BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kisáruházakat nyitna a Praktiker

Ezer-kétezer négyzetméteres kisáruházak nyitását tervezi Magyarországon a Praktiker, ami óriási változás ahhoz képest, hogy júniusban még a hálózat bezárásától is tartani lehetett

Nincs napirenden a magyarországi Praktiker áruházak bezárása – erősítette meg az anyacég egy hónappal ezelőtti bejelentését Karl-Heinz Keth, a Praktiker Kft. ügyvezető igazgatója pénteki sajtótájékoztatóján. Akkor ugyanis a Praktiker AG közgyűlését követően Harald Günter, a cégcsoport szóvivője azt mondta az MTI tudósítójának, hogy „a magyarországi áruházakat egyelőre nem érinti a közgyűlés kilábalási terve”.
Az „egyelőre nem érinti” és a „nincs napirenden” ugyanakkor némi bizonytalanságot is feltételez a jövőt illetően. A korábbi hírek sem erősítették a Praktiker nemzetközi és magyarországi hírnevét, és ezt Karl-Heinz Keth hazánkban is érzékelte: mint elmondta, a jövőt illetően növekvő bizalmatlanságot tapasztalt a beszállítók, a vásárlók és az alkalmazottak körében. A tavaly 3,2 milliárd eurós árbevétel mellett több mint 500 milliós veszