BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Erős a forint, mégis drágul a benzin: elmondjuk, miért

Holnaptól megint többet kell fizetnünk a benzinért és a dízelért, a múlt héten ugyanis elszaladtak az olajárak, és nem szerepelt túl jól a forint sem a dollárhoz képest. Azóta azonban a brent jegyzése esett, a forint erősödött: a jövő héten ismét olcsóbb üzemanyagot remélhetünk.

Pórul jártunk az üzemanyag-árakra ható piaci tényezőkkel: holnaptól megint drágább lesz a benzin és a gázolaj is. Két fő összetevőre vezethető vissza, hogy csütörtöktől a benzin literje átlagosan 438, a gázolajé 437 forintba fog kerülni. Az egyik, hogy a múlt héten az előző hetinél jóval többet kellett fizetni egy hordó északi-tengeri brent olajkeverékért, vagyis azért a fő termékért, amelynek az árát az európai üzemanyagárak követik. Augusztus 15-én (kétdolláros emelkedéssel) három éves csúcsra, hordónként 116,25 dollárra szökött a brent ára, s persze vele nőttek a múlt héten az olajtermékek tőzsdei jegyzései is.

A másik meghatározó árösszetevő a forint/dollár árfolyam alakulása, az olajpiacon a dollárelszámolás az általános. Ez is kedvezőtlenül alakult, sőt, az amerikai fizetőeszköznek augusztus 16-án még egy 226,79 forintos mini csúcsa is kialakult az azt megelőző és követő napok árához képest.

Van egy harmadik fontos áralakító tényező is, maga a piac, vagyis a keresleti és a kínálati hatások. Csakhogy erről azt mondják az olajcégek, hogy már akkora a túlkínálat (Európában elsősorban benzinből), és olyan alacsony a finomítói haszon – nincs is mindenütt –, hogy e téren már nincs mozgásterük. Árrésük terhére tehát nem csökkenthetnek árat, de emelni sem merhetnek az egyébként is magas árszint miatt, csak az említett két árbefolyásoló tényezők diktálásának engedhetnek. Mégis fontos hozzátenni, hogy a brent árak alakulása az orosz olajat feldolgozó társaságok esetében csak a feldolgozott termékek eladási árát befolyásolja, a költségeit nem. Utóbbira a szintén dollárért vásárolt urál-olajminőség beszerzési ára hat.   

A holnaptól várhatónál egyébként már voltak magasabb árak az idén: a holtankoljak.hu szerint a benzin áprilisban 451 forinton tetőzött, a gázolaj januárban 449 forinton. Az alternatív autózás persze olcsóbb. Az üzemanyagportál a jelenlegi hazai átlagos autógáz (LPG) árat 236 forintra, a biodízel árak (E85) pedig 346 forintra teszi.

holnaptól érvényes, literenkénti átlagos benzinárak több mint 100 forinttal lesznek magasabbak az egy évvel korábbi 373 forintnál, a gázolaj pedig bő 70 forinttal kerül többe, mint tavaly ilyenkor, amikor 366 forintot kértek el literjéért.

Jó hír viszont, hogy a brent olaj ára a múlt heti 116 dollár körüli szint után most (illetve már péntek óta) 113 dollár körül mozog. A forint is egyre erősebb a dollárhoz képest, most körülbelül 5 forinttal kevesebbet kell fizetni a dollárért, mint egy hete. Mindkét változásból az következik, hogy a jövő héten a hazai benzin- és dízelárak esését remélhetjük.

Az év első felében 3,3 százalékkal csökkent a hazai üzemanyag-értékesítés a Magyar Ásványolaj Szövetség tagvállalatainál. A visszaesés a benzinnél volt nagyobb, 4,4 százalékos.

Rekordárak Németországban

Németországban rekordszintre emelkedett a benzinár a hétvégén az ADAC német autóklub hétfőn közölt adatai szerint. Eddig a legmagasabb benzinárat április 18-án jegyzeték fel, akkor az átlagár 1,674 euró volt. Az ADAC korábban mesterséges áremeléssel vádolta az olajvállalatokat az MTI híre szerint. Németországban az év eleje óta átlagosan 11,3 eurócenttel emelkedett a benzinár literenként. Az ADAC számításai szerint ebből csupán 6,6 eurócent drágulás vezethető vissza a nyersolaj világpiaci árának az emelkedésére, illetve a dollár/euró árfolyamváltozásra. A német autóklub szerint így literenként 4,7 eurócent az olajvállalatok zsebébe került.'');">

Rekordárak Németországban

Németországban rekordszintre emelkedett a benzinár a hétvégén az ADAC német autóklub hétfőn közölt adatai szerint. Eddig a legmagasabb benzinárat április 18-án jegyzeték fel, akkor az átlagár 1,674 euró volt. Az ADAC korábban mesterséges áremeléssel vádolta az olajvállalatokat az MTI híre szerint. Németországban az év eleje óta átlagosan 11,3 eurócenttel emelkedett a benzinár literenként. Az ADAC számításai szerint ebből csupán 6,6 eurócent drágulás vezethető vissza a nyersolaj világpiaci árának az emelkedésére, illetve a dollár/euró árfolyamváltozásra. A német autóklub szerint így literenként 4,7 eurócent az olajvállalatok zsebébe került.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.