Még javában tart a végkiárusítás Budapesten, a Róbert Károly körúton található Domus bútoráruházban. Az akciózás oka egyszerű: a legnagyobb Domus bolt hamarosan, pár héten belül végleg bezár – erősítették meg a Világgazdaság információját a Fotex csoport ingatlanjainak kiadását és hasznosítását végző Sigma Portfóliókezelő és Ingatlantanácsadó Kft.-nél.
Az áruház központi telefonja folyamatosan foglaltat jelez, s már a cég domus.hu internetes oldala sem üzemel. A 10 ezer négyzetméteres ingatlant kiadásra kínálják, hogy mi működik majd benne, még nem tudni – tették hozzá érdeklődésünkre.
Az egykor 23 áruházból álló Domus lánc akkor torpant meg, amikor a tulajdonos, a Fotex csoport kivonult a kereskedelemből, így megszűnt a Keravill és a Domus tevékenysége is. A Fotexhez tartozó Domus Rt. – mint ingatlankezelő – 2006-ban hosszú távú szerződéssel bérbe adta hat vidéki áruházát a Tesco-Global Zrt.-nek, másik hatot – Pécsen, Kecskeméten, Szentesen, Barcson, Kaposváron, Zalaegerszegen – pedig kínai vállalkozóknak.
A megmaradt egységeket az azóta a Domus Rt.-be olvadt Domus Lánc Kft. működtette, ám a tulajdonos ezekre is bérlőt keresett. Ezért a kft. ügyvezető igazgatója, Lőrinci György, valamint az akkori három budapesti áruház igazgatóhelyettese, Janza Ferenc az elmúlt év augusztusában 3,2 millió forintos tőkével létrehozta a Domus Viva Kft.-t, hogy a Róbert Károly körúton, a Sugár üzletközpontban és a MOM Parkban továbbra is bútort értékesítsenek a 8000, illetve az 1500-1500 négyzetméteres áruházakban. A most bezáró egységgel eltűnik Budapestről a Domus márkanév.
Azt egyelőre nem tudni, mi lesz a több évtizedes múlttal rendelkező bútoráruház helyén. A hálózat korábbi egységeinek egy részét a Tesco bérli, pár áruház pedig kínai üzletházként üzemel tovább. Jelenlegi információk szerint az előbbire nem sok esély van.
„Tesco áruház a Róbert Károly körúton biztosan nem lesz, a Domus áruházként ismert helyszínen a lánc nem tervezi újabb egység nyitását” – tájékoztatta lapunkat Iglódi-Csató Judit, a Tesco-Global Áruházak Zrt. kommunikációs igazgatója.
„Túl sok biztatót a piaci tapasztalatok ismeretében nem lehet kijelenteni, de a legegyszerűbb természetesen az lenne, ha egy bérlőnek az egész ingatlant ki lehetne adni, de ilyen érdeklődő nemigen akad” – véli Borbély Gábor, a CB Richard Ellis ingatlan-tanácsadó elemzési és tanácsadási vezetője. Elméletileg az elképzelhető bérlők közé sorolható egy hipermarket- vagy éppen barkácsáruházlánc is, de számukra könnyebben kezelhető, ha üres telekre építkeznek a saját igényeiknek megfelelően. A tulajdonos esetleg gondolkodhatna egy tematikus üzletház kialakításában és az épület belső tereinek feldarabolásában, de a közelben lévő, szintén belsőépítészettel foglalkozó központ példáján látszik, az a koncepció sem működik mostanában.
Az ingatlan hasznosítását több tényező is nehezíti: egyrészt nehézkes a megközelíthetősége, a metrótól messze van, parkolóhely nincs; másrészt pedig szinte biztos, hogy a létesítményre komoly összeget kellene fordítani ahhoz, hogy valóban vonzó legyen a lehetséges bérlők számára.
A szakember szerint a tulajdonosnak azt kell eldönteni, mi is a valódi cél. „Ha a folyamatos pénztermelés, akkor minden lehetőséget meg kell ragadni a gyors bérbeadáshoz, felújításban csak akkor érdemes gondolkozni, ha hosszú távú stratégiája van a tulajdonosnak” – tette hozzá.
A szóban forgó ingatlan közvetlen közelében egy hasonló tematikájú, de modernebb üzletház a profilváltás mellett döntött. A jövő év elején új kiskereskedelmi formátummá, többszintes outlet plázává változik a korábban Material Center néven ismert lakberendezési áruház. A korábbi fejlesztés a magyar lakóingatlanboom idején épült, de az elmúlt időszakban elveszítette piacát és vásárlóit, miután a lakóingatlan-eladás az elmúlt öt évben folyamatosan csökkenő tendenciát mutat. A tulajdonosok a rentábilis és hatékony kihasználás érdekében úgy döntöttek, profilt váltanak, így a Budapest melletti outlet centerek mintájára egy outlet „pláza”, a Grand Fashion Outlet kialakításáról határoztak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.