A kínálatbővülés kedvező, mégsem biztos, hogy a Molnak célszerű azonnal ki is használnia a hivatalos ajánlatként informá-cióink szerint még el sem hangzott ukrán lehetőséget. A százhalombattai és a pozsonyi finomító ellátására ugyanis továbbra is az orosz olaj a kedvezőbb, ráadásul e finomítók műszaki adottságait is ehhez a típushoz konfigurálták. Évi 5,5-6 millió tonnás igényük meghatározó részét évek óta a Lukoil, kisebb hányadát két másik orosz beszállító elégíti ki. Besegít a hazai mezők folyamatosan csökkenő termelése is. A Mol egyik horvátországi finomítója, a sisaki szintén ellátható orosz olajjal a Barátság–Adria-vezetéken. Sisakba ugyanakkor bármilyen más olaj is szállítható, amely tartályhajón az omisalji kikötőbe érkezik, hogy átpumpálják az Adria-vezetékbe. A Mol másik horvátországi feldolgozója, a rijekai, továbbá az olaszországi (mantovai) csak a tenger felől kap olajat. Ezek a létesítmények tartályhajón eddig is vásárolhattak volna azeri olajat, sőt, az Adrián keresztül bármely más Mol-finomító is. Úgy tudjuk, még nem éltek a lehetőséggel.
A bevált árak és a megszokott minőség mellett az is az új forrásból való beszerzés ellen szól, hogy a Molt hosszú távú szerződések kötik meglévő szállítóihoz.
Szakmai körökből megtudtuk, hogy gyakorlatilag keveredés nélkül is szállíthatók különböző olajminőségek ugyanazon a vezetéken. A transzport úgynevezett „dugóban” vagy szakaszolással történik, a később betöltött olajminőség gyakorlatilag maga előtt tolja a csőben lévőt. Épp egy ilyen közel 680 ezer tonnás dugó araszol a moziri finomító felé, ahová csak ezt követően érkezhet meg az azeri olaj.
A líbiai szállítások csökkentése egyelőre nincs hatással a Mol csoport ellátására. Problémát – egy bizonyos szint fölött – inkább a nyersolaj ára jelenthet, mert a túl magas termékárak csökkenthetik az értékesítési volument.
Nincs vészhelyzet
„Olaj- és gázellátásunkat az észak-afrikai helyzet nem veszélyezteti” – erősítették meg lapunknak a nemzeti fejlesztési tárcánál is. Biztonsági készleteinek felszabadításáról a szakminiszter csak ellátási válsághelyzetben dönthet, a növekvő árak miatt nem. „A biztonsági kőolajkészletet a Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetség a Mol százhalombattai és tiszaújvárosi finomítója területén tárolja, közvetlen kapcsolattal az országos kőolajszállító rendszerrel” – tájékoztatta lapunkat Kék Mónika, a szövetség vezérigazgató-helyettese.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.