A világon tavaly 1,6 milliárd új mobilkészülék talált gazdára, 31,8 százalékkal több, mint egy évvel korábban – derül ki az amerikai Gartner elemzőcég tegnap kiadott jelentéséből. Az üzleti alkalmazásokat is befogadni képes okostelefonokból viszont még ennél is jóval nagyobb arányú, 72,1 százalék volt egy év alatt a piac bővülése. Ennek nyomán az is elmondható már, hogy a világon eladott minden ötödik készülék ez utóbbi kategóriába sorolható.
Az okostelefonok dominanciája jelentősen átrendezte a gyártók világranglistáját is. Azok a márkák, amelyek stratégiájuk középpontjában tartják ezt a szegmenst, előretörhetnek. Így cserélt helyet tavaly az Apple és a Research In Motion (RIM) a termékfejlesztésben lelassító Sony Ericssonnal és a céges jövőképét is sokáig kutató Motorolával. A világelső Nokia is mindinkább azzal szembesül, hogy kezdenie kellene végre valamit okostelefon-stratégiájával, ha nem akarja, hogy a trónkövetelők még jobban megközelítsék. Tavaly a finn gyártó a teljes mobiltelefon-piacon nem kevesebb mint 7,5 százalékpontot veszített részesedéséből az egy évvel korábbihoz képest, ez szakértők szerint nemcsak annak tulajdonítható, hogy a cég a szükségesnél kevesebb csúcskészüléket dobott piacra, hanem annak is, hogy az olcsóbb telefonok kategóriájában a korábbi éveknél jóval nagyobb arányban jelentek meg a távol-keleti gyártású szolgáltatói márkák. Az okostelefon kategóriában pedig egy év alatt 6,7 százalékpontot vesztett a Nokia.
A szezonálisan erős negyedik negyedévben a gyártók egy része kénytelen volt alkatrészhiánnyal is szembesülni, a szükségesnél kevesebb állt ugyanis rendelkezésre kameramodulból, érintőképernyő-szabályozóból vagy éppen kijelzőből. Az elemzők szerint a helyzet várhatóan ez év második feléig nem enyhül. Sőt a racionális készletezésre hosszabb távon is fel kell készülniük a márkáknak, mivel ugyanezeket a komponenseket építik a hasonlóan gyorsan növekvő másik elektronikai eszközbe, a táblagépbe.
Az okostelefonok egyelőre főként a fejlettebb piacokon keresettek, ahol a szolgáltatók hálózata is elég gyors ahhoz, hogy teljes körűen kihasználható legyen az eszközök tudása. Nyugat-Európa és Észak-Amerika fedi le jelenleg a globális okostelefon-piac 52,3 százalékát, a térség országaiban eladott készülékek fele tartozik már ebbe a kategóriába.
Magyarországon is dinamikusan nő ez a telefonszegmens, amely a karácsonyi szezonban értékesített eszközök 40 százalékát adta. Az összességében 2,5 millió darabra tehető teljes hazai mobilkészülék-piacnak legalább az egyötöde már operációs rendszerrel ellátott okostelefon. Az IDC elemzőcég hazai piacra vonatkozó előrejelzései szerint az okostelefonok kategóriájában – ahol ma még a Nokia a piacvezető – az idén a trónfosztás sem kizárt, akkora a kereslet az Apple iPhone-ja iránt. A tendenciát erősítheti, hogy a múlt év végétől mindhárom magyarországi szolgáltató forgalmazhatja az alma logójú telefonokat. Az okosok élbolyába még beleszólhatnak a Microsoft új mobiloperációs rendszerével (WP7) ellátott modellek is, a BlackBerryt viszont egyelőre főként üzleti felhasználók vásárolják.
Trónbitorlás közeli helyzet alakult ki az okostelefonok operációs rendszerének világpiacán is. A Google által kifejlesztett nyílt szabványú Android – amelyet több vezető márka, köztük a Samsung és a HTC is erőteljesen támogat – egy év alatt közel 900 százalékkal növelte részesedését, és a második helyre ugrott.
A Nokia által használt Symbian csak úgy tudta megőrizni elsőségét, hogy ezt használja bizonyos készülékeiben a Fujitsu, a Sharp, a Sony Ericsson és a Samsung is.
Hogy meg is teszi-e ezt a vakmerő lépést a cégvezér, még egy napot várni kell, Stephen Elop ugyanis pénteken jelenti be a vállalat megújult stratégiáját a pénzügyi befektetők előtt. Addig is az örökségét meglehetősen nehéz tehernek, a helyzetet pedig egyenesen válságközelinek minősíti az új vezető. Emlékeztetőjében kiemeli: az első rivális iPhone-ok 2007-ben kerültek a piacra, a Nokiának azóta nem sikerült hasonló jó terméket kifejlesztenie. Az Android operációs rendszer alig két éve jelent meg a színen, és a múlt év utolsó negyedévben már le is taszította a trónról a Nokia Symbianjét.
Az Apple piaci részesedése a 300 dollár feletti készülékek kategóriájában 25 százalék volt, tavalyra már meghaladta a 60 százalékot. A Google az Androiddal olyan platformot alkotott, amely sorra vonzza magához a hardver- és szoftverfejlesztőket, szolgáltatókat. Még az olcsóbb készülékek szegmensében is hagyta kiénekelni a sajtot a szájából a Nokia, amely évekkel van lemaradva az iránymutató nagy trendekről, miközben a cégen belül óriási innovációs források halmozódtak fel.
Az olajfúró tornyot – szól az idézet – lényegében maga a cég gyújtotta fel maga körül, így nem marad más, ugrani kell. Hogy túléli-e az ugrást?
A cégvezető mindenesetre optimista.
Hogy meg is teszi-e ezt a vakmerő lépést a cégvezér, még egy napot várni kell, Stephen Elop ugyanis pénteken jelenti be a vállalat megújult stratégiáját a pénzügyi befektetők előtt. Addig is az örökségét meglehetősen nehéz tehernek, a helyzetet pedig egyenesen válságközelinek minősíti az új vezető. Emlékeztetőjében kiemeli: az első rivális iPhone-ok 2007-ben kerültek a piacra, a Nokiának azóta nem sikerült hasonló jó terméket kifejlesztenie. Az Android operációs rendszer alig két éve jelent meg a színen, és a múlt év utolsó negyedévben már le is taszította a trónról a Nokia Symbianjét.
Az Apple piaci részesedése a 300 dollár feletti készülékek kategóriájában 25 százalék volt, tavalyra már meghaladta a 60 százalékot. A Google az Androiddal olyan platformot alkotott, amely sorra vonzza magához a hardver- és szoftverfejlesztőket, szolgáltatókat. Még az olcsóbb készülékek szegmensében is hagyta kiénekelni a sajtot a szájából a Nokia, amely évekkel van lemaradva az iránymutató nagy trendekről, miközben a cégen belül óriási innovációs források halmozódtak fel.
Az olajfúró tornyot – szól az idézet – lényegében maga a cég gyújtotta fel maga körül, így nem marad más, ugrani kell. Hogy túléli-e az ugrást?
A cégvezető mindenesetre optimista. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.