - 119 29
félévente - 108 26
negyedévente - 59 14
havonta - 12 3
hetente - 2 0
alkalomadtán - 102 25
nt, nv - 12 3
Összesen rendel - 414 30
nem rendel - 885 65
nem tudja - 9 1
nem válaszol - 58 4
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.