Holnaptól öt forinttal lesz magasabb a 95-ös oktánszámú benzin és nyolccal a gázolaj literjének nagykereskedelmi ára. Ennek alapján a benzin átlagára 402-404 forintra nő, míg a gázolajé 430 forint lesz, vagyis újabb rekordra ér. A kiskereskedelmi ár ennél természetesen magasabb lesz, bár marad még a vevőknek némi mozgásterük: kiválaszthatják a jórészt „bokrokban” telepített töltőállomások közül a legalacsonyabb árral dolgozókat, illetve elfordulhatnak a nagy márkáktól a kevesebb szolgáltatást kínáló, úgynevezett fehér kutak felé. Az emelkedés mögött az olajpiaci mozgások és a forint gyengülése áll. Utóbbi tényezőnek – s egyben a hazai adópolitikának is – szerepe lehet abban, hogy Magyarországon drágább a dízel mint az összes szomszédos országban, de a benzin is többe kerül, mint Romániában és Ukrajnában.
Miközben a lakosság körében virul a dízelturizmus, a fuvarozók esetében ez nem megoldás. Néhány hónapon belül a kiskereskedelmi árak emelkedését okozhatja a gázolaj folyamatos drágulása, illetve az üzemanyag jövedéki adójának november elején végrehajtott emelése – mondta lapunknak Dittel Gábor, a több mint 15 ezer teherautóval rendelkező, 3500 céget tömörítő Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete, a NiT Hungary főtitkára, hozzáfűzve: a korábbi tapasztalatok szerint a nagy áremelések után a szállítói tarifák emelésének átfutási ideje 2-3 hónap.
A szabályozások miatt ugyanakkor a fenti drágulások csupán a városi áruterítő fuvarozókat sújtják. A gázolaj jövedéki adójának november elsejei 97,35-ról 110,35 forintra való emelése nem érinti a 7,5 tonnánál nagyobb össztömegű teherautókat, valamint az autóbuszokat üzemeltető közúti fuvarozókat, mert európai uniós szabály biztosítja, hogy az EU-által megszabott minimum feletti jövedékiadó-szintet alkalmazó országok megadhatják számukra a különbség visszaigényelhetőségét. Az uniós jövedékiadó-minimum és a magyar jövedékiadószint közti különbség 13 forint, így a nehéz teherautók üzemeltetői a „kereskedelmi gázolaj” kedvezményének januári bevezetésével – amely literenként 6,5 forint jövedékiadó-visszaigénylésre ad lehetőséget – összesen 19,5 forintot kaphatnak vissza minden liter gázolaj után december 31-ig. Jövő január elsejétől pedig 17 forintot.
A 7,5 tonnásnál kisebb teherautókkal dolgozó vállalkozások azonban nem részesülhetnek ilyen kedvezményben, márpedig a városi áruterítést – az élelmiszerektől a közszükségleti cikkeken át a műszaki cikkekig – zömében 2,5-5 tonnás autókkal végzik.
Mindezek alapján előbb-utóbb a kereskedelemben kapható cikkek fogyasztói ára is növekedni fog, mert a fuvarozók kénytelenek lesznek a gázolaj adótartalmának, valamint a Mol nagykereskedelmi árának emelkedését a szállítási tarifákban is érvényesíteni – mondta Dittel Gábor. A szakember példaként hozta fel, hogy a Mol nagykereskedelmi gázolajára 2010. november elsejei 245,55 forintról, az idei november elsejére 320,95 forintra emelkedett. Ez a mintegy 30 százalékos drágulás 8-10 százalékos fuvarozóidíj-emelést okozott. A jövedékiadó-emelés november elsejei bevezetése óta azonban a Mol is emelte árait, s mivel nem tudni, meddig tart még a drágulás, természetesen a NiT Hungary sem prognosztizálhatja, mikor és milyen mértékben fognak a gázolaj miatt emelkedni a kiskereskedelmi árak.
Ráadásul még a baleseti adó is Damoklesz-kardként lebeg a fuvarozók fölött, hiszen csupán a törvénytervezetet ismerjük. Eszerint a kötelező gépjárműfelelősség-biztosításon felül egy 2-6 tonnás teherautó után évente 30 ezer forint lenne a baleseti adó, a 6-7,5 tonnás kategóriát pedig 37 ezer forint sújtaná.
Amíg nehéz teherautókból körülbelül 50 ezer fut a magyar utakon, addig a Nemzeti Közlekedési Hatóság szinte pontosan 20 ezer, árufuvarozó vállalkozások által üzemeltetett 7,5 tonnásnál kisebb teherkocsit tart nyilván, de ebbe nem számították bele azokat a járműveket, amelyekkel például a pékségek szállítják ki árujukat az üzletekbe. Ugyancsak az NKH első félévi adatai szerint 3,7 teherautó jut egy árufuvarozó vállalkozásra, ami azt jelenti, hogy a közúti fuvarozók többsége kis- vagy mikrovállalkozás. B. H. L.–D. K.
Szorításban a piac
Az év első három hónapjában csak a benzineladás esett tovább, a dízelértékesítés kissé erőre kapott. Kérdés, mit hoznak az éves számok. A nagy üzemanyag-forgalmazók egy része kihasználhatja, hogy a határ túloldalán tart fenn olcsóbb benzint és dízelt mérő kutat. A tankolók figyelme belföldön egyre erősebben fordulhat a diszkont töltőállomások, így a Tesco és az Auchan kútjai felé.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.