Hivatalosan persze csak azután, hogy a közlekedési vállalatok – élükön a MÁV-val – hatékonyabb működésre állnak át, s ennek nyomán a jövőben kevesebb költségvetési támogatásból is elboldogulnak. Az elmúlt évtizedben több kormányzat dédelgetett ilyen elképzelést, de a látszólagos megtakarítás ára eddig mindig az adósság növekedése volt – írja a Figyelő.
Korábban a 2002-es hitelszanálás és a 2007-es tőkeemelés is csak ideiglenesen csökkentette a kinnlevőségeket. Ezt követően a MÁV Cargo privatizációs bevételének a vasúttársaságnál hagyása, valamint a finanszírozás növelése arra volt elég, hogy a korábbinál kevésbé dinamikusan nőjön a tartozásállomány.
Egyelőre mindenesetre nem látni a működésbe beépülő nagyarányú megtakarítás forrását. A Brüsszelnek a napokban megküldött konvergenciaprogram három soron összesíti a remélt spórolást.
A MÁV adósságának átvállalása, a társaság szervezeti átalakítása, költséghatékony működése során 12012-re betáblázott 30 milliárdot, valamint 2013-ra és 2014-re 35-35 milliárdot kipipálhatjuk, mert ez önmagában a tartozás elengedésével teljesül (a cég mentesül a kamat- és tőketörlesztés alól). A fogyasztói árkiegészítések 10 milliárdos csökkentése, amiből 2 milliárd juthat a MÁV-ra, már érdekesebb lehet – írja a Figyelő.
Az biztos, hogy a 65 éven felüliek kedvezményeit nem érinti a felülvizsgálat, nagy csoportként tehát maradnak a diákok és a vasutasok. A kvázi áremeléstől aligha nő érdemben a társaság bevétele: az árérzékeny csoportok jó része valószínűleg nem utazik majd, vagy átpártol az autóhoz.
Elvégre – mint egy tavaly év végi MÁV-sajtótájékoztatón elhangzott – teljes árú jeggyel számolva már akkor is olcsóbb az autó, ha csak ketten ülnek benne
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.