A Főgáz Zrt. tegnap átadta Budapest első, sűrített földgázos (CNG) gyorstöltőjét a Mol egyik benzinkútjánál. A tankolás 3 percig tart, egy kútoszlop pedig egyszerre két járművet tud kiszolgálni. „A beruházás 80 millió forintba került, további egységeket pedig annak fényében nyit a Főgáz, hogy milyen ütemben köt új szerződéseket a gázautók használatára átálló társaságokkal” – válaszolt lapunknak Bálint Norbert, a társaság szóvivője. A Főgáz jelenleg is tárgyal budapesti nagyvállalatokkal gépjárműflottájukat környezetkímélő CNG-üzemű autókra való cseréléséről – erről már Koncz László vezérigazgató beszélt a tegnapi kútavatón. Fokozatosan maga a Főgáz is átvált CNG-járművekre.
A társaság 2008-ban indította a földgáz lassútöltők kísérleti projektjét, fejlesztéseibe később bevonta a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemet is. Kezdeményezéshez 2009-ben hat fővárosi székhelyű vállalat is csatlakozott, ez év január 11-én pedig megállapodott a Mollal arról, hogy az olajcég egyik töltőállomásán kap helyet az első Főgáz-kút. (Lehet, hogy majd a többi is, de erről nincs információnk.)
Vidéken már 2004 óta tankolható CNG. A GdF Suez Energia Magyarország Zrt. a Főgázhoz hasonlóan saját telephelyen nyitott lassútöltőkkel indított, Hódmezővásárhelyen (2), Szentesen (2), Orosházán, Kiskunhalason, és Szabadszálláson. Egy töltő 3-4 gépkocsit szolgálhat ki, lassútöltői együtt pedig évi 20-25 ezer köbméter autógázt forgalmaznak. Ma már Szegeden, Békéscsabán, Kiskunfélegyházán, Kecskeméten, Baján és Győrött is vannak ilyen egységei. A társaság összesen évi 1,15 millió köbméter CNG-t ad el. Partnere, a Tisza Volán a szegedi tömegközlekedésben használ CNG-s buszokat.
Az Európai Földgáz és Biogáz Autós Szövetség (NGVA) adatai szerint Magyarországon mindössze 87 földgázüzemű autó van. CNG autóparkunk még akkor is csak jelzésértékűnek mondható, ha figyelembe vesszük, hogy hazai szakmai becslések szerint akár 150 ilyen autó is futhat a hazai utakon. A CNG-hajtású járművek városi használatának hazai elterjedését serkenti, hogy egy szabálymódosításnak köszönhetően már egyre több mélygarázsban szabad parkolni földgáz üzemanyagú járművel.
Európában körülbel 1,4 millió CNG-üzemű autót tartanak nyilván, a listavezető Olaszország 761 ezerrel, mögötte Ukrajna következik 200 ezerrel, illetve Örményország 101 ezerrel.
A cikk teljes terjedelmében csak előfizetőink számára elérhető. A cikket - az összes mai cikkel együtt - egy emelt díjú SMS elküldésével olvashatja el.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.