BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A Nyugat levetett buszaival spórolna a BKK

Folyamatosan állnak forgalomba Budapesten a használt buszok, de úgy tudjuk, már a hajójáratoknál is létezik terv hasonló járművásárlásra. A frissítésre szükség is van: a járműpark átlagosan több, mint egy évtizeddel idősebb más európai nagyvárosokénál.

Újabb használt buszokat állítottak forgalomba a héten a fővárosban; a Budapesti Közlekedési Központ közleménye szerint ennek a célja az, hogy több vonalon tudjanak alacsonypadlós járatokat üzemeltetni. Az elmúlt hónapokban már több tucat használt buszt szereztek be, a teljes évre 105 jármű elindítása a végcél, nem kizárt az sem, hogy a dunai hajószolgáltatásra is használt járműveket vásárolnak – és a kapacitás még így is messze elmarad attól, amire igény volna.

A BKV buszállományának átlagéletkora mintegy 18 év, ám még így is újabbak a járművek, mint az újabban nagy népszerűségnek örvendő hajók. A közel 500 milliós projektben, amelyből megújították a dunai hajóközlekedést, az EU-nál a járművekre nem lehetett pályázni, így azt kénytelen volt a BKK más úton megoldani, döntően 25-40 éves hajók felújításával és forgalomba állításával. Információnk szerint nem kizárt azonban, hogy hamarosan ennek a többszörösét is elkölthetik hajóvásárlásra.

Felmerült olyan terv is, amely szerint Hollandiából hoznának hajókat, ezt azonban mindeddig nem erősítették meg a fővárosi közlekedés irányítói. Nem tudni egyelőre, hogy milyen tervekkel készülnek a turistaszezon utánra, annyi látszik biztosnak, hogy a BKV hajóit használó, a nyáron napi átlagban mintegy 1500-2000 fős utazóközönség mintegy 80-90 százaléka bérlettel közlekedik, vagyis a bevétel mérsékelt.

A használt járművek beszerzése más közlekedési ágazatokban is fontos eleme a BKV stratégiájának. A főváros középtávú fejlesztési stratégiája 96 villamos, valamint 93 trolibusz beszerzéséről szólt még 2011-ben, azóta pedig az is kiderült, hogy a Nyugat-Európában már újabbakra lecserélt, de itt még használható járművek nagy részét tennék ki ennek a két számnak. A legolcsóbban a buszok cseréje valósítható meg: a héten például épp 19, Dániából beszerzett busz állt forgalomba Budán.

Folyamatosan tesztelnek a forgalomban is külföldről behozott buszokat, néhány érdekesebb anomáliával, mint például amikor néhány napra a 30 fokos hőségben nem tudták üzemeltetni a hűtést. De a BKK tájékoztatása szerint jelenleg is zajlik egy 150 új autóbusz forgalomba állítására vonatkozó tender, ennek az eredménye szeptemberre várható. El is kél a frissítés: a legszigorúbb számítás szerint akár ezer jármű is megért a cserére, de a megengedőbb előírások figyelembe vételével is több száz busz leselejtezése volna időszerű.

Sokakban felmerülhetett a járműpark kérdése azt a friss hírt látva is, hogy a BKV 62 milliárd forintos óriáshitelt kapott. Ez azonban csak első ránézésre jelenthet igazán sokat: gyakorlatilag a jelenlegi hitel meghosszabbítását jelenti a megállapodás. Vagyis így elkerülhető a közvetlen csődveszély, ám ennyitől nem lett nagyobb az esély arra, hogy gyorsabb ütemben cseréljék ki a járműveket.

A BKV-járműpark átlagkora (év, 2011 végén)
Autóbusz 18
Trolibusz 21
Villamos 31
Metró 32
HÉV 35
forrás: MTI

Soron kívüli vizsgálatok is kellettek
A budapesti buszpark 18 éves átlagéletkora annak fényében tűnhet különösen soknak, hogy Prágában 9 év körüli, a legtöbb nyugati nagyvárosban pedig még ennél is alacsonyabb az átlagkor. A járműállományt megviselte az is, hogy április végén lejárt a BKV korábbi, nyolc éves szolgáltatási szerződése, amelyet szinte szó szerint az utolsó pillanatokban tudtak csak meghoszabbítani, ám ez az idő már nem volt elég arra, hogy minden alvállalkozóval is megállapodjanak. Ami a hajókat illeti, a belső felújítás ellenére több kritika is érte a céget a régi gyártmányú járművek miatt, két héttel a forgalomba állítás után pedig több soron kívüli műszuaki ellenőrzésre is szükség volt. Bonyolítja a helyzetet, hogy míg a fővárosi közösségi közlekedés a BKK alá tartozik, addig ők a hajóknál csak megrendelők, a műszaki állapotért a BKV felel.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.