BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Drágulnak a használt autók

Nyár óta érezhetően emelkednek a használtautó-árak, mivel ismét keresik az újszerű, nem túl öreg járműveket, amelyekből kevés van a piacon. Ezért havonta néhány ezerrel nő a külföldről behozott használt kocsik száma.

Az elmúlt évben 17 500 használt autó került az országba, 2200-zal több, mint tavalyelőtt, de a regisztrációs adó bevezetése előtt ennek három-négyszeresét is behozták az arra szakosodott vállalkozók. Manapság, hogy alig kínálnak használt gépkocsit a piacon, folyamatosan erősödik a behozatal: az első negyedévben 1560-nal, 5300 fölé nőtt a külföldről származó autók száma.

A gond az, hogy az új gépkocsik forgalmának évek óta tartó mélyrepülése magával rántotta a használtpiacot is. Nem vesznek új autót az emberek, a régit meg nem akarják eladni, úgyhogy a piac mindkét oldala áll. Ez pedig óhatatlanul a használtkocsi-árak emelkedéséhez vezet – foglalta össze Horváth Zoltán, a 42 értékesítési ponttal rendelkező Weltauto márkaigazgatója, aki szerint a vásárlók a három-négy éves kocsik esetében az eddigi 60-70 ezer kilométer helyett már elfogadják a 100 ezer kilométer futásteljesítményt is. Ami pedig az autók korát illeti, a korábbi legfeljebb hat évvel szemben ma már a nyolcéves kocsik is kelendőnek számítanak.

Az újautó-piacot a céges vásárlások tartják úgy-ahogy életben. A használtgépkocsi-kereskedők pedig azokból a járművekből élnek, amelyeket a vállalkozások – a válság előtti időkhöz képest sokkal nagyobb futásteljesítménnyel – leadnak, és amelyeket aztán magánszemélyek vásárolnak meg.

Miután gyakorlatilag senki sem vesz új kocsit a régi helyett, egyre aggasztóbb, hogy jövőre már nem lesz belföldi eredetű használt autó a piacon. Különösen azok nem gondolkodnak cserén, akik még – mai szemmel – kedvezményes konstrukciókkal jutottak gépkocsihoz.

Magánember általában azért nem akarja eladni az autóját, mert annak idején többnyire olyan kedvező feltételekkel kapott hitelt, amilyet ma nem már érhetne el a hitelnyújtási feltételek szigorodása miatt. Másrészt ne felejtsük el, hogy 2008 végéig a vásárlások esetében is mintegy 85 százalékos volt a devizahitelek aránya, ám a forint árfolyamesése miatt ezeknél a tartozás összege már meghaladja az autó forgalmi értékét. Emellett az elmúlt két évben néhány márka akár 30 százalék fölötti árkedvezményt is alkalmazott, hogy megszabaduljon eladhatatlannak látszó készletétől, tehát a viszonylag olcsón gazdára talált gépjárművek még jó ideig nem jelennek meg a kínálatban.

Így nem is csoda, hogy élénkül a használtkocsi-import, ám a márkakereskedők figyelmeztetnek: a szabadpiacon általános a kilométeróra visszaállítása. Ezért azt tanácsolják a vásárlóknak, hogy a kiválasztott jármű alváz- és motorszámával hivatalos márkakereskedésben kérjék le a kocsi adatait. Mint szakértők lapunknak elmondták, megéri az a néhány ezer forint, hogy a vásárló megtudja: külföldön hány kilométeres futásteljesítménnyel, milyen javításokon esett át a kiválasztott modell.

A használt autók drágulását, vagyis az értékvesztés lassulását elemzések is alátámasztják, tehát jövőre várhatóan több pénzért vehetünk majd használt gépkocsit, mint az idén. Például míg ma egy egyéves VW Golf 1.2 TSI 20 ezer kilométerrel 4,2 millió forint körül van, addig a prognózisok alapján az idén forgalomba helyezett, hasonló paraméterekkel rendelkező autó egyéves korában 4,33 milliót is érhet.

Az európai trendeknek megfelelően hazánkban is 20-25 százalékot csökken az autó értéke az első évben, 20 ezer kilométeres futásteljesítményt számítva. A másodikban és harmadikban az értékvesztés évi 6-10 százalékra csökken. Így a személyautók tulajdonosai az első három év során közel 50 százalékos értékvesztést könyvelhetnek el.




Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.