BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kínai cégek százai Budapesten

Ha Kína nem gyorsítja fel saját márkaneveinek világpiaci bevezetését, továbbra is olcsón dolgozó bérgyártó marad. A budapesti Asia Centerben lévő CBTC kereskedelmi központ ebben nyújt segítséget a kínai gyártóknak.

Szerdától három napon át közel 200 kínai cég mutatja be kínálatát az Asia Center egyik szárnyában helyet kapott CBTC (China Brand Trade Center – Kínai Márkák Kereskedelmi Központja) szervezésében.

A nyolc tartomány 12 ipari szektorát képviselő vállalatok több mint 6 000 négyzetméteren való megjelenése nem előzmény nélküli, hiszen a CBTC egy éve nyitotta meg kapuit, elsőként Kína egyik legiparosodottabb tartománya, Csöcsiang bemutatkozásával, amelynek állandó kiállítási területe megháromszorozódik egy új megállapodás szerint.

A fontosabb kiállítók között elektronikai, megújuló energiával, gépiparral, autóalkatrészekkel foglalkozó vállalatok mellett az építőiparhoz kapcsolódóan szerszám és barkácsáruval, lakberendezéssel és lakásfelszerelési cikkekkel foglalkozó vállalkozások mutatkoznak be, illetve a divat- és textilipar képviselői is Budapestre látogatnak.

A mostani rendezvényt jelentős kínai állami szervek is támogatják. Nem is csoda, hiszen amint a China Daily egyik cikke írja, a külföldi kereslet gyengülésével párhuzamosan nő a kínai vállalatok önköltsége, miközben a külkereskedelemmel kapcsolatos feltételek egyre rosszabbodnak. Idén nehéz év elé néz a kínai külkereskedelem – írja a lap, amely szerint az első negyedévben éves szinten a kínai import és export csupán 7,3 százalékkal nőtt, ami a legalacsonyabb arány 2009 negyedik negyedéve óta. Ebben a helyzetben a kínai vállalatok kénytelenek nagyobb figyelmet fordítani a saját márkanevek világpiaci bevezetésére, ami újabb bevételi forrást jelenthetne.

A reform és nyitás közel 3 évtizedes bevezetésének köszönhetően ma Kína a világ legnagyobb exportőre, és a második legnagyobb importőre. Csen Wenling, a nemzetközi gazdasági kapcsolatok kínai központjának vezető közgazdásza úgy véli, hogy jóllehet Kína külkereskedelmi nagyhatalom, mégsem rendelkezik versenyképes nemzetközi márkanevekkel. „A Kína által exportált árucikkek közül egy sem szerepel a világ 100 legnépszerűbb márkájának listáján, amelyet az Egyesült Államok, Japán, Nagy-Britannia és Franciaország termékei uralnak. A kínai áruk nemzetközi versenyképessége rendkívül alacsony” – teszi hozzá Csen Wengling, aki szerint a kormánynak megfelelő intézkedéseket kell hoznia, hogy ösztönözzék a vállalatokat a márkaépítés felgyorsítására.

Az exportált áruk többnyire a bérgyártás révén kerülnek külföldre, de a kínai cégek, bár jelentős mennyiségben exportálnak, elismert saját márkák hiányában termékeiket alacsonyabb áron értékesíthetik.

A Radio China honlapja Wang Hait, a csingdaói cipő- és gumiabroncsgyártó ipari csoport, a Shuangxing vezérigazgatóját idézi: „Az általunk Európába szállított abroncsok európai márkanévvel kétezer eurót érnek, azonban a ­Shuangxing névvel csupán ötszáz eurót. ­Nike márkanevű sportcipőnk több mint 100 eurót jelent, azonban a ­Shuangxing márkával csak 20 eurót”.

Ba Shusong, a kínai Államtanács kutatóintézetének helyettes vezetője rámutatott, hogy a vállalatok számára a bérgyártás kevesebb, de biztos gazdasági nyereséget hoz. Ennek ellenére is a márkaépítésre többet kell áldozni, legyen szó pénzről, technológiáról vagy munkaerőről.

Csincsiang városban van Kína legtöbb magánvállalata és márkája, így például a Peak sportruha, az Anta sportcipő, a K-boxing és a Lilanz férfiruha. Ezek a márkák már a nyolcvanas évek óta reklámozzák a termékeiket a vezető kínai médiumokban, de az utóbbi években ki kellett lépniük a világpiacra is. A Peak az év elején nyitotta meg legnagyobb amerikai boltját Los Angelesben, és ezzel ott vannak ők is a sportáruk legnagyobb piacán, az Egyesült Államokban.

De más területeken is offenzívába kezdett Kína, amely Hongkonggal együtt a világ legtöbb luxusóráját vásárolja. Márciusban Bázelben a világ legnagyobb óra- és ékszervásárán az 1800 kiállító márka között már két kínai márka, a sencseni Fiyta, valamint a Haiou is jelen volt. A Fiyta először 2001-ben mutatkozott be Bázelben, s azóta tíz országban lehet kapni termékeit.

Kelet felé lejt a pálya – arányeltolódás a kétoldalú kereskedelemben

Négy évnyi tervezgetés és számtalan tárgyalás után éppen egy éve nyílt meg a Kínai Márkák Kereskedelmi Központja (CBTC) Budapesten.

Első fecskeként Kína egyik legdinamikusabban fejlődő tartományából, Csöcsiangból érkezett 36 vállalat hozta termékbemutatóját az Asia Centerben 1500 négyzetméteren kialakított kereskedelmi központba.

Csöcsiang elsősorban azért érdeklődött a CBTC iránt, mert az export a tartomány gazdaságának motorja, hiszen 35 ezer vállalat küldi külföldre termékeit. Kínai sajtójelentések szerint ugyanakkor jelenleg több mint 4 ezer kínai befektető van Magyarországon, amelyek befektetéseinek összege meghaladja a 2,5 milliárd dollárt.

A Kínában befektető magyar vállalatok befektetéseinek összege 300 millió dollár. Ez az arányeltolódás jellemzi a két ország kereskedelmét is.

Első fecskeként Kína egyik legdinamikusabban fejlődő tartományából, Csöcsiangból érkezett 36 vállalat hozta termékbemutatóját az Asia Centerben 1500 négyzetméteren kialakított kereskedelmi központba.

Csöcsiang elsősorban azért érdeklődött a CBTC iránt, mert az export a tartomány gazdaságának motorja, hiszen 35 ezer vállalat küldi külföldre termékeit. Kínai sajtójelentések szerint ugyanakkor jelenleg több mint 4 ezer kínai befektető van Magyarországon, amelyek befektetéseinek összege meghaladja a 2,5 milliárd dollárt.

A Kínában befektető magyar vállalatok befektetéseinek összege 300 millió dollár. Ez az arányeltolódás jellemzi a két ország kereskedelmét is.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.