BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Szerbek veszik a használt autóinkat

Tavaly 9 851 használt személyautót exportáltak Magyarországról, de az általános vélekedéssel szemben elsősorban nem nyugat-európai autókereskedők a vevők.

A KSH adatai szerint messze legnagyobb számban Szerbiába vitték az autókat, legtöbbüket 300 000–500 000 forintos ársávban. Másrészt szakmai becslések szerint 2011-ben a 45 ezer új autó körülbelül egy, a 11 433 új kis haszonjármű tíz százalékát reexportálták. Ez azt jelenti, hogy a kereskedők napokon belül ki is vonják a forgalomból a járművet, és külföldön eladják. Ha ugyanis a kereskedő egy hónapon belül kivonja a forgalomból és eladja, még cégautóadót sem kell fizetnie, az export után pedig visszaigényelheti az áfát.

Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke lapunknak elmondta, hogy az új autók reexportját gyenge anyagi helyzetben lévő márkakereskedők nem engedhetik meg maguknak, hiszen áfával együtt veszik meg a kocsit az importőrtől, ám az áfa-visszaigénylés több hónapig is eltarthat, és addig nem jut pénzéhez a vállalkozó.

Az azonban biztos, hogy nem kis számban vittek Nyugat-Európába is ilyen új, de az első forgalomba helyezés miatt használtnak minősülő autókat. Ezt bizonyítja a KSH összesítése, amely szerint például a Németországba szállított 416 darab 1000–1500 köbcentis benzines autó áfamentes átlagára 2,456 millió forint volt. Az is érdekes ugyanakkor, hogy amíg Szerbiába a 1,5–2,5 literes dízelekből 3636 került 468 ezer forintos átlagáron (nyilvánvalóan koros koromgyárakról lehet szó), addig Szlovákiába 907 darabot vittek, egyenként nettó 1,66 millióért. A legérdekesebb célországok között van Svájc, ahova nyilvánvalóan azért vittek három luxuskocsit összesen 92,26 millióért, mert Magyarországra a magas adóterhek miatt olcsóbban szállítanak a gyárak, tehát ez esetben jó néhány milliót megspóroltak az autók új tulajdonosai.

Szakmai vita a reexportról

Az első fél évben ötödével 27 781-re nőtt az új autók forgalomba helyezése. Ám a Gép­jár­mű-márkakereskedők Or­szá­gos Szövetsége szerint a forgalomba helyezett személyautók 15–20 százaléka valójában reexport. Erdélyi Péter MGE-elnök ezt a becslést túlzottnak tartja, de elismeri, hogy valóban nőtt az új autók külföldre szállítása. Értesüléseink szerint ugyanakkor abban nincs véleménykülönbség a szakmában, hogy az új furgonok tizedét továbbra is exportálják.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.