Az országos kiskereskedelmi üzlethálózatban, valamint a csomagküldő kiskereskedelemben 2011. januárban 514 milliárd forint értékű árut forgalmaztak. A kiskereskedelmi eladások 47 százaléka élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes-, 18 százaléka üzemanyag-, 11 százaléka bútor-, háztartásicikk-, építőanyag-kiskereskedelmi üzletekben bonyolódott; a többi üzlettípus együttes részesedése 24 százalék volt.
Az előző év azonos időszakához képest 2011 januárjában az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelmi üzletek értékesítésének volumene 0,3 százalékkal emelkedett. A forgalom jelentős részét (90 százalékát) lebonyolító vegyes termékkörű üzletek (hiper- és szupermarketek, vegyesboltok) eladásai nem változtak.
A nem élelmiszer-kiskereskedelem értékesítésének volumene 2011. januárban 1,0 százalékkal növekedett. Az iparcikk jellegű vegyes-, a textil-, ruházati és lábbeli- valamint a gyógyszer, gyógyászati terméküzleteken kívül minden üzlettípusban a 2010 januárinál nagyobb volumenű forgalom realizálódott.
2011 januárjában az üzemanyagtöltő állomások eladásai 1,2 százalékkal elmaradtak az egy évvel korábbitól. Az egy hónappal korábbihoz képest – a szezonális és naptárhatástól megtisztított adatok szerint – az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelem januári volumene 0,8 százalékkal, a nem élelmiszer-kiskereskedelem eladásai 0,5 százalékkal növekedett, míg az üzemanyagkutaké 2,5 százalékkal csökkent.
Az Eurostat gyorsbecslése szerint – a naptárhatástól megtisztított adatok alapján – 2011 januárjában a kiskereskedelmi eladások az Európai Unió 27 tagállamában átlagosan 1,9 százalékkal, az eurózóna országaiban 0,7 százalékkal emelkedtek az egy évvel korábbihoz képest. Az országok nem teljes körére rendelkezésre álló adatok szerint 10 tagállamban tapasztaltak bővülést, 9-ben csökkenést. A legnagyobb növekedést (13,1 százalék) Lengyelországban, a legnagyobb visszaesést (9,7 százalék) Máltán mérték.
Az európai statisztikai rendszerben a kiskereskedelembe nem számító gépjármű- és járműalkatrész-üzletek eladásai januárban 6,7 százalékkal elmaradtak az előző év januárjától.
Németh László, a K&H kkv marketing főosztály vezetője szerint az elmúlt hónapok visszaesése után a kiskereskedelmi forgalom januári minimális növekedéséből egyelőre nem lehet komoly trendfordulóra következtetni, az azonban mindenképpen pozitív eredménynek tekinthető, hogy az év első hónapjában jellemzően csökkenő forgalom idén szinten tudott maradni
„Az idei szja csökkentés kapcsán számos vélemény hangzott el arról, hogy a lakosság egy részének ezáltal megnövekedett elkölthető jövedelme vajon a fogyasztások vagy a megtakarítások terén fogja éreztetni jobban hatását. A következő, februári forgalmi adatokból ennek - vélhetően pozitív - hatását már látni fogjuk.
A további kilátásokat illetően azonban a tavaszi hónapokban egyelőre nem számítunk a lakossági fogyasztás tartós növekedésére. Ennek oka, hogy az elmúlt hónapokban a bizonytalan nemzetközi gazdaságpolitikai helyzet, valamint a japán katasztrófa is tovább növelte az élelmiszerek és nyersanyagok világpiaci árát, ami folyamatosan begyűrűzik hozzánk is, ami pedig korlátozni fogja a kiskereskedelmi forgalom volumenének bővülését” – mondta el a szakember.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.