BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Fejleszt a Knaus Nagyorosziban

Jelentős beruházást indított a nagyoroszi Knaus Tabbert Kft., pedig két éve még az volt a legjobb hír a társasággal kapcsolatban, hogy a tulajdonosa nem számolja fel a gyárat.

A nyár végéig 900 ezer eurós beruházássorozatot hajtanak végre a nagyoroszi kempingjármű-gyárban. Botka József, a Knaus Tabbert Kft. ügyvezető igazgatója ahhoz kért a tulajdonostól, a holland HTP befektetői csoporttól forrást, hogy a mai évi ezer darabos lakóautó-gyártó kapacitást 2200-ra fejlessze. „A piacon az a gyártó kerül előnybe, amely nemcsak jó áron kínál jó terméket, hanem kis átfutási idővel is szállít” – magyarázta lapunknak Botka József.

A HTP a cég németországi gyárai termelékenységét is növeli. Az ottani Tabbert-gyárban épp most folyik egy hétmillió eurós beruházás, a kapacitásbővítés mellett újratervezik a járműmodelleket is.

„Nálunk ugyan alacsonyabb a termelési költség, mint Németországban, de a költségelőnyünk megtartása, azaz az egyszerűbb és olcsóbb gyárthatóság érdekében át kell tervezni a járműveket. A munkát a cég hatfős mérnökcsoportja a német konstruktőrökkel végzi” – mondta az igazgató. A beruházásoknak nyár végére be kell fejeződniük, hogy szeptemberben már teljes erővel indulhasson a jövő évi modellek termelése. A 900 ezer euró harmadát az asztalosüzemnek szánt gépekre, a többit az épület átalakítására és egyéb termelőberendezésekre, szerszámokra szánja a cég. Mindezeknek köszönhetően a saját fejlesztésű kis kempingbusz-termelési kapacitását megháromszorozva naponta akár 9-10 járművet is kibocsáthat a gyár.

A Knaus Tabbert Kft. volt már fenn s nagyon lenn is. A világválságig végig nyereséges volt, legjobb eredményét éppen a krízis kitörése előtti július végén zárt üzleti évben érte el. A német anyacég csődje miatt azonban sokáig bizonytalanná vált a jövője, amíg a holland HTP befektetői csoport meg nem mentette.

Miután az új vezetés felélesztette a Knaus addig parkolópályán tartott márkáját, a Weinsberget, annak 3,5 tonnás furgonból készülő kempingbuszváltozatát, a Cara-Bust már Nagyorosziban fejlesztették tavalyelőtt, akárcsak az évek óta – még a válságos időkben is – keresett Box Star kempingbuszt.

A konszern vezetése hamar rájött, hogy Nagyoroszit nem áldozhatják föl. A magyarországi gyártás ugyanis sokkal olcsóbb, mint a német, és Nagyorosziban létrejött egy számottevő fejlesztői potenciál is. Az ottani mérnökök által létrehozott járműtípusok mindig is jól szerepeltek a piac előszobájának számító nyár végi nemzetközi kempingjárműszalonokon, Düsseldorfban.

A szeptember elején zárt tavalyi szalonon például 137, kizárólag Magyarországon gyártott kempingbuszt rendeltek. A keresletnek köszönhetően a tervezett 800 helyett 970 járművet gyártott 2011-ben a társaság.

A Knaus-Tabbert lakókocsijai iránti igény stabil: az idén is a múlt évi 2000 darab körüli lesz a gyártás. E területen nincs szükség kapacitásfejlesztésre, mert a cég épp a legjobb, a 2008 végén zárult üzleti évében, a hitelválság kitörése előtt még 4790 lakókocsit gyártott.

A cég a tavaly elindította egy különleges lakókocsi gyártását is, amelyet addig a német testvérvállalat készített. A T@B modell kétszemélyes, 9-10 ezer euróba kerülő, karosszériája áramvonalas. Stabil rajongótábora van: 2011-ben a tervezett 250 helyett 400 készült belőle Nagyorosziban.

Vendégmunkások

A létszám ősz óta folyamatosan bővül, a cég a bérelt dolgozókkal együtt már 300 fős. Utóbbiak közül negyvenen szlovák állampolgárok, de néhány saját alkalmazott is a határ északi oldaláról jár át dolgozni. Nekik persze rosszul jön a forint gyengélkedése, ugyanakkor Magyarországon és Szlovákiában is igénybe vehetik az egészségügyi ellátást, és a szlovákiainál magasabb magyarországi családi pótlékra is jogosultak.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.