Új állomásához érkezett a Kőbánya-Kispest metró- és vasúti csomópontban épülő Köki Terminál fejlesztése, miután tegnap a már leszerződött bérlők jelképesen átvehették a bérleményeik kulcsát.
Az eseményen László Márton, a beruházó R-CO Zrt. igazgatója elmondta, hogy a hatvanezer négyzetméternyi – összesen 200 – bérbe adható kereskedelmi terület nyolcvan százalékának már van bérlője, ők vették át a területüket végső kialakításra, hogy szeptember közepén megnyílhasson a létesítmény. Kiderült, hogy 500 négyzetméter felett már nincs szabad üzlethelyiség a multifunkcionális épületben.
A beruházás 30-40 milliárd forintba kerül, ebben szerepel a metró- és a vasútállomáson túl a buszvégállomás, 7000 négyzetméternyi iroda, egy 1900 férőhelyes mélygarázs és egy külön P+R parkoló kialakítása is. Az irodák bérleti díja havonta és négyzetméterenként 10-11 euró, a kisebb üzletek euróban számolva három számjegyű összegért találtak bérlőket négyzetméterenként, a nagyobb kialakítású üzlethelyiségek bérleti díja 20 eurótól indul. László Márton bejelentette azt is, hogy a Jones Lang LaSalle a kiadáson kívül a létesítmény üzemeltetési feladatait is ellátja.
A Köki Terminál koncepciójáról László Márton a Világgazdaságnak korábban elmondta, hogy egy 2008 januárjában tartott felmérés kapcsán derült ki számunkra egyértelműen, hogy Kispestnek és a környező régiónak szüksége van egy ilyen típusú beruházásra, ráadásul a kitűnő lokáció is biztató előjelekkel szolgált a hatalmas áthaladó forgalom miatt. Az is világos volt, hogy sem Kispestnek, sem Kőbányának nincs valódi közösségi és élményközpontja, így a beruházás hiánypótló szerepet is betölt majd – tette hozzá.
A tapasztalatok azt mutatják, hogy leginkább az üzletek kialakításában kell követni a külföldi trendeket. Mióta Magyarországon is megtelepedtek a világon mindenhol ismert nagyobb márkák, azóta minden fejlesztéstől ugyanakkora, standardizált helyiségeket várnak el, országtól és várostól függetlenül. A Köki Terminál beruházói azonban gondoltak a kisebb, független kereskedőkre is: a metró környékén a múltban is üzletet működtető szolgáltatók a piacon szokatlan, 15–25 négyzetméteres helyiségeket is igényelhetnek az arra kialakított szinten.
A jelentős kiskereskedelmi bérlők mellett – OBI, a Libri, az H&M, a Müller vagy a Tesco – jelentős szerep jut egyéb funkcióknak is a fejlesztésben. Az épület tetején kialakítandó 15 ezer négyzetméternyi parkos részen található lesz futópálya, kalandpark, illetve nyári kertmozi is. Emellett megvalósul egy 4000 négyzetméternyi közpark, és a tervek között szerepel új kerékpárút építése is.
A beruházással kapcsolatban Kőbánya és Kispest polgármesterei egybehangzóan azt emelték ki, hogy a területen megszűnnek a korábban tapasztalt áldatlan állapotok. Ezt annak ismeretében különösen fontosnak tartják, hogy naponta 200 ezer ember fordul meg az állomásokon. A hasonló, úgynevezett intermodális létesítményeknél igen nagy a forgalom, ez előnyös a kereskedőknek.
„Ismerve az építőipar jelenlegi helyzetét, egy ilyen volumenű beruházást meg kell becsülni” – jelentette ki Vermesy Sándor, a generálkivitelezői feladatokat ellátó Strabag MML Kft. ügyvezető igazgatója. A szakember az építkezést nagyságát érzékeltetve elmondta, hogy a beépített 200 ezer négyzetméter területen mintegy 100 ezer köbméter betont és 20 ezer tonna acélárut használtak fel. Az építkezés alatt a Köki Terminál beruházása állandóan körülbelül 1000 embernek adott munkát. Azt, hogy a bérlők átvehették üzlethelyiségeiket, részsikernek nevezte, de a közös cél természetesen az, hogy a létesítmény megnyílhasson szeptember végén.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.