Az ágazatra ugyanis a folyamatos megújulás kényszere a jellemző, amihez belső és külső – a piaci szereplők, illetve az állam – aktivitására egyaránt szükség van. Hiszen – ahogy Szegő Róbert, a hazai gépipar egyik prominens szereplőjének, a Gordiusz Alfának az ügyvezetője rámutat: a kulcs a közvetett és közvetlen exportban keresendő. Abban pedig, hogy egy hazai kis- és középvállalat, de akár nagyvállalat is sikerrel nyerjen teret különféle külpiacokon, elengedhetetlen olyan állami rásegítés, mint az exporthitelezés, a külföldi inkubációs lehetőségek, a külpiaci információk átadása, a tőkekihelyezés segítése, illetve a beszállító-ipari partnerek felkutatása, azonban a piaci szereplőknek is a jelenleginél proaktívabban kell tevékenykedniük. Nem csak a gépiparban tevékenykedő cégek érdeke, hogy az ágazat minél sikeresebb legyen, hanem az egész gazdaságé is, amelynek egyik legmeghatározóbb ágazata éppen ez – vallja Szegő Róbert. Ugyanis a gépipar adja a GDP legalább 10 százalékát, illetve a magyar export több mint a felét.
A már meglévő exportpiacokon való megerősödés, illetve újakra való betörés lehet a gépipari szereplők szerint az egyik gyógyír az ágazat bajaira. Habár az európai uniós, ezen belül kiemelkedően a német piac „tartja el” a magyarországi gépipart, új lehetőségek iránt kellene nézni, illetve olyanokat megdolgozni, amelyeket már felfedeztek ugyan, de amelyeken elkélne az állam rásegítése. Ilyen a délkelet-európai térség több országa, így Szerbia, de Oroszország vagy Ukrajna – hoz példákat Szegő, aki azonban azt is hozzáteszi: érdemes egyes gépipari termékek esetében még távolabbi piacokat is megcélozni – például a fejlődő afrikai országokban lehetne keresnivalónk mezőgazdasági gépekkel valamint a megújuló energiaipar kiszolgálása. Ez utóbbi természetes felvevőpiaca lehetne például Kína, ahol egyébként már most igen sok környezetvédelmi projekt fut magyar részvétellel, s ezt meglovagolva elképzelhető a betörés a megújuló energiai piacára, amire a kínaiak várják is a külföldieket.
De ezeken a piacokon olyan nagy a harc a fejlett és néhány fejlődő ország szállítói részéről, hogy állami segítség nélkül a magyar cégek labdába sem nagyon tudnak rúgni – hívja fel egy világgazdasági trendre a figyelmet Szegő.
Pedig bármely kereskedelmi relációt vesszük is alapul, azt láthatjuk, hogy a gépek, szállítóeszközök árufőcsoport adja az adott piacra irányuló magyar kivitel tetemes hányadát. Az idén az első háromnegyedévben ez az árufőcsoport durván hatvan százalékban részesült a kivitelből, s több mint húsz százalékkal növelte exportját az előző év, hasonló időszakához képest – olvasható ki a Központi Statisztikai Hivatal adataiból. A legfrissebb KSH-adatok szerint ezen belül az átlagot meghaladó mértékben bővült az általános rendeltetésű ipari gép, illetve a villamos gép, készülék és műszer árufőcsoport mindkét irányú forgalmának (exportnak és importnak) a volumene, a növekmény legnagyobb része egyébként a német viszonylatban realizálódott.
A behozatalban egyébként a gépek, szállítóeszközök árufőcsoportjának a részesedése durván 50 százalékos és dinamikája pedig még valamelyest meg is haladja az exportét. Az pedig, hogy az említett árufőcsoport egyenlege az első kilenc hónapban meghaladta a 7 milliárd eurót (!), egyértelműen jelzi: az ágazat piaci szereplőinek jogos az igénye arra, hogy a gépipar igenis legyen prioritás az elkövetkező évek gazdaságpolitikájában és mint ilyen kapjon a jelenleginél nagyobb figyelmet, támogatást az állam részéről – kezdve a január közepén meghirdetendő Új Széchenyi-tervben, amelynek deklarált célja a hazai mikro-, kis- és középvállalati kör megerősítése. Az exportban erre nagy szükség is van, hiszen a magyar kivitel durván négyötödét a külföldi multik, illetve néhány magyar nagyvállalat adja, s csak mintegy 18 százalékát bonyolítják a hazai mikro-, kis- és középvállalkozások.
Külső segítséggel, ám belső erőből is kell keresni a kitörési pontokat a hazai gépipar számára – sommázza az ügyvezető. Ám ahhoz, hogy a lehetőségekből valóság váljon, sok mindenre van szükség. Részint a piaci szereplőknek maguknak is tenniük kell – egyebek között folyamatosan meg kell újulniuk, beleértve a technológiájukat, gépparkjukat. Ehhez a meglévő pályázati pénzek eddigiektől eltérő hasznosítására volna szükség, hiszen a piaci szereplők jobbára nem csúcstechnológiába invesztálnak, hanem olyan technikába-technológiába, amely pár év alatt elavulttá válik. A gépipar szereplőinek emellett a jelenleginél nagyobb összefogásra is szükségük lenne. Arra, hogy keressék és találják meg az együttműködés lehetőségeit, azokat a pontokat, amelyek mentén összefoghatnának egymással, s így nagyobb erőt és potenciált alkotva sikeresebben tudnának kilépni a világpiacra.
Ám még ha mindez meg is valósul, kívülről még kell rásegítés. Persze nem kell valami nagy újdonságokra gondolni, mondja Szegő, hozzátéve: tulajdonképpen a meglévő eszközök specifikusabb, célzottabb és fokozatosabb alkalmazása lehetne a megoldás. Az egyik ilyen elvárt és nemzetközi kötelezettségeink által is engedélyezett – támogatás az exporthitelezés, amelyhez ma ritkán jutnak a kis- és középvállalatok. Például az Egyesült Államokban azok a hazai cégek, amelyek afrikai piacra dolgoznak, 5-10 éves állami hitelt kapnak tevékenységükhöz. A gazdasági kormányzat feladata lenne megfelelő konstrukciók létrehozása és működtetése – említ egy példát az ügyvezető, aki egyébként kiválónak és gyors ütemben fejlesztendőnek tartja azt a kezdeményezést, amelyet az ITD Hungary indított tavaly az útjára: az információs pontok hálózatának a kiépítését, amely információval és inkubációs lehetőségekkel látják el az exportban aktív, illetve aktivizálódó, s a tőkekihelyezést fontolgató cégeket, egyelőre négy helyszínen (Podgoricában, Bukarestben, Újvidéken és Sepsiszentgyörgyön).
Végül, de nem utolsósorban a gépipari szereplők elvárnák, hogy a közvetett exportban is segítsék őket. Ugyanis Szegő szerint a tervek ellenére e téren nagyon rosszul állunk. Pedig a piaci diverzifikációhoz ez is elengedhetetlen azonban elvben ma egyre több lehetőség lehetne rá – elég, ha csak a nagy autóipari szereplők folyamatosan betelepedésére, illetve a már itt lévők fejlesztéseire gondolunk. Ám ez már egy külön történet része – mondja a Gordiusz Alfa ügyvezetője, Szegő Róbert.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.