A vállalati forráshiány erősödését jelzi, hogy 2012. tavaszra 2009. tél óta nem tapasztalt szintre (35,8 százalékra) emelkedett azoknak a vállalatoknak az aránya, amelyeknek folyó költségeik fedezésére sem elegendőek a forrásaik. A forrásproblémák erősödése leginkább a csökkenő árbevételű vállalatokat érintette, azonban a növekvő eredményt elért vállalati körben is emelkedett a forráshiányos cégek aránya – állapítják meg az MFB elemzői.
Továbbra is a jelentős exportbevételekkel rendelkező vállalatok finanszírozási helyzete tekinthető leginkább kielégítőnek (sőt fél év alatt tovább javult e vállalati kör pozíciója), amiben a viszonylag stabil külpiaci kereslet és a forint gyengülése miatt a hazai devizában számolt bevételek emelkedése is szerepet játszik. A romló forráshelyzet és a lassan növekvő forráskereslet a vállalati szektor hibernálódását, hitel nélküli növekedésre való tartós berendezkedését jelzi. A külpiacokra szállító vállalatok az átlagnál nagyobb arányban támasztanak forrásigényt, azonban a külső konjunktúra lassulása a forrásétvágy csökkenésében is érezteti hatását.
A forrásbevonást tervező vállalatok aránya minimálisan ugyan, de emelkedett az előző fél év során, s nőtt a forrásszerzéssel kiváró cégek aránya is. Összességében a növekvő forráshiány és a mélypont közelében lévő forrásbevonási kedv a 2011. őszi felmérés alkalmával már jelzett hitel nélküli növekedésre, s a „hibernálódásra” való berendezkedés folytatódását mutatja.
A következő 12 hónapra vonatkozólag a legnépszerűbb külső finanszírozási lehetőséget továbbra is a hitelfelvétel jelenti (a megkérdezettek 44,4 százaléka gondolkodik kölcsön felvételében), majd az EU-s források, s a hiteleken belül külön vizsgált forrástípusok közül a kereskedelmi banki hiteltermékek következnek.
Változatlanul a kamatok mértékét mérlegelik elsősorban a vállalatok hiteligénylés során, s csak ezt követően az egyéb forrásköltségek nagyságát. Az elmúlt egy évben fokozódott a vállalatok hitelköltségekkel szembeni érzékenysége, írják az MFB közgazdászai.
Az MFB Periszkóp című kiadványából kiderül, hogy a hitelkínálat volumenében a vállalatok 55,4 százaléka nem vár változást a következő egy évben, s a cégek nagyobb hányada (25,4 százaléka) számol a hitelkínálat bővülésével, mint amekkora a szűkítést várók aránya (19,2 százalék). A válaszok erősödő optimizmust jeleznek a 2011. őszi felméréshez képest, mivel akkor a cégek csupán 18,7 százaléka bízott hitelbővülésben, s 36 százaléka számolt a hitelezés visszafogásával. A 2012. tavaszi eredmények alapján a kivételek közé tartoznak mikrocégek, ahol a fél évvel korábbi felméréshez hasonlóan relatív többségben vannak a szűkítésre számítók a bővítést várókkal szemben.
Különösen optimisták a következő 12 hónap hitelezési fejleményeivel kapcsolatban a fafeldolgozó, közösségi szolgáltató, turisztikai, vendéglátóipari cégek, a kapacitáshiányt jelző, valamint a belföldi piacokon forgalomnövekedést váró vállalatok, míg például a textilipar és közúti járműgyártás ágazatok képviselőinek relatív többsége hitelszűkítést vár.
A megkérdezettek szerint a vállalati kilátások banki megítélése 2012. tavasszal a fél évvel korábbi felméréstől eltérően a hitelkínálat bővítése irányába mutat, s a hitelszűkülést okozó többi vizsgált körülmény ereje is mérséklődött a 2012. őszi felmérés óta. A felmérésben szereplő cégek véleménye szerint a következő 12 hónapban a bankok finanszírozási lehetőségei a korábbinál kevésbé lesznek akadályozói a hitelezés beindulásának. Valamennyi tényezőt tekintve a kis- és főleg a mikrovállalatok a pesszimistábbak, s fél év alatt a makrogazdasági tényezők kedvezőtlen megítélése különösen nagymértékben enyhült a nagyvállalatok körében – derül ki az MFB felméréséből.
A cégek többsége nem vár javulást a hitelkondíciókban a következő 12 hónapban: a megkérdezett cégek 43,3 százaléka szerint nem változnak, 39,9 százaléka szerint emelkednek, 16,7 százaléka szerint pedig csökkennek a következő egy évben a hitelkamatok.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.