A hagyományokhoz ragaszkodó amerikai, aki szereti a testes terepjárókat – persze nem japán "rizskályhát" – talán megdöbben, hogy amióta a Chrysler kormányát Sergio Marchionne Fiat-vezért kezeli Torinóban, a detroiti céghez tartozó Jeep is bemutatott az autószalonon egy elektromos autót, az ősszel piacra lépő Amp Electric Grand Cherokee-t.
A kocsinak azért van ára is: a kétkerékhajtású alapverzió 58 ezer dollár lesz azzal együtt, hogy a vásárlónak jár a 7500 dolláros szövetségi adókedvezmény. Összkerékhajtással pedig már 59 400 dollár lesz a kassza.
Jó, ez egy nagy dömper, úgyhogy egy normál személyautó villanyos kivitele nyilván olcsóbb: a Ford Focus Electricje csak 40 ezer dollár, ami ugyan négy ezressel több, mint a Nissan (szintén elektromos) Leafje, de éppen annyiba kerül, mint a Chevrolet Volt. Igaz, a Voltban van egy benzinmotor, hogy föltöltse az akkut, míg a Focus E tisztán elektromos autó.
A Toyota Prius C viszont 19 ezer dolláros árával már szélesebb vásárlókörnek is elérhető lesz. A kocsi elektromos és 1,5 literes benzinmotorjának együttes teljesítménye 99 lóerő, s arra büszke, hogy városban 5,1 liter, vidéken pedig mindössze 4,4 az átlagfogyasztása.
Legyünk őszinték, a fentiek nem nagyon izgatták föl az első négy nap szakmai közönségét, annál nagyobbat ütött a Volkswagen az Electric E-Bugsterrel. És itt most fékezzünk egy kicsit. Emlékszünk a régi VW bogár utódjának szánt Beetle modellekre, amelyek még Amerikában sem lettek igazán népszerűek, pedig ott aztán mindent el lehet adni, ha jól megy és van benne német alkatrész – vö: Nagy durranás (Hot Shots!).
A Beetle azonban annyira nőcis lett, hogy férfiember még a környékét is kerülte, hogy el ne veszítse nemi identitását. Erre Wolfsburgban a markukba pöktek a tervezőszoftverek, és nekiálltak a második a "guy-friendly" generációnak, ami inkább az ötven évvel ezelőtti Porschék ducibb unokájának tűnhet, ám a fejlesztőknek ez sem volt elég. Ha már összeraknak egy elektromos tanulmányautót, az aztán legyen olyan, ami még a marslakók tekintetét is magára vonzza. No, ez lett az Electric E-Bugster, vagyis, az elektromos bogár-speedster. A kétüléses speedster 114 lóerős elektromos motorját egy 80 kilós lítiumion-akkumulátor táplálja, amely 180 kilométeres hatótávot biztosít.
Telitalálat, akárcsak a szintén kétüléses Mini Roadster, amely ott folytatja, ahol az MG abbahagyta. Még a sokat látott rezignált fotósokat is megrázta az amúgy konzervatív vonalairól ismert Lexus tanulmánya, az LF-LC. Ez a megindítóan sportos-futurisztikus modell annyiban is jövőbemutató, hogy hibridhajtást kapott.
Voltak persze hagyományos meghatású tanulmánymodellek, mint például a Lincoln MKZ Concept, ami azonban úgy néz ki, mintha valami távol-keleti szoftver rajzolta volna az elejét a saját képmására. Ugyan nem idegborzoló, de távolról sem olyan izgalmas, mint az iménti Lexus, viszont ugyanez a szoftver a felelős az 1,4 literes, 150 lovas hátsókeres kupétanulmány, a Chevrolet Code 130R, ijesztő megjelenéséért is. Ha Detroit elfelejtette volna, hogyan kell autót rajzolni, és nem akarna ázsiai példákat követni, de mégis ötletekre vágyik, ideje, hogy visszanyúljanak a kaliforniai Ed Roth fél évszázaddal ezelőtti ötleteihez. Bár ahogy az eladási statisztikák mutatják, a sokkoló (vagy finomabban, a korukat megelőző) modellekkel nem lehet nagy eredményeket elérni. Gondoljunk csak a Peugeot fiaskójára az elektromos tolóajtós, 1007-es modellel.
Másrészt viszont úgy néz ki, hogy a PSA Peugeot Citroen jó irányba indult el elektromos programjával. A konszern 2010 végén Európában elsőként vezetett be teljesen elektromos modelleket: a Peugeot iOn-t és a Citroën C-ZERO-t. A PSA elektromos kínálatában e két modellen kívül a Peugeot Partner Origint és a Citroën Berlingo First furgonok is szerepelnek. A két vadonatúj modell bemutatkozása óta eltelt időszakban a PSA Peugeot Citroën közel 4000 elektromos gépjárművet adott át, és további mintegy 6000 megrendelést vett fel. Az eladások javát, mintegy 90 százalékot a vállalati ügyfelek: flottakezelők, multinacionális cégek, valamint állami szervek és helyi önkormányzatok vásárlásai tették ki.
És ha már elhagytuk Detroitot: a Kia érdekes módon nem az amerikai kontinens legnagyobb autószalonját választotta új elektromosautó-tanulmánya, a Naimo bemutatására, hanem a látogatókat hét közepétől fogadó Las Vegas-i CES-t, a Consumer Electronics Show-t, ami viszont a világ legnagyobb elektronikus szakvására. A 107 lóerős kocsiról annyit tudni, hogy elérheti a 140 kilométeres végsebességet és egy feltöltéssel akár 200 kilométert is megtehet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.