BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Veszteséges a sportárueladás

A közelmúltban több sportüzlet is nyílt, pedig jön az emelt áfa, amelyet a kereskedőknek kell lenyelniük, és egyre drágulnak az euróban megállapított bérleti díjak a gyenge forint miatt.

Egy hét múlva nyílik Debrecenben a közel hárommillió euróba került, kétezer négyzetméteres 13. Decathlon áruház. Pósfai Gábor ügyvezető igazgató ugyanakkor kiemelte, a következő két év alatt három vidéki egység nyitásáról szőtt terveket befolyásolja majd a plázastoptörvény. A hálózatbővítést Nyíregyházán, Pécsett és Szegeden szeretné folytatni a cég.

A Decathlon-beruházások öszszértéke 2005 óta meghaladta a 40 millió eurót, és ehhez járult az egy éve működő hatvani logisztikai központ, amely egymagában négymilliárd forintba került. A cég ugyanis csak a soroksári áruházat bérli, a többi saját tulajdonban van, és ez igen jó döntésnek bizonyult.

A bevásárlóközpontok a válság előtt 5-10 éves szerződéseket kötöttek, de az a megállapodás, amelyet 250 forintos euróárfolyamon kötöttek, ma szinte kitermelhetetlen terhet jelent. A kereskedők szerint az üzletközpontok üzemeltetői komoly feszültséget okoznak: a régi bérlőkkel nem tárgyalják újra a feltételeket, hallani sem akarnak tarifacsökkentésről, miközben az újonnan érdeklődőknek jóval alacsonyabb, reális díjakat ajánlanak.

A Decathlon tehát mentesült ettől, a gondokat az okozza, hogy más euróban vásárló cégekhez hasonlóan a forint mélyrepülése miatt nő az árrésveszteség, mivel a lánc nem akarja emelni az árakat. Az idén már két számjegyű a hálózat bevételnövekedése, egyebek között annak köszönhetően, hogy fellendült a fitneszgépek, a kerékpárok és a pingpongasztalok forgalma.

Ugyancsak a kerékpáreladások jelentős növekedését emelte ki Bari Zsolt, a Hervis értékesítési vezetője, hozzátéve: a ruházati forgalom szinten maradt. A cég árbevétele enyhén bővül, de a piaci részesedése csak a hálózatbővítés révén lett nagyobb: a sport-lánc nyolcadik fővárosi egysége októberben nyílt a KöKi bevásárlóközpontban. Az ezer négyzetméteres üzlet a 29. Hervis, miután nemrég avatták a második szegedi áruházat. Azt megelőzően egy éve indult a Corvin üzletházban lévő bolt, tehát csökkent a hálózatbővítő lendület 2008 óta, amikor nyolc áruházat nyitottak. Az egy egységre eső forgalom stagnál, de a mai helyzetben már ez is jó eredmény, hiszen 2008-ban és 2009-ben 5-10 százalékos volt a visszaesés. Bari Zsolt ugyanakkor kiemelte, egyre többen vesznek sportárut a hipermarketekben, ahol olcsóbb ugyan, de roszszabb az ár-érték arány.

Szintén a múlt hónapban nyitott Sportfactory üzletet az Europarkban a Szinga-sport Kft., és a múlt héten nyílt meg a cég első szlovákiai egysége Kassán. Mint Gém Zoltán tulajdonos-ügyvezető mondja: kényszerből, hogy euróbevételhez is jussanak. A Szinga-sportot 21 éve alapította Gém Zoltán, aki korábban négy évig volt a szingapúri vízilabda-válogatott edzője. Az üzletember hálózatához 90 bolt tartozik országszerte: fele Playersroom, fele a tavaly bevezetett Sportfactory név alatt működik, közülük hat az outlet. Az üzletek jó részét a 400 fős cég üzemelteti, de három éve franchise-partnerekkel is szerződést kötnek. Mindkét márkanévhez webáruház is kapcsolódik, és Gém Zoltán nemrégiben indított egy újabbat is, Playmax néven, ahol a prémium szegmensbe tartozó márkákkal kereskednek a cipőtől a golf- és teniszütőig. A forgalom 80 százalékát kitevő cipők jó részét Ázsiában, a többit Dél-Olaszországban és Portugáliában gyártatja, de magyar beszállítót is keres.

A tavasz óta 17 tagú Intersport-lánc franchise-partnereket keres: az üzletek közül kilencet ők üzemeltetnek. „Manapság visszafogottabbak az expanziós terveink, de a jelenlegi hálózattal lefedtük az országot” – mondta Horváth Csobán, az osztrák Intersport magyar képviselete, az IS Sport vezetője, aki elégedett, hiszen az átlag 1200 négyzetméteres áruházak a múlt hét végéig 14 százalékkal növelték árbevételüket a tavalyihoz képest. A hálózat bruttó árbevétele tavaly 37,6 százalékkal, 6,45 milliárd forintra emelkedett.

Tegyük hozzá: a multinacionális cégek vállalják a veszteséges árpolitikát is, mert a tulajdonos csoport bevételéhez képest a magyarországi veszteség talán nem jelentős, de így meg lehet tartani vagy meg lehet szerezni a piacot.

Az elsősorban sportruházatot forgalmazó Overland vezetője, Gönczi László a piaccal kapcsolatban elmondta, a divat is befolyásolja a működést. Amíg fél évtizede sokan jártak túracipő-kockás ing összeállításban, addig ma már az igazi túrázók outdoor ruhákat vesznek. Így a nemrég még 18 egységből álló Overland franchise-hálózatból hat üzlet már nem működik, igaz, Nyitrán és Prágában is van egy-egy bolt. Miskolcon, Sopronban, Székesfehérváron és Romániában pedig franchise-partnereket keresnek.

A magashegyi, vízi túrafelszereléseket kínáló, szintén magyar Mountex viszont nagyjából felére csökkent: ma már csak öt üzlete van, míg a miskolci központú Nomád Sport a közelmúltban nyitotta meg ötödik, s egyben első fővárosi boltját a Nyugati közelében.

Demeter Kálmán-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.