A Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) jelentése szerint a hazai fogyasztók 9 százaléka vett többször is hamis terméket, míg egy évvel korábban 8 százalék.
A HENT szerint a lakóhely és az életkor jelentősen befolyásolja a vásárlási hajlandóságot. Amíg Budapesten a megkérdezettek 25 százaléka vásárolt az elmúlt egy évben hamis terméket, addig ugyanez az arány a községekben jóval alacsonyabb, 8 százalék. A fiatalok és a fiatal középkorúak 18 százaléka vett hamis árut, míg a 60 év felettiek körében az arány 4 százalék.
Az előző évhez képest növekedett az egészségre veszélyes termékek fogyasztása. Bizonytalan forrásból származó élelmiszert a hazai lakosság 5 százaléka vásárolt, 2 százalékkal több, mint egy évvel korábban. Nőtt a hamis gyógyszert vásárlók aránya is, 2010-ben 1, 2011-ben 2, 2012-ben viszont már 4 százalék volt.
Az internetezők 17 százaléka nyilatkozott úgy, hogy egyszer vagy többször nézett meg filmet az interneten annak tudatában, hogy az illegális forrásból származik. Szintén 17 százalék mondta, hogy egyszer vagy többször hallgatott illegális forrásból származó zenét az interneten.
Filmes tartalmat az internetezők 11 százaléka töltött le illegális forrásból, a rendszeres letöltők aránya 7 százalék. Zenét 12 százalék töltött le illegális forrásból, a rendszeres letöltők aránya 8 százalék.
A válaszadók csaknem kétharmada szerint egyértelműen jobb minőségű az eredeti, mint a hamis termék. Eközben az előző évi 12 százalékról 9 százalékra csökkent azoknak az aránya, akik szerint a hamisítvány állja a versenyt hosszú távon az eredetivel szemben.
Szintén a lakosság csaknem kétharmada van tisztában azzal, hogy a hamisítás miatt a költségvetés komoly bevételektől esik el. Emellett a válaszadók fele úgy gondolja, hogy a hamisítás miatt munkahelyek szűnnek meg.
Az emberek 58 százaléka gondolja úgy, hogy aki hamisítványt árul, bűncselekményt követ el. Ám a tavalyi évhez képest jelentősen, 68-ról 56 százalékra csökkent azok aránya, akik szigorúbb büntetést szeretnének a hamisítóknak és a hamisítványok terjesztőinek. A válaszadók csaknem kétharmada ugyanakkor egyetért azzal az állítással, hogy a hamisítványok megvásárlásával a szervezett bűnözés bevételeit növelik.
A HENT 2012-ben negyedik alkalommal készítette el a lakosság hamisításhoz kapcsolódó attitűdjeit és vásárlási szokásait vizsgáló felmérését. Az országos, 1000 fős reprezentatív felmérés keretében öt kérdéskört érintő kutatás adatfelvételét a Tárki végezte.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.