BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Zöld matricás Zóna taxik

Elektromos és hibrid autókat hozna a magyarországi piacra a Green City Future

Új taxis társaságot indít a Green City Future Zrt. A januárban startoló Green Taxi szolgáltatásának gerincét első körben a repülőtéri Zóna-Service adja – mondta Simon Géza, az angol–magyar befektetői csoport által alapított társaság elnöke, hozzáfűzve: most érkezett el az idő, hogy az átalakulás előtt álló taxipiacra létrehozzanak egy új szolgáltatót.

A Green City Zrt. középtávon elektromos gépkocsik magyarországi forgalmazását és a villanyautókhoz való töltőhálózat telepítését tervezi, s részt kíván venni a megújuló energiaforrásokkal kapcsolatos beruházásokban és kutatásokban is. Első lépésként hozta létre a Green Taxi Kft.-t. A társaság vezetése az elkövetkező években fokozatosan elektromos autókkal kívánja bővíteni gépkocsiparkját, hogy a taxiszolgáltatást egy ezekből álló flottával végezze, mint közölték: várhatóan Európában elsőként.

Most azonban még úgy indul a zöld matricás fekete kocsikból álló flotta, hogy a Zóna-Service Zrt. állományából átveszik azt a mintegy 150 autót, amely teljesíti az Euro 5-ös károsanyag-kibocsátási normát. A cég ugyanis a környezetvédelmet tűzte zászlajára – mondta Hattyár Péter, a Green Taxi Kft. ügyvezető igazgatója, hozzáfűzve: a későbbiekben a Porsche Hungaria kínálatából a Skoda Octavia és a Superb GreenLine változatával, valamint Volkswagen BlueMotion modellekkel töltik föl az állományt, így a jövő év végére akár 400 kocsi is járhat a Green matricája alatt.

A kérdésre, hogy az egymás alá ígérő társaságok közt miként találja meg a cég a számításait, az ügyvezető reményét fejezte ki, hogy egy átfogó szabályozás végre tiszta viszonyokat teremt a piacon. Mint mondta, ha például előírnák, hogy csak Euro 5-ös járművek kapjanak személyszállítási engedélyt, megfeleződne a taxik száma. És ha csak a minőségi szolgáltatást nyújtó válllakozások maradnának a piacon, egyik társaság sem szorulna arra, hogy önköltségi ár alatt vegyen részt a versenyben.

Budapesten a jelenlegi 240 forintos nappali maximált tarifa egy évtizede hatályos. Azóta emelkedtek a gépkocsiárak és az egyéb költségek, s természetesen drágult az üzemanyag is. Így nem csupán az öngyilkos akciós árakkal, de még a 240 forintos maximált tarifával sem tudnák a taxisok kitermelni a költségeiket. A szakmában általános vélemény: az lenne az optimális, ha egy kilométer díja megegyezne egy liter benzin árával. Ezzel szemben évek óta emelkedik az üzemanyag ára, s ezzel párhuzamosan csökken a tarifa.

Jelenleg 200 forintnál alacsonyabb kilométerenkénti díjjal remény sincs arra, hogy nyereségesen menjen egy taxi – mondta Dudás Zoltán, a Taxi Fuvarszervező Társaságok Szövetsége főtitkára, magyarázatul kiemelve: a szövetség 15 tagvállalata – amelyek közül kilenc budapesti – két év alatt 30 százalékos forgalomesést volt kénytelen elkönyvelni. Részben azért, mert a válság miatt szűkült a fizetőképes kereslet, részben pedig azért, mert a túlkínálati piacon példátlanul gyenge és ritka az ellenőrzés. Pedig a mintegy tízezer magyarországi taxis közül többen is elkövettek olyan, sajtónyilvánosságot is kapott súlyos szabálytalanságot, amely elriasztja a vendégek egy részét.

Dudás Zoltán szerint az önkormányzati törvény módosításával a települések tömegközlekedéshez tartozó feladatává kellene tenni a taxiszolgáltatást. Így a helyi viszonyoknak megfelelően az önkormányzatok állapítanák meg a kiadható engedélyek számát, szabnák meg a tarifát, jelölnék ki és tartanák karban a taxiállomások hálózatát, s hozzájuk tartozna az ellenőrzés is.

Régen megdőlt az a tézis, hogy majd a szabadpiac szabályozza önmagát, s kihullanak a nem odavalók. Ezért halaszthatatlan egy átfogó szabályozás, amelyet évek óta hasztalanul szorgalmaznak a különböző szakmai képviseletek – foglalja össze Dudás Zoltán, hangsúlyozva: manapság az a szomorú helyzet, hogy a tisztességes vállalkozókat szorítják ki a tisztességtelenek. A forgalom esése miatt az 5700 fővárosi taxi, valamint az agglomerációból bejáró több mint 1000, ötven százalék alatti kihasználtsági mutatóval dolgozik, így minden közterhet kifizetve egyszerűen nem lehet 200 forintnál olcsóbban megtenni egy kilométert. Ha mégis, akkor semmi esélye nem marad a taxisnak, hogy összespórolja a járműcserére valót.

A szakmában általános vélemény, hogy a fuvarszervező társaságok az alvállalkozó taxisok kárára mennek lefelé a tarifákkal. A fuvarszervezők jutaléka fix, az alvállalkozó pedig boldoguljon, ahogy tud. Nem is csoda, hogy afféle dzsungelharc alakult ki, amelyben kizárólag az erő számít. A pályaudvarok, szórakozóhelyek környékén lévő drosztokat már régen szervezett, összesen 150-200 kocsival rendelkező csoportok foglalták el. Súlyos fenyegetésekkel próbálták a többieket elriasztani, és ha nem használt, atrocitások, rongálások történtek, így oda más meg sem próbál beállni.


Villanyautók

A Volkswagen AG 2013-ban dobja piacra első elektromos autóit, az Up blue-e-motiont és a Golf blue-e-motiont. A sorban a Golffal azonos technikai alapokra épülő Jetta blue-e-motion következik majd, s ekkor kerül piacra Kínában a Lavida blue-e-motion változata is. Az elektromosautó-offenzívával párhuzamosan a Volkswagen felgyorsítja hibridautó-programját is. A Touareg Hybrid és a Porsche Cayenne Hybrid már piacon van, rövidesen jön az Audi Q5 Hybrid is. A Jetta hibrid változata 2012-ben mutatkozik be, melyet 2013-ban további hibridek – köztük a Golf Hybrid és a Passat Hybrid – követnek.

Reptéri taxi

„Hamarosan” – válaszolta Hardy Mihály, a repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt. kommunikációs igazgatója a kérdésre: mikor hozzák nyilvánosságra a taxitender eredményét. Mint emlékezetes, a Népszabadság értesülése szerint a Főtaxi lett a nyertes, így december közepén már az ő autóik szállíthatják az utasokat, feltéve, hogy a Zóna levonul a drosztokról. A Budapest Airport október elején jelentette be, felmondja a Zóna Taxival kötött szerződését, és új tendert ír ki a légikikötő taxiszolgáltatására, gyakorlatilag újraosztva ezzel a budapesti piac tortájának egyik jelentős szeletét.

A Zóna viszont nem adta fel a harcot, s úgy tudni, választott bíróság előtt van az ügy.

A Zóna viszont nem adta fel a harcot, s úgy tudni, választott bíróság előtt van az ügy.-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.