BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nem zárható ki, hogy újra csődbe megy a GM

Fritz Henderson, a General Motors (GM) vezérigazgatója 55 nappal az átalakítási terv leadási határideje előtt úgy nyilatkozott: bízik a vállalatban, de nem zárható ki, hogy ismét csődvédelmet kér a konszern.

A konszern a költségcsökkentésen és a vállalat lekicsinyítésén dolgozik, 55 nap múlva pedig be kell mutatnia Barack Obama elnök stábjának a restrukturálási terveket. Fritz Henderson vezérigazgató nem zárta ki a csődvédelem lehetőségét, amennyiben a reformnak nincs más útja és ilyen értelemben nyilatkozott Timothy Geithner pénzügyminiszter is, aláhúzva, hogy a GM mindenképpen része marad az Egyesült Államok jövőjének.

"A fiúk sokat tettek a vállalat átalakításáért, de még nem értek a folyamat végére. A célunk az, hogy lehetővé tegyük a cég túlélését kormányzati segítség nélkül" – fogalmazott a pénzügyminiszter a The New York Times szerint.

Fritz Henderson egyelőre nem árult el részleteket arról, mit várnak a kormánnyal esedékes tárgyalásról, de megjegyezte, hogy karrierje legboldogabb napja az lesz, amikor a GM visszafizeti kölcsöneit. A vezér ezzel hangsúlyozta, hogy a konszern számára is nehézséget jelentett, hogy az adófizetőknek kellett megmenteniük.

Az átalakításból jelentősen kiveszi a részét Karl-Friedrich Stracke, a német leány, az Opel vezére is. Olyan úton vezeti a céget, amelyre korábban nem gondolt: neki kell megvalósítania azokat a sokszor komoly áldozatokat követelő reformokat, amelyeket az anyavállalat megkövetel az Opeltől. A GM elvárja az Opeltől, hogy mielőbb visszatérjen a profit zónába, miközben Strackénak a legijesztőbb lehetőséggel, az európai gyárbezárásokkal is szembe kell néznie. A menedzser már meg is tette az első lépést ezen a pályán és közölte, hogy beszüntetik az Astra gyártását két németországi üzemben. A döntés, mely szerint az Opel egyik zászlóshajója immár csak Nagy-Britanniában készül, óriási felháborodást váltott ki az Opel munkatársak körében. A vezérigazgatónak június végéig be kell nyújtania azt az átalakítási tervet, amellyel a General Motorst is meggyőzheti arról, hogy a német leány átalakítása jó úton halad.

Szentgotthárd pozíciója biztosított

A szentgotthárdi Opel-gyárban a tavalyi 222 ezernél mintegy 40 százalékkal több motor készül az idén: a végleges darabszám a megrendelések beérkezésétől függ, de az már biztosnak látszik, hogy 300 és 320 ezer között lesz. Ennek közel kétharmadát az Egyesült Államokba és a mexikói General Motors-gyárak számára készítik, de tízezres nagyságrendben szállítanak Kínába és Dél-Koreába is. A cég most az 1,6 és 1,8 literes motorokat gyártja és szállítja a tengerentúlra, amelyeket Chevrolet Sonic és Cruse modellekbe építenek be.

Az Egyesült Államokat leszámítva a többi bejáratott piacnak számít az Opel Szentgotthárd számára, hiszen másfél éve kezdődött a motorkomponensek és kisebb darabszámban a motorok szállítása az ottani General Motors-üzemek részére. Az Opel 1991 és 2010 között 735 millió eurót fektetett be Szentgotthárdon, most 500 millió eurós beruházással négy év alatt nyolcszáz új munkahelyet teremt, így 2015-ben már 1400 embernek ad munkát.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.