Tovább bonyolódik a budapesti Közraktárak projekt, ismertebb nevén a CET ügye. A főváros után immár a fejlesztést végző Porto Investment is a jogi utat választotta: különösen nagy kárt okozó csalás és hivatali visszaélés bűntettének alapos gyanúja miatt tettek feljelentést. Azt ezt bejelentő közleményükben ismeretlen tettesről írtak ugyan, ám a magyarázatban szokatlanul éles kommentárral nevesítették, kiket tartanak hibásnak a Városházáról. A két fél vitája egyre hevesebb, a főváros az előző városvezetést is vádolja, az Állami Számvevőszék is megtette már a maga feljelentését – az egyre kaotikusabb helyzetben pedig már az is bizonytalan, hogy az elvileg kész épület műszaki átvétele mikor kezdődhet meg.
A fejlesztő kifogásai az év elejéig nyúlnak vissza. A Fővárosi Önkormányzat január 19-én hívta le a projekt teljesítési bankgaranciájának teljes összegét, szerintük jogellenesen, a projekt tulajdonosi jogait gyakorló Fővárosi Közgyűlés engedélye nélkül. Ezek után április 6-án Bagdy Gábor főpolgármester-helyettes egy olyan határozati javaslatot nyújtott be a közgyűlésnek, amely utólagos beleegyezést adott a bankgarancia lehívásához. A Porto Investment szerint ez az előterjesztés nem tartalmazott teljes körű információkat.
Bagdy mellett két embert nevesített a cég azok közt, akik szerintük „bizonyíthatóan nem működnek együtt a kulcsrakész CET megnyitásában”: Baross Pált, a bérbeadást felügyelő ingatlanszakértőt, valamint Nagy-unyomi-Sényi Gábort, a Budapestet műszaki kérdésekben képviselő Fővárosi Ingatlankezelő Műszaki Vállalkozói Zrt. (Fiműv) vezérigazgatóját. A legkeményebben mégis Bagdyval kapcsolatban fogalmaznak: a közleményben arról írnak, kíváncsiak arra, Tarlós István főpolgármester meddig nézi el helyettese „ámokfutását”.
A főváros vezetői, ahogy az ÁSZ is, a még az előző városvezetés idején megkötött szerződés részleteit támadják. A Főpolgármesteri Hivatal fehér könyve, amelyet a Demszky-korszak örökségéről állítottak össze, kiemelten foglalkozik a CET-tel, és nonszensznek nevezi, hogy egy 8,5 milliárd forintos beruházásért a fővárosnak több mint 31 milliárdot kell fizetnie 25 év alatt. A Porto Investment erre úgy reagált: egy ugyanekkora banki hitel után nagyjából 42 millárdot kellene Budapestnek visszafizetnie. A PPP-konstrukcióban, azaz a magán- és a közszféra közös finanszírozásában készülő beruházásoknál, amelyben a CET is épül, ez az arány nem kiugró. A hasonló nagyságrendű PPP-projektek közül például a CET-nél 1,2 milliárddal olcsóbb szombathelyi börtönért 55 milliárdot kell visszafizetni. Ráadásul a teljes összeg szinte minden PPP-szerződésben tartalmazza a felújítások, az üzemeltetés és a karbantartási munkák költségeit is. A CET esetében az jelentheti a problémát, hogy a már meglévő szerződést egyszer módosították: az önkormányzat kezességet vállalt, ha a vállalkozó csődbe menne, a városháza feladata lenne visszafizetni a hitelt a projektet finanszírozó MKB Banknak.
a CET-et, a hónap végéig azonban mindenképp – apró szépséghiba, hogy nem az idén, hanem 2010-ben. Az első nagyobb csúszást a tavalyi árvizekkel indokolták: egy miskolci beszállító a Porto szerint ezért nem tudta időre szállítani a fémszerkezeteket. Később, ez év elején a főváros a közműszerződéseket kritizálta, ekkor már egy 2011. nyári átadás tűnt valószínűbbnek.
Alig egy hónapja még úgy tűnt, közel a megállapodás, a július 14-i dátumot már ki is tűzték a műszaki átadásra. A főváros ebből azonban kihátrált; Bagdy Gábor ezt azzal indokolta, hogy a Porto nem adta át maradéktalanul a kiviteli terveket és a kiviteli szerződést. A terv így már szinte biztos, hogy egy évnél többet csúszik.
a CET-et, a hónap végéig azonban mindenképp – apró szépséghiba, hogy nem az idén, hanem 2010-ben. Az első nagyobb csúszást a tavalyi árvizekkel indokolták: egy miskolci beszállító a Porto szerint ezért nem tudta időre szállítani a fémszerkezeteket. Később, ez év elején a főváros a közműszerződéseket kritizálta, ekkor már egy 2011. nyári átadás tűnt valószínűbbnek.
Alig egy hónapja még úgy tűnt, közel a megállapodás, a július 14-i dátumot már ki is tűzték a műszaki átadásra. A főváros ebből azonban kihátrált; Bagdy Gábor ezt azzal indokolta, hogy a Porto nem adta át maradéktalanul a kiviteli terveket és a kiviteli szerződést. A terv így már szinte biztos, hogy egy évnél többet csúszik. A CET-projekt - 31 000 négyzetméter összterületű épület
- 12 500 négyzetméter hasznosítható
- 1050 fős, multifunkcionális termet szánnak a középpontjába
- 8,5 milliárdos költséggel épült
- 31 milliárdot kell a fővárosnak fizetnie 2036-ig -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.