BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Terjeszkedő gyorsétteremláncok

A Burger King és a KFC a hálózata bővítésével növeli a jelenlétét Magyarországon, a McDonald’s pedig a meglévő egységei korszerűsítésére fókuszál. Mindeközben erősödik a nyomás a láncok nyereségességén.

A hazai gyorséttermek is megérzik a válságot: bár a három legnagyobb piaci szereplő szinten tartotta a forgalmát, a növekvő költségek, valamint a fogyasztók erősödő árérzékenysége egyre nagyobb nyomást helyez a nyereségességükre – derül ki a Világgazdaság piaci körképéből. A romló gazdasági környezet ellenére a KFC öt, a Burger King egy új éttermet nyitott eddig az idén.

Utóbbi lánc éppen a napokban ünnepelte huszadik születésnapját Magyarországon, a jelenleg 28 egységgel rendelkező hálózat piaci részesedése meghaladja a 20 százalékot.

„Az elmúlt húsz évben megközelítőleg 5 milliárd forintot invesztált Magyarországon a Burger King, az éttermeink által felhasznált alapanyagok 30–70 százalékát vásároljuk magyar beszállítóktól. A célunk az, hogy a nehéz gazdasági helyzet ellenére továbbfejlesszük a hálózatunkat és növeljük a munkatársaink számát” – mondta a Világgazdaságnak Sümegi László, a Burger King (BK) márka hazai master franchise tulajdonosa, a Fusion Zrt. vezérigazgató-helyettese. A hazai BK éttermeket kizárólagosan üzemeltető cég vezetője hozzátette, hogy az év végéig tervezik megnyitni a 29. üzletüket Szegeden, a beruházást és a terjeszkedést pedig 2012-ben is folytatni kívánják.

Látványosan fejlődött az elmúlt időszakban a KFC hálózata hazánkban. „Jelenleg 21 KFC működik Magyarországon, ebből ötöt az idén nyitottunk meg. A hazai éttermek többsége az elmúlt pár évben nyílt meg” – válaszolta lapunk megkeresésére Fukcius Tamás, a KFC mellett a Starbucks kávézókat, valamint a megmaradt két Pizza Hut éttermet üzemeltető AmRest Kft. marketingvezetője. Elmondta: a társaság a jövőben az előbbi két márkára koncentrál Magyarországon, a KFC-hálózat fejlesztési terveiről azonban nem kívánt nyilatkozni. A McDonald’s Magyarország főként a meglévő éttermei felújítására és korszerűsítésére koncentrál. Jelenleg 98 étteremmel vannak jelen hazánkban, az egységek felét a vállalat üzemelteti, felét pedig franchise-partnerek.

Papp Zoltán, az étteremlánc ellátási hálózatának a vezetője

elmondta: a magyar beszállítóktól származó termékek értéke és mennyisége évek óta növekszik: a McDonald’s európai hálózata 2010-ben már 14,6 milliárd forintért vett magyar terméket, az idén ez várhatóan 14,9 milliárd forintra nő. A cég beszámolójából kiderül, hogy az árbevétele 2010-ben 20,5 milliárd forint volt, gyakorlatilag megegyezően az előző évivel, az eredménye viszont csökkent, 784 millióról 75 millió forintra. A 2011-es évben már forgalomnövekedést könyvelhet el a McDonald’s. A Burger Kingnek bővült tavaly a forgalma. „A 2010-es árbevételünk több mint 6 milliárd forint volt – a szintén a Fusion Zrt. által üzemeltetett Anna kávézók nélkül –, ez nagyjából 7 százalékos növekedést jelent, 2011-re ennél 5 százalékkal nagyobb forgalomra számítunk” – mondta Sümegi László. A KFC-ket üzemeltető AmRest Vendéglátó Kft. árbevétele tavaly 4,3 milliárd forint volt, ez valamelyest magasabb az egy évvel korábbinál, a társaság adózott vesztesége pedig 93 millió forintra mérséklődött az egy évvel korábbi több mint félmilliárdos mínusz után.

