BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Napirenden a kereskedőváltás

A hazai lakossági árampiacra tartó Energetikai Központnak az árai mellett szolgáltatásai minőségével is versenybe kell szállnia, ha ügyfeleket akar szerezni – mutat rá Gallyas Igor kommunikációs szakértő .

Az Energetikai Központ Zrt. lakossági árampiacra készülésével újból a figyelem középpontjába kerül a kérdés: mire kell figyelni a szolgáltatóváltásnál? A szabályozás szerint a váltás átfutási ideje 30 nap. Csak azok az ügyfelek hagyhatják el addigi egyetemes szolgáltatójukat, akiknek nincs lejárt számlatartozásuk. Fontos, hogy azzal még nem vállalnak semmiféle kötelezettséget, ha aláírják az energiakereskedő ügynökétől átvett szándéknyilatkozatot. Szerződéskötésnek csak az minősül, ha majd magával a kereskedővel állapodnak meg. Ám még innen is vissza lehet táncolni az alatt az öt nap alatt, mely akkortól számolandó, amikor a kereskedő kikéri az őt választó ügyfelet annak egyetemes szolgáltatójától. Utóbbinak ugyanis öt napot ad a szabályozás a ki­kért ügyfél elengedésére.

Korábbi cikkünk szerint mind­ez júniustól lehet esedékes, mert az Energetikai Központ ekkortól csábítana át ügyfeleket – egy bevezető időszakkal indítva – az E.Ontól, az Elmű-Émász párostól és a Démásztól. Megkérdeztük ezen egyetemes szolgáltatókat, mennyire tartanak a 4-6-8 százalékos áramárdiszkonttal szerencsét próbáló riválistól, milyennek tartják annak esélyeit.

„Mint minden más piaci szereplő, és mint a legnagyobb lakossági ügyfélkörű szolgáltató, érdeklődéssel figyeljük az új kereskedőről megjelenő információkat. Mivel a mi egyértelmű célunk is az, hogy ügyfeleink elégedettek legyenek, és hosszú távon meg tudjuk tartani őket, fogyasztóink visszajelzései alapján folyamatosan fejlesztjük és javítjuk szolgáltatásainkat” – válaszoltak la­punknak az E.Onnál.

A Démász is azt tapasztalta, hogy a lakossági fogyasztók az ár mellett a szolgáltatás minőségét és a megbízhatóságot is jelentős súllyal figyelembe veszik a döntésüknél. Ezért a társaság ügyfelei megelégedését rövid kampányok helyett folyamatos magas szintű szolgáltatással éri el.

Mint kérdésünkre kifejtették: ma egy átlagos háztartásban a bruttó végfelhasználói ár 50,02 forint kilowattóránként, amiből az EdF Démász árrése 1,71 Ft/kWh. Ez a bruttó átlagárnak csak 3,4 százaléka, de ez még nem a profit, hiszen még lejönnek belőle a szolgáltatás költségei. Csupán a szolgáltatói árrés csökkentése nem hozna jelentős árkülönbözetet a lakosságnál, miközben számolniuk kellene a szolgáltatások színvonalának csökkenésével.

Az Elmű-Émász páros részéről Boross Norbert kommunikációs igazgató azt mondta, hogy üdvözölnek minden versenytársat, de amíg nem látják annak ajánlatát, addig nehéz előre nyilatkozni róluk.

A minőségi szolgáltatáson van a hangsúly egy energetikai tapasztalatokkal is rendelkező kommunikációs szakértő szerint. „Az árampiacra belépni szándékozó új vállalatnak a konkurenciánál jelentősen kedvezőbb árat és legalább a versenytársakkal azonos színvonalú szolgáltatást kell biztosítania. Mindkettő jelentős nehézségekkel jár, hiszen a hazai lakossági áramár politikai szándék szerint szabályozott és alacsonyan tartott” – mutatott rá Gallyas Igor.

A már működő szolgáltatók – a mindegyiknél előforduló, a szolgáltatásukra vonatkozó panaszok mellett is – a fogyasztók által már megismert, megszokott, könnyebben követhető adminisztratív ügymenetet biztosítanak. A Magyar Energia Hivatal és a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság az uniós normákkal összhangban lévő követelményeinek betartása olyan működési feltételeket ír elő a kereskedőknek, amelyek megteremtése jelentős IT-, infrastrukturális, szakértői és ügyfélszolgálati humán hátteret igényel. „Ezek megtervezése, létrehozása és fenntartása igen jelentős költséggel jár, amit az új kereskedőnek is – tevékenységének előfeltételeként – szintén létre kell hoznia” – emelte ki Gallyas Igor. Szerinte abban is biztosak lehetünk, hogy az energetikai cégeket sújtó különadók és a válság hatásaként a csökkenő fogyasztásból adódó bevételkiesések miatt a szolgáltatók mindent el fognak követni annak érdekében, hogy ne veszítsenek fogyasztókat.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.