Vlagyimir Putyin kormányfő a múlt héten írta alá azt a rendeletet, amely az idei év végéig terjeszti ki a költségvetésből támogatott autócsere programot. A meghosszabbításra szánt újabb 5 milliárd rubellel együtt (126 millió euró) mintegy 40 milliárd rubelre emelkedik az autóipar indirekt támogatására közel két év alatt szánt összeg.
Az oroszországi személyautó-gyártás teljesítménye 92,6 százalékkal, 1,15 millió darabra bővült az elmúlt évben – adta hírül Moszkvában a kereskedelmi és ipari minisztérium, kiemelve, hogy az iparág teljesítményének a kormányzati roncsautóprogram adott lökést. Hogy pontosan hány személyautó kelt el, azt talán csupán a minisztérium tudja, mert a hivatalos szakportálon a személyautó- és kishaszonjármű értékesítést összevonva adják meg.
A RIA Novosztyi hírügynökség összefoglalója azt írja, hogy tavaly a két járműkategóriából összesen – 30 százalékos növekedéssel – 1,91 millió talált gazdára. Az orosz gazdaság további erősödésére számítva az autógyártó szövetség ez évre már 2,24 millió darab eladását prognosztizálja, míg a jövő évre valószínűsíti a válság előtti 2,8-2,9 milliós darabszám elérését. Az orosz autópiac 2014-ben a legnagyobb lesz Európában – jelentette ki Viktor Krisztenko kereskedelmi és ipari miniszter. A RIA Novosztyi pedig – forrás megnevezése nélkül – azt írja, hogy a tavaly előtti krízis előtt a 2,9 millió darabos orosz piac csupán 100 ezerrel szorult a második helyre Európában Németország után.
Ezzel az összehasonlítással csak az a baj, hogy az oroszok az említett darabszámot a kishaszonjárművekkel együtt érték él, míg a németek kizárólag személyautóból vettek 3,09 milliót 2008-ban. A következő évben viszont a Berlin által bevezetett autócsere program révén 3,807 millióra ugrott a forgalomba helyezett új személyautók száma.
Mindez azonban nem változtat a tényen, hogy az idei első negyedévben 77 százalékkal több, összesesen 517 304 személykocsi és kishaszonjármű kelt el az orosz piacon, ami azt jelenti, hogy Moszkvának igenis megérte a roncsautó-program, mégha a tavaly márciusi bevezetést közel egy évig tartó készülődés előzte meg.
A 10 milliárd rubeles költségvetéssel indult roncsprémium program megszabta, hogy aki legalább tízéves autóját hazai gyártású új gépkocsira cseréli, az 50 ezer rubelt (331 695 forint) kap. A szakemberek nyolc hónap alatt kétszázezer jármű cseréjét várták, ám az áprilisi forgalomélénkülés – amely jelentősen megnövelte az orosz gyárak rendelésállományát – azt eredményezte, hogy június elején a program 10,5 milliárd rubellel való megtoldását és a határidő év végéig történő kiterjesztését jelentették be.
Ezt követte egy újabb 14 milliárd rubeles csomag, amelynek határidejét az idei szeptemberben állapították meg, s ezt hosszabbította meg Putyin 5 milliárddal az idei év végéig. Moszkva nagyjából egy évvel Nyugat-Európa után szánta el magát az állami roncsprogram meghirdetésére, azt követően, hogy tavaly előtt az orosz személyautó-gyártás teljesítménye 60 százalékkal esett a 2008-as szinthez képest.
Tegyük hozzá ugyanakkor, hogy a luxusautó márkák is hatalmas forgalomnövekedést értek el a tavalyi első negyedévhez képest. A korábbi Audi-BMW hegemóniát megtörve a Mercedes lett a piacvezető, ugyanakkor meglepően nagyot lépett előre a Toyota csoport prémium márkája a Lexus is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.