Az idén tavasszal megszüntetett rádiós üzletág után az indoor reklámüzletágát is bezárhatja az Est Media Nyrt. (korábbi nevén Econet), a veszteséges Time Out Magazint kiadó cégből kivonulnának, a vidéki kiadványok előállítása és terjesztése pedig az országos Est Lapokhoz kerülne – többek közt ezt tartalmazza a cégcsoport eredményessé tételét célzó intézkedési terv, amelyet péntek este hoztak nyilvánosságra a BÉT honlapján. A nagymértékű létszámleépítéssel is járó reorganizációt, amelyről a társaság június 24-i rendkívüli közgyűlésén döntenek, az idei második és harmadik negyedévben hajtják végre.
„A jövőben egyértelműen a print, az online és az event üzletág jelenti a cégcsoport fókuszterületeit” – mondta a reorganizációról lapunknak Balázs Csaba, az Est Media Nyrt. elnök-vezérigazgatója. A BÉT honlapján olvasható intézkedési terv a nem feltétlenül megőrzendő tevékenységek közé sorolja az EMGIndoor üzletágat – teljesen átszervezné azt, vagy ha erre nincs lehetőség, akkor az értékesítését vagy a megszüntetését irányozza elő. Így elképzelhető, hogy az Est Media teljesen kivonul az indoor reklámpiacról, ahol egyébként gyakorlatilag monopolhelyzetben van. Ennek az üzletágnak az árbevétele az első negyedben az előző év azonos időszakához képest 67,8 százalékkal csökkent – szinte megegyezően a teljes piac visszaesésének mértékével –, ennek oka, hogy a hirdetők médiaterveiből mostanában nemritkán teljesen kimarad az indoor terület.
A reorganizáció során újraszervezik a programmagazinokat tömörítő EMGPrint és az internetes honlapokat magában foglaló EMGOnline üzletágat is. Előbbi esetében megőriznék a piacvezető ingyenes programmagazinokat (Pesti Est, Exit, országos Est Lapok) és a kapcsolódó kiadványokat, kivonulnának viszont a veszteséget termelő TimeOut Budapest magazint kiadó cégből, a D-E-G Kft.-ből. Az EMGPrint területen az eddigi franchise-szerződéses viszony helyett szorosabb együttműködést hoznak létre a vidéki Est Lapokkal. Ez a változás érinti a programmagazinok előállítását és terjesztését is, azt az Est Lapokhoz szervezik ki, valamint egységesítik a budapesti és a vidéki értékesítési részleget is. A termék előállításához szükséges személyi állományt az Est Lapok veszi át. Összevonják az Est Media Nyrt. és a médiaportfólió menedzsmentjét, ez a reorganizációs terv szerint „új operatív vezetők bevonásával” is járhat.
Külön fejezet foglalkozik a intézkedési tervben a cégcsoport korábbi kötelezettségeinek kezelésével, a finanszírozáshoz szükséges forrásbevonás lehetőségeivel. A nehéz likviditási helyzetben lévő Est Media – amely belső és külső szállítói és egyéb rövid lejáratú hiteltartozásoktól terhelten működik – a kötelezettségeinek egy részét a Sziget Kft.-től várt 2010-es osztalékkal, az újraszervezett tevékenységek pozitív cash-flow-jával kezelné, a fennmaradó részt pedig új részvények kibocsátásával fedeznék, azaz a hitelezőknek részvényekkel törlesztenének. Kérdéses azonban, hogy mindez milyen névértéken történne meg, valószínűtlen ugyanis, hogy a jelenlegi 30 forintos árfolyam mellett a hitelezők a törvényi minimumot jelentő 100 forintos névértéken beszámítanák az Est Media-részvényeket.
Azt sem lehet még tudni, folytatódik-e, s ha igen, hogyan a Sziget-akvizíció. Az eredeti ütemterv szerint ugyanis e hét szombatig 650 millió forintot kellene fizetnie az Est Mediának a Szigerta Invest Kft. részére egy 12 százalékos Sziget Kft.-részesedésért, és szeptemberben utolsó részletként 150 milliót a Volt Invest Kft. részére a tavaly tőle megvásárolt üzletrészért. Amennyiben ez nem történik meg, úgy időszakosan 50 százalék alá csökken az Est Media jelenlegi 51 százalékos részesedése a cégben. Ezzel kapcsolatban Balázs Csaba lapunknak megjegyezte, a megállapodás értelmében amennyiben jövő júniusig elő tudják teremteni a mostani, illetve az akkor esedékes részletet együttesen, akkor lényegében 2012 nyarán menetrend szerint folytatódhatna a felvásárlási folyamat. Akkorra azonban már 2,3 milliárd forintnyi vételárat kellene előteremteniük, az, hogy erre lesz-e forrás, a reorganizáció sikerességétől is függ. Mindenesetre ha ez nem sikerülne, akkor a tranzakció 2010-es megállása esetén is a Est Media csoport maradna a Sziget Kft. legnagyobb tulajdonosa (a számukra legrosszabb forgatókönyv esetén 46,5 százalékkal).
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.