BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Oszkó: A Fidesz két éve nem tett semmit a Malévért

A brüsszeli döntés azt kritizálta, hogy a Fidesz-kormány pénzzel tömte a Malévot, de ezt már tiltott állami támogatásnak tartotta az Európai Bizottság.

Varga Mihály és Fellegi Tamás is részt vett azokon a tárgyalásokon, amelyeket Oszkó Péter kezdeményezett pénzügyminisztersége idején a Malév helyzetének rendezéséről.  Az egyeztetések az új befektetőről való tárgyalások előtt megszakadtak.

2010-ben olyan lépéseket tettünk, amellyel elkerültük a Malév összeomlását - mondta Oszkó Péter az ATV Egyenes Beszéd című műsorában. A volt pénzügyminiszter szerint Budai Gyula elszámoltatási kormánybiztos az előző kormányokra próbálja hárítani a felelősséget, ennek ellenére a volt pénzügyminiszter ügyeiről bebizonyosodott, hogy azok körül minden rendben volt. Amikor visszaállamosították a Malévot, folyamatosan – informálisan - tárgyaltak az Európai Bizottsággal, és ezek során rendben találták az állami beavatkozást. A brüsszeli döntés azt kritizálta, hogy a Fidesz-kormány folyamatosan tömte pénzzel a Malévet, - állította a volt pénzügyminiszter az Egyenes Beszédben, mert az nem tudta fenntartani magát, de ezt már tiltott állami támogatásnak tartotta az Európai Bizottság.

Oszkó Péter szerint a Malév nem tudná magát eltartani a rossz üzleti modell miatt, és ez esetben jöhet szóba – amely többször is előfordult – hogy a tulajdonos külső befektető segítségével alakítja át, és újra a nemzeti légitársaságot, ahogy annak idején a Swissair, a Sabena, vagy az Alitalia – ezt a gyakorlatot az Európai Bizottság nem tartja tiltott állami beavatkozásnak. A Fidesz nem vette át könnyű helyzetben a Malévet, ismerte el Oszkó Péter, de felajánlották a Fidesznek, hogy már a kormányváltás előtt konzultáljanak a cég sorsáról, de a külső befektetőről való egyeztetés előtt megszakadtak ezek a tárgyalások, a Fidesz részéről.

Ebben az időben is jelentkeztek befektetők, tette hozzá a volt pénzügyminiszter, akik jelezték, hogy a Fidesszel is tárgyalnának, de a kormányváltás után két év úgy telt el úgy a Malév életében, hogy a tulajdonos nem tett semmit a cég érdekében.

Oszkó Péter elmondta: a privatizáló AirBridge tulajdonosa, Borisz Abramovics, annak idején olyan viszont-garanciákat kötött a Malévvel, amely azt biztosította, hogy a privatizáló cég nem fizetése esetén a légitársaság áll helyt.  A Malév rossz helyzete abból fakad, állította Oszkó Péter, hogy sem a Fidesz kormány, sem az elmúlt húsz év kormányai nem tettek olyan lépéseket, amelyek lehetővé tették volna, hogy a cég eltartsa magát. A kormánynak rendelkeznie kellene egy olyan tervvel, hogy ha leáll a Malév, akkor indítanának egy újat – tette hozzá a volt pénzügyminiszter, de kevés olyan eszköz van, amely egy új légitársaságba átmenthető lenne.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.