A fő piaci trendekről Fukcius Tamás elmondta, hogy a gyorséttermi szektorra általában érvényes, hogy a vendégek igénylik a kedvező árú termékeket, de egyben elvárják, hogy jó minőséget kapjanak a pénzükért. A McDonald’snál is a kedvezményes ajánlatok, valamint a termékkapcsolások népszerűsödéséről számoltak be. Sümegi Zoltán megjegyezte, hogy az akciós termékeken értelemszerűen kisebb az éttermek árrése.

A növekvő fogyasztói árérzékenység mellett jövőre újabb kihívásokkal szembesülhetnek a gyorskiszolgálású éttermek. A Fusion Zrt. vezérigazgató-helyettese szerint a láncok valószínűleg nehezen tudják majd megjeleníteni az áraikban a januári áfaemelést a nagy verseny miatt, ami szintén ronthat e vendéglátó-ipari szegmens nyereségességén. Emellett szerinte a gyorsétkezdéknél is többletköltséget okoznak a munkaerő-piaci szabályozások változásai, például a minimálbér-emelés. Növeli a jövő évvel kapcsolatos bizonytalanságokat a cafeteriaszabályozás átalakítása, mint mondta, a hazai BK forgalmának például nagyjából 10 százalékát az étkezési jegyek adják.

Magyar innovációk külföldön

A magyarországi gyorséttermek új termékek kifejlesztésében is aktívan részt vesznek, és sok olyan magyar innováció van, amelyet később külföldön is bevezettek. A McDonald’snál például Magyarországról vették át más országok a Gourmet marhahúsos szendvicset és a Camembert sajtfalatot, a válaszható összetevőjű reggeli rántottát, valamint annak csomagolódobozát. A Burger Kingnél pedig hazánkban fejlesztették ki a Tortillát, a Burrito mexikói tekercseket, a Chicken Whopper szendvicsbe kerülő csirkehúst és

a jeges kávét.







a jeges kávét. Új országokban a BK „Jövőre is folytatja az európai terjeszkedését a Burger King, miután tavaly belépett az orosz piacra, illetve az idén megnyitotta első üzleteit Luxemburgban, Szlovéniában és Macedóniában” – mondta a Világgazdaságnak Elias Diaz Sesé, a Burger King európai régiójának alelnöke. Elmondta, hogy a többi közt Franciaország lehet az egyik következő olyan piac, ahol a közeljövőben megjelenhet az étteremlánc. A Burger Kingnek az EMEA régióban (Európa, Közel-Kelet, Afrika) 34 országban 2738 étterme van. A hálózat egységeinek mindössze 10 százalékát üzemelteti maga a cég, kilencven százalék franchise-partnerek kezelésében van. A Burger King Corporation tulajdonosa 2010 októbere óta a 3G Capital befektetési társaság. Magyar innovációk külföldön A magyarországi gyorséttermek új termékek kifejlesztésében is aktívan részt vesznek, és sok olyan magyar innováció van, amelyet később külföldön is bevezettek. A McDonald’snál például Magyarországról vették át más országok a Gourmet marhahúsos szendvicset és a Camembert sajtfalatot, a válaszható összetevőjű reggeli rántottát, valamint annak csomagolódobozát. A Burger Kingnél pedig hazánkban fejlesztették ki a Tortillát, a Burrito mexikói tekercseket, a Chicken Whopper szendvicsbe kerülő csirkehúst és

a jeges kávét. Új országokban a BK „Jövőre is folytatja az európai terjeszkedését a Burger King, miután tavaly belépett az orosz piacra, illetve az idén megnyitotta első üzleteit Luxemburgban, Szlovéniában és Macedóniában” – mondta a Világgazdaságnak Elias Diaz Sesé, a Burger King európai régiójának alelnöke. Elmondta, hogy a többi közt Franciaország lehet az egyik következő olyan piac, ahol a közeljövőben megjelenhet az étteremlánc. A Burger Kingnek az EMEA régióban (Európa, Közel-Kelet, Afrika) 34 országban 2738 étterme van. A hálózat egységeinek mindössze 10 százalékát üzemelteti maga a cég, kilencven százalék franchise-partnerek kezelésében van. A Burger King Corporation tulajdonosa 2010 októbere óta a 3G Capital befektetési társaság.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.