Előtte lebeghet a BP 2010-es esete, amelyre majdnem ráment a brit cég.
Tegnapra megfeleződött, napi egyhordónyira csökkent a Shell északi-tengeri olajplatformjáról a tengerbe ömlő olaj mennyisége. A hírt meghálálták a részvényárfolyamok: a cég Amszterdamban, Londonban és New Yorkban is jegyzett papírjai halvány erősödésbe kezdtek.
Az Északi-tenger eddigi legsúlyosabb olajszennyezése hétfőn kezdődött a skót partok közelében, mostanáig körülbelül 216 ezer tonna, azaz 1300 hordó szénhidrogénnel szennyezve a vizet. Hétfőn az akkori 2000 penny körüli szintről kedd estig 1983,25-ra esett, tegnap délelőtt viszont már 1999,60-ra nőtt a társaság londoni részvényárfolyama. Igaz, a papírok egy hete 1890 pennyn is álltak, egy éve pedig 1700 körül mozogtak.
A Shell-papírok árfolyamát igazából nem a mostani olajbevétel-kiesés teszi próbára, hanem majd a helyreállítás és a környezeti károk felszámolásának költségei, továbbá a bírságok. (Utóbbi téren előbbre van a kínai–amerikai CNOOC-Conoco Phillips páros, amely kedd óta tudja, várhatóan 15,6 millió dollárnak megfelelő jüant kell fizetnie a júniusban a Pohaj-öbölben okozott, 2500 hordós szennyezésért.)
Nick Copeman, az Oriel Securities brókere szerint a Shell esete felgyorsíthatja a kimerülőben lévő északi-tengeri mezők eladását. A vevők olyan kisebb cégek lehetnek – például az EnQuest és a Premier –, amelyek az ilyen elaggott eszközökbe fektetnek.
A szennyezés későbbi következményei szempontjából jó tapasztalatokkal szolgálhat a British Petroleum 2010-es, mexikói-öbölbeli olajömlése. A platformon történt robbanás utáni két hónapban a cég elveszítette piaci értékének a 35 százalékát, azaz 60 milliárd dollárt, teljes értékzsugorodása 105 milliárdot tett ki. Mintegy 12 dollárt költött kárelhárításra, de a végösszeg 41 milliárd körüli. Ahhoz, hogy fizetni tudjon, a cég jelentős eszközeladásokra kényszerült.
Az okozott környezeti kár nagysága alapján az egyik legnagyobb vihart az Exxon Valdez tartályhajó 1989-es zátonyra futása okozta. A tankerből 50 millió liter olaj ömlött a tengerbe. Eltakarítására és kártérítésekre az Exxon Mobil 3,8 milliárd dollárt költött, de az okozott kár nagyságát 5 milliárdra tették. Az elmúlt négy-öt évtizedben világszerte több tucatra tehető a nagyobb olajömléssel járó balesetek száma.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.