Soha ilyen alapos összeállítás nem született még – kommentálta a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója által a fővárosi taxihelyzet szabályozására vonatkozó összefoglalót az Országos Taxis Szövetség elnöke, Metál Zoltán. Tamás Miklós, a City Taxi elnöke pedig azt emelte ki lapunknak, ideje, hogy szabályozzák a tarifát, a vállalkozás indításának feltételeit, a taxisok számát és az ellenőrzéssel kapcsolatos kérdéseket.
A Vitézy Dávid BKK-vezérigazgató által tegnap ismertetett anyag szerint a főváros célja, hogy a taxik – külföldi mintára – egységes arculattal jelenjenek meg az utcákon, mert ez védi a piac jogkövető szereplőit, és bizalmat ébreszt a fogyasztókban.
Ma ugyanis ellenőrzés hiányában felismerhetetlen a jogosulatlan szereplő – magyarán a hiéna –, védtelen az utas és a tisztességes taxis egyaránt. A piaci szereplők szerint még a legális taxisok is túl sokan vannak a fővárosban – 5700 engedélyt adtak ki –, így egy-egy kocsi kihasználtsága meglehetősen alacsony.
A szakma sok éve szorgalmazza, hogy a főváros vegye kezébe az ellenőrzéseket, hiszen elterjedt az erőszakos utasfogás, a frekventált helyeken a taxiállomás-kisajátítás: a pályaudvarok, szórakozóhelyek környékén lévő drosztokat már régen szervezett csoportok foglalták el. Súlyos fenyegetések, és ha nem használt, atrocitások, rongálások történtek, így oda más meg sem próbál beállni.
Vitézy Dávid felhívta a figyelmet arra, hogy ugyanakkor korlátozott az utasok védelme. Ma a legnagyobb cégek azonos vagy olcsóbb kilométer-tarifát ajánlanak, mint három éve. Ugyanakkor megjelentek kis tiszavirág-életű cégek, amelyek 150 forintos tarifát hirdetnek, a szakma azonban nem hiszi, hogy valóban annak alapján fizettetnek az utasokkal. A fuvarszervező társaságok ugyan ellenőrzik a gépkocsivezetőket, de néha még azok alkalmazottai is lehúzzák a külföldieket.
Lapunk értesülései szerint a piaci szereplők nemigen tudnak példát arra, hogy az elmúlt évtizedben visszavontak volna engedélyt olyanoktól, akik megkárosították az utasokat. A BKK ugyanakkor célul tűzte ki a fuvarszervezési tevékenység kereteinek meghatározását, vagyis, hogy ne lehessen halászni a zavarosban.
Egy felmérés szerint az utasok kiszámítható szolgáltatást, egységes tarifatáblát és a gépkocsikban a taxis azonosítását biztosító tájékoztató meglétét várják el elsősorban.
A taxisok pedig mindenekelőtt a főváros által meghatározott fix tarifát. A Budapesti Közlekedési Központ azt javasolja, hogy a fix tarifa ne haladja meg a mai maximumárat, azaz a nappalra tíz éve megállapított kilométerenkénti 240 forintot, de jelentősen ne is maradjon alatta. A taxisok ugyanakkor az elmúlt években azt hangoztatták, hogy a kilométerdíjnak meg kell egyeznie egy liter üzemanyag árával, különben nem tudnak új, korszerűbb kocsira gyűjteni. Kérdés ugyanakkor, hogy a mai üzemanyagárak mellett hogyan tudnak kijönni a tarifákból?
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.