Szinte minden Volán-társaság problémákkal küzd amiatt, hogy az önkormányzatok nem, vagy nem teljes körűen téritik meg számukra a szolgáltatás során felmerült, bevétellel nem fedezett, indokolt költségeket – mondta el lapunknak Pócza Mihály, a Kisalföld Volán vezérigazgatója. A nyugat-magyarországi társaság azért kerülhet e hetekben a figyelem középpontjába, mert Sopronban nem sikerült a január 1-jei határidőig megkötni az új közszolgáltatási szerződést. Mindez mutatja, hogy a városokon belüli tömegközlekedés anyagi problémái már csak a település méretei miatt is Budapesten, a csőd fenyegette BKV-nál csúcsosodnak ki, ám nem sokkal egyszerűbb a helyzet vidéken sem.
„Az önkormányzatok sok mindenre hivatkoznak amikor nem fizetnek a szolgáltatónak, hogy joggal vagy alaptalanul, azt nem nekem kell eldönteni, de a megrendelt szolgáltatást ki kell fizetni” – mondta a Kisalföld Volán vezérigazgatója. Hasonló probléma felmerült Sopronban is: Pócza Mihály szerint 2011-ben is az egy évvel korábbihoz hasonló, 100 millió forint körüli a társaság vesztesége, illetve a város tartozása a cég felé. Sopron most tárgyalásos eljárás keretében kíván szerződést kötni, mivel a Kisalföld Volán pályázatra benyújtott, a pályázati kiírásban meghatározott három alternatívás ajánlatából egyiket sem fogadta el.
Az önkormányzat közgyűlése által december 22-én elfogadott szerződésről a Kisalföld Volán közgyűlése január 25-én dönt (alapszabályuk szerint ugyanis 30 nappal előre meg kell hirdetni az ülést), ám nem biztos, hogy elfogadják, amit a város ajánl. Arra a kérdésünkre, hogy személy szerint ő hogy döntene, a vezérigazgató annyit mondott: a cég hosszú távon gondolkodik a soproni helyi személyszállításban, de szolgáltató joggal vár garanciát arra, hogy a megrendelő kifizeti a szolgáltatás érdekében felmerült, bevétellel nem fedezett indokolt költségeit.
Kérésünkre a soproni önkormányzat megküldte az előterjesztést és a mellékletét képező közszolgáltatási szerződés tervezetét, amellyel kapcsolatban várják a Volán döntését. Ebből kiderül: 4,5 százalékos jegyáremelés mellett 80 millió forinttal támogatná a város a céget. Kuslics Balázs sajtófőnök a helyzetet nem mindennaposnak nevezte, de szerinte az önkormányzat is a megegyezésben érdekelt. A tárgyalások folynak, hogy a jogos követelésről és annak mértékéről közös álláspont alakuljon ki – tájékoztattak. A tömegközlekedés biztosan nem omlik össze, a törvény úgy rendelkezik a hasonló esetekről, hogy a megegyezésig, de legfeljebb egy évig a város kötelezheti a céget a közszolgáltatás ellátására.
Egy olyan város van Magyarországon, ahol viszont már le is állt a tömegközlekedés: a sok botránytól terhelt Esztergom. A Vértes Volán tavaly nyáron állította le a buszokat, a város ekkor már három éve nem fizetett nekik. A helyzet csak azért nem lett teljesen kaotikus, mert Esztergom földrajzilag igen szerencsés elrendezésű, azt meg tudták oldani némi minisztériumi segítséggel, hogy a távolsági járatok útbaejtsék a belvárost is. Az önkormányzat fizetőképességét segítheti, hogy szerdán eldőlt: népszavazást kell kiírni tizenegy, a helyi gazdálkodást érintő kérdésről. Ha a népszavazás sikeres lesz, a városnak többek között új közbeszerzést kell kiírnia a parkolás üzemeltetésére, a most rendkívül sokba kerülő élményfürdő fenntartására, az ingatlangazdálkodásra, valamint a közétkeztetésre.
A nehézségeket fokozza, hogy a vidéki önkormányzatoknak egymással is versengeniük kell a tömegközlekedés állami támogatásáért. A költségvetésben 3 milliárd forintot különítettek el erre a célra, ezt az összeget viszont nagyjából száz vidéki város közt osztják el. A versengés mellett a határidők is növelik a bizonytalanságot: úgy tudjuk, hogy volt olyan év is, amikor csupán szeptemberben lehetett pályázni a támogatásra.
Másfél hónapot nyerhet a BKV
A Fidesz és a miniszterelnök azt hiszi, hogy a főváros rendelkezik felszabadítható forrásokkal, de ez nem igaz – mondta mai sajtótájékoztatóján Tarlós István. A mindössze tíz percig tartó tájékoztató során a főpolgármester leszögezte, hogy szükség van az állami támogatásra. Tarlós számításai szerint ha megszületik a megállapodás a kormánnyal a főváros által szükségesnek ítélt támogatásokról, akkor is csak mintegy egy-másfél hónapig működhet tovább a vállalat, ez az összeg ugyanis a januári költségek kifizetésére elég.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.