BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Új csúcsra drágult az üzemanyag

A várhatóan szerdától érvényes újabb, s egyben rekordszintet jelentő üzemanyagár-emelés további nyomás a magánautósok árérzékeny részére, a városi árufuvarozóknál jelentkező költségterhek pedig hamarosan megjelennek a kiskereskedelmi árakban.

Holnaptól öt forinttal lesz magasabb a 95-ös oktánszámú benzin és nyolccal a gázolaj literjének nagykereskedelmi ára. Ennek alapján a benzin átlagára 402-404 forintra nő, míg a gázolajé 430 forint lesz, vagyis újabb rekordra ér. A kiskereskedelmi ár ennél természetesen magasabb lesz, bár marad még a vevőknek némi mozgásterük: kiválaszthatják a jórészt „bokrokban” telepített töltőállomások közül a legalacsonyabb árral dolgozókat, illetve elfordulhatnak a nagy márkáktól a kevesebb szolgáltatást kínáló, úgynevezett fehér kutak felé. Az emelkedés mögött az olajpiaci mozgások és a forint gyengülése áll. Utóbbi tényezőnek – s egyben a hazai adópolitikának is – szerepe lehet abban, hogy Magyarországon drágább a dízel mint az összes szomszédos országban, de a benzin is többe kerül, mint Romániában és Ukrajnában.

Miközben a lakosság körében virul a dízelturizmus, a fuvarozók esetében ez nem megoldás. Néhány hónapon belül a kiskereskedelmi árak emelkedését okozhatja a gázolaj folyamatos drágulása, illetve az üzemanyag jövedéki adójának november elején végrehajtott emelése – mondta lapunknak Dittel Gábor, a több mint 15 ezer teherautóval rendelkező, 3500 céget tömörítő Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete, a NiT Hungary főtitkára, hozzáfűzve: a korábbi tapasztalatok szerint a nagy áremelések után a szállítói tarifák emelésének átfutási ideje 2-3 hónap.

A szabályozások miatt ugyanakkor a fenti drágulások csupán a városi áruterítő fuvarozókat sújtják. A gázolaj jövedéki adójának november elsejei 97,35-ról 110,35 forintra való emelése nem érinti a 7,5 tonnánál nagyobb össztömegű teherautókat, valamint az autóbuszokat üzemeltető közúti fuvarozókat, mert európai uniós szabály biztosítja, hogy az EU-által megszabott minimum feletti jövedékiadó-szintet alkalmazó országok megadhatják számukra a különbség visszaigényelhetőségét. Az uniós jövedékiadó-minimum és a magyar jövedékiadószint közti különbség 13 forint, így a nehéz teherautók üzemeltetői a „kereskedelmi gázolaj” kedvezményének januári bevezetésével – amely literenként 6,5 forint jövedékiadó-visszaigénylésre ad lehetőséget – összesen 19,5 forintot kaphatnak vissza minden liter gázolaj után december 31-ig. Jövő január elsejétől pedig 17 forintot.

A 7,5 tonnásnál kisebb teherautókkal dolgozó vállalkozások azonban nem részesülhetnek ilyen kedvezményben, márpedig a városi áruterítést – az élelmiszerektől a közszükségleti cikkeken át a műszaki cikkekig – zömében 2,5-5 tonnás autókkal végzik.

Mindezek alapján előbb-utóbb a kereskedelemben kapható cikkek fogyasztói ára is növekedni fog, mert a fuvarozók kénytelenek lesznek a gázolaj adótartalmának, valamint a Mol nagykereskedelmi árának emelkedését a szállítási tarifákban is érvényesíteni – mondta Dittel Gábor. A szakember példaként hozta fel, hogy a Mol nagykereskedelmi gázolajára 2010. november elsejei 245,55 forintról, az idei november elsejére 320,95 forintra emelkedett. Ez a mintegy 30 százalékos drágulás 8-10 százalékos fuvarozóidíj-emelést okozott. A jövedékiadó-emelés november elsejei bevezetése óta azonban a Mol is emelte árait, s mivel nem tudni, meddig tart még a drágulás, természetesen a NiT Hungary sem prognosztizálhatja, mikor és milyen mértékben fognak a gázolaj miatt emelkedni a kiskereskedelmi árak.

Ráadásul még a baleseti adó is Damoklesz-kardként lebeg a fuvarozók fölött, hiszen csupán a törvénytervezetet ismerjük. Eszerint a kötelező gépjárműfelelősség-biztosításon felül egy 2-6 tonnás teherautó után évente 30 ezer forint lenne a baleseti adó, a 6-7,5 tonnás kategóriát pedig 37 ezer forint sújtaná.

Amíg nehéz teherautókból körülbelül 50 ezer fut a magyar utakon, addig a Nemzeti Közlekedési Hatóság szinte pontosan 20 ezer, árufuvarozó vállalkozások által üzemeltetett 7,5 tonnásnál kisebb teherkocsit tart nyilván, de ebbe nem számították bele azokat a járműveket, amelyekkel például a pékségek szállítják ki árujukat az üzletekbe. Ugyancsak az NKH első félévi adatai szerint 3,7 teherautó jut egy árufuvarozó vállalkozásra, ami azt jelenti, hogy a közúti fuvarozók többsége kis- vagy mikrovállalkozás. B. H. L.–D. K.

Szorításban a piac

Az év első három hónapjában csak a benzineladás esett tovább, a dízelértékesítés kissé erőre kapott. Kérdés, mit hoznak az éves számok. A nagy üzemanyag-forgalmazók egy része kihasználhatja, hogy a határ túloldalán tart fenn olcsóbb benzint és dízelt mérő kutat. A tankolók figyelme belföldön egyre erősebben fordulhat a diszkont töltőállomások, így a Tesco és az Auchan kútjai felé.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.