BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Pasibarát bogár és villanydömper - Autóújdonságok Detroitban, fotók

Nincs mese, minden gyártó beáll a sorba és nagy elánnal fejleszti elektromos illetve tölthető hibrid autóit. A Detroitban kiállított tanulmánymodellek közt egészen jól sikerültek is vannak.

A hagyományokhoz ragaszkodó amerikai, aki szereti a testes terepjárókat – persze nem japán "rizskályhát" – talán megdöbben, hogy amióta a Chrysler kormányát Sergio Marchionne Fiat-vezért kezeli Torinóban, a detroiti céghez tartozó Jeep is bemutatott az autószalonon egy elektromos autót, az ősszel piacra lépő Amp Electric Grand Cherokee-t.

A kocsinak azért van ára is: a kétkerékhajtású alapverzió 58 ezer dollár lesz azzal együtt, hogy a vásárlónak jár a 7500 dolláros szövetségi adókedvezmény. Összkerékhajtással pedig már 59 400 dollár lesz a kassza.

Jó, ez egy nagy dömper, úgyhogy egy normál személyautó villanyos kivitele nyilván olcsóbb: a Ford Focus Electricje csak 40 ezer dollár, ami ugyan négy ezressel több, mint a Nissan (szintén elektromos) Leafje, de éppen annyiba kerül, mint a Chevrolet Volt. Igaz, a Voltban van egy benzinmotor, hogy föltöltse az akkut, míg a Focus E tisztán elektromos autó.

A Toyota Prius C viszont 19 ezer dolláros árával már szélesebb vásárlókörnek is elérhető lesz. A kocsi elektromos és 1,5 literes benzinmotorjának együttes teljesítménye 99 lóerő, s arra büszke, hogy városban 5,1 liter, vidéken pedig mindössze 4,4 az átlagfogyasztása.
Legyünk őszinték, a fentiek nem nagyon izgatták föl az első négy nap szakmai közönségét, annál nagyobbat ütött a Volkswagen az Electric E-Bugsterrel. És itt most fékezzünk egy kicsit. Emlékszünk a régi VW bogár utódjának szánt Beetle modellekre, amelyek még Amerikában sem lettek igazán népszerűek, pedig ott aztán mindent el lehet adni, ha jól megy és van benne német alkatrész – vö:  Nagy durranás (Hot Shots!).

A Beetle azonban annyira nőcis lett, hogy férfiember még a környékét is kerülte, hogy el ne veszítse nemi identitását. Erre Wolfsburgban a markukba pöktek a tervezőszoftverek, és nekiálltak a második a "guy-friendly" generációnak, ami inkább az ötven évvel ezelőtti Porschék ducibb unokájának tűnhet, ám a fejlesztőknek ez sem volt elég. Ha már összeraknak egy elektromos tanulmányautót, az aztán legyen olyan, ami még a marslakók tekintetét is magára vonzza. No, ez lett az Electric E-Bugster, vagyis, az elektromos bogár-speedster. A kétüléses speedster 114 lóerős elektromos motorját egy 80 kilós lítiumion-akkumulátor táplálja, amely 180 kilométeres hatótávot biztosít.

Telitalálat, akárcsak a szintén kétüléses Mini Roadster, amely ott folytatja, ahol az MG abbahagyta. Még a sokat látott rezignált fotósokat is megrázta az amúgy konzervatív vonalairól ismert Lexus tanulmánya, az LF-LC. Ez a megindítóan sportos-futurisztikus modell annyiban is jövőbemutató, hogy hibridhajtást kapott.

Voltak persze hagyományos meghatású tanulmánymodellek, mint például a Lincoln MKZ Concept, ami azonban úgy néz ki, mintha valami távol-keleti szoftver rajzolta volna az elejét a saját képmására. Ugyan nem idegborzoló, de távolról sem olyan izgalmas, mint az iménti Lexus, viszont ugyanez a szoftver a felelős az 1,4 literes, 150 lovas hátsókeres kupétanulmány, a Chevrolet Code 130R, ijesztő megjelenéséért is. Ha Detroit elfelejtette volna, hogyan kell autót rajzolni, és nem akarna ázsiai példákat követni, de mégis ötletekre vágyik, ideje, hogy visszanyúljanak a kaliforniai Ed Roth fél évszázaddal ezelőtti ötleteihez. Bár ahogy az eladási statisztikák mutatják, a sokkoló (vagy finomabban, a korukat megelőző) modellekkel nem lehet nagy eredményeket elérni. Gondoljunk csak a Peugeot fiaskójára az elektromos tolóajtós, 1007-es modellel.

Másrészt viszont úgy néz ki, hogy a PSA Peugeot Citroen jó irányba indult el elektromos programjával. A konszern 2010 végén Európában elsőként vezetett be teljesen elektromos modelleket: a Peugeot iOn-t és a Citroën C-ZERO-t. A PSA elektromos kínálatában e két modellen kívül a Peugeot Partner Origint és a Citroën Berlingo First furgonok is szerepelnek. A két vadonatúj modell bemutatkozása óta eltelt időszakban a PSA Peugeot Citroën közel 4000 elektromos gépjárművet adott át, és további mintegy 6000 megrendelést vett fel. Az eladások javát, mintegy 90 százalékot a vállalati ügyfelek: flottakezelők, multinacionális cégek, valamint állami szervek és helyi önkormányzatok vásárlásai tették ki.

És ha már elhagytuk Detroitot: a Kia érdekes módon nem az amerikai kontinens legnagyobb autószalonját választotta új elektromosautó-tanulmánya, a Naimo bemutatására, hanem a látogatókat hét közepétől fogadó Las Vegas-i CES-t, a Consumer Electronics Show-t, ami viszont a világ legnagyobb elektronikus szakvására.  A 107 lóerős kocsiról annyit tudni, hogy elérheti a 140 kilométeres végsebességet és egy feltöltéssel akár 200 kilométert is megtehet.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.