BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megtévesztő sms-játék - 100 milliós bírság a Vodafone-nak

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) mai tárgyalásán megállapította, hogy a Vodafone Magyarország Mobil Távközlési Zrt. (Vodafone) 2010. június 21. és 2010. augusztus 15. között lebonyolított „Nyerj a Vodafone-nal” emeltdíjas sms-játékával kapcsolatban fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott. A jogsértés megállapítása mellett a GVH százmillió forint bírság megfizetésére kötelezte a vállalkozást.

A Vodafone az elmúlt évben lebonyolított sms-játékát széles körben, intenzív kampánnyal népszerűsítette (televíziós reklámok, online hirdetések, plakátok, szórólapok, újsághirdetések, regisztrációra bíztató SMS-ek). A játékban résztvevők naponta – a teljes játék időtartama alatt - 56 darab, egyenként 200 000 forint összegű pénznyereményt, hetente egy db BMW 1-es típusú személygépkocsit nyerhettek, továbbá 30 darab sms-ből álló azonnali nyereményhez juthattak.

A fogyasztó egy BMW - vagy más tetszőleges- szövegű sms megadott számra történő elküldésével regisztrálhatott a játékra. A regisztrálást követően először egy hét (2010. július 12-től: öt) – egyre nehezedő - kérdésből álló kérdéssort kapott a fogyasztó, melyekben egy-egy kvízkérdésre három lehetséges válasz közül kellett kiválasztani a helyes megoldást. A helyes válasszal pontokat lehetett szerezni. Minden játékidőszakban (heti és napi) az a játékos nyert, aki a legrövidebb idő alatt a legtöbb pontot gyűjtötte egy kérdéssorban.

A kvízkérdésektől függetlenül, időről időre úgy nevezett emlékeztető és játékra buzdító üzeneteket kapott a játékos, amelyek tájékoztatták a nyereményekről is. Az ilyen jellegű sms-ek fogadását díjmentesen le lehetett mondani az ügyfélszolgálaton keresztül, vagy sms-ben a STOP szó elküldésével.

A GVH szerint a különböző kereskedelmi kommunikációk alkalmasak voltak arra, hogy a fogyasztók egy nem reális képet alkossanak a játékról. A Vodafone megtévesztésre alkalmas tájékoztatást adott a játék tartalmát, menetét, a részvétel költségét, a nyerési esélyeket, a STOP parancs elküldésének következményeit, az egyes kérdéssorok elindításának díjköteles voltát és a fogyasztó által elért eredményt illetően, valamint egyes tájékoztatásaiban elhallgatta a játék lényeges jellemzőit.  A GVH azt is megállapította, hogy a vállalkozás agresszív, fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott a játékba regisztrált fogyasztóknak szóló emlékeztető, buzdító SMS-ek megküldésével.

A bírság meghatározásánál a GVH figyelemmel volt az ismert reklámköltségekre és a játékból befolyt bevétel nagyságára, valamint súlyosító tényezőként értékelte többek között azt, hogy a jogsértés közel két hónapot ölelt fel, illetve az intenzív kampánynak köszönhetően a fogyasztók széles körét érintette. Szintén súlyosító körülményként vette figyelembe a GVH, hogy korábban már több alkalommal megállapította, hogy a vállalkozás a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást tanúsított.

"Suba János a Vodafone vállalati kommunikációs igazgatója elmondta, hogy a Vodafone nem ért egyet a döntéssel es annak megsemmisítése érdekében bírósághoz fordul."

Világgazdaság Online-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.