BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Csúcsra tör a CBA-üzletlánc

Folytatja a hálózat- és portfólióbővítést a CBA, hogy az élelmiszer-kereskedelem legnagyobb vállalata legyen. A cég első Hungaricum Delikát üzlete szeptemberben nyílik Brüsszelben.

„Piacvezető pozícióra tör a CBA” – jelentette ki a húszéves hálózat alapító elnöke, Baldauf László, hozzáfűzve, „más országban nem lehetséges, hogy idegen kézbe kerüljön a kereskedelem. Ezért vissza kell állítani a magyar vállalkozások vezető szerepét”.

A két évtizede létrehozott cég abban a budai várbéli bisztróban tartotta sajtótájékoztatóját, amellyel a múlt hónapban bővült az eredetileg beszerzési társulásként indult CBA portfóliója. Baldauf László lapunknak elmondta, hogy szeptemberben nyitják meg első Hungaricum Delikát üzletüket Brüsszelben, amelyet terveik szerint további európai nagyvárosokban újabbak fognak követni.

Nem kommentálta ugyanakkor a Világgazdaság pénzintézeti forrásból származó értesülését, hogy a Match-hálózat felvásárlása – pontosabban a szerződéskötés – a két fél eltérő jogértelmezése miatt csúszik. Lapunk úgy tudja, hogy mind a Coop, mind a CBA kitart a 113 tagú, az elmúlt tíz év mindegyikében súlyosan veszteséges Match-hálózat felvásárlása mellett. Ezért is hozták létre októberben a CBA alsónémedi központjába bejelentett székhellyel a C és C Partner Vagyonkezelő Kft.-t, amelyet cégfelvásárlásokra alapított a Co-op Hungary Zrt. és a CBA Kereskedelmi Kft. Mindkét csoport már évek óta keresi az akvizíciós lehetőségeket, de korábban külön-külön tárgyaltak. És mindkét vállalat vezetője évek óta hangsúlyozza: lesznek olyan gyengén működő vállalatok, amelyek a kivonulást választják. A Match üzletek értékét az adja, hogy mindegyikük belterületi, úgynevezett kényelmi boltok, amelyek felértékelődtek az üzemanyagárak példátlan emelkedése miatt.

A CBA ugyanakkor időben felismerte, hogy többféle üzlettípussal kell a piacon lenni. Ezért három éve a Várban megnyitották az első felsőkategóriás CBA Príma boltot, és ugyancsak 2009-ben indították a Cent diszkontboltokat. A boltstratégia láthatóan bevált, hiszen már 105 üzlet fölött látható a Príma logo. Emellett a 2009 novemberében elindított diszkontprogram is fejlődésnek indult, hiszen már 22 tagú a Cent-hálózat. A CBA Cent üzletek bruttó alapterülete egységesen 1250 négyzetméter, ebből 1000 négyzetméternyi az eladóterület. A Cent-egységek termékkínálata eltér az eddig hazánkban működtetett hasonló kategóriájú üzletekétől, hiszen amíg egy átlagos diszkont kínálatában 1200-1400 cikkelem található, itt a választék mintegy 3500 termékre terjed ki – áll a CBA honlapján. A tervek szerint néhány éven belül több mint 150 egységből fog állni a Cent-hálózat. A zöldmezős beruházásokat és a hálózat üzemeltetését a magyar magánszemélyek és gazdasági társaságok tulajdonában lévő CBA Kereskedelmi Kft. végzi.

„Bennünket is meglepett a Príma üzletek forgalmának a vártnál nagyobb növekedése” – mondta Baldauf László, rámutatva: a tavalyi tízmilliárd forintos forgalomnövekedés elsősorban a Príma-hálózatnak, illetve a saját tulajdonban lévő, mintegy kilencszáz CBA szupermarket teljesítményének köszönhető.

Tavaly ugyanis a cég közel 1500 franchise-partnere közül többtucatnyian kénytelenek voltak bezárni egységeiket, mely több mint száz CBA üzlet megszűnését okozta. Igaz, a CBA-tulajdonosok nyitásai révén a hálózat mérete nem változott, így ma 3377 boltot szolgál ki a központ. A három évvel ezelőtti 3360-ról emelkedett erre a szintre a hálózat érdekeltségi körébe tartozó boltok száma. Igaz, az akkori 43 helyett ma az összeolvadások és felvásárlások eredményeként már csak 25 magánszemély és gazdasági társaság tulajdonában van a hálózatot működtető CBA Kereskedelmi Kft.

„A CBA megalakulásának az adta az első lökést, amikor úgy írták ki a 330 Közért üzlet privatizációs pályázatát, hogy kereskedelmi láncot alapítók 20 százalékos kedvezményt kapnak. Ezért tízen – magánkereskedők – összefogtunk és megvettünk 17 közértet. A második ösztönző pedig az volt, hogy láttuk: ha nem fogunk össze, nem tudunk lépést tartani a nagy tőkeerejű multinacionális vállalatokkal” – mondta a kezdetekről Baldauf László, felidézve, hogy amíg a nemzetközi cégek 60–90 napos fizetési határidőt kaptak a beszállítóktól, addig a magyar kereskedőket csak készpénzért szolgálták ki eleinte.

Demeter Kálmán-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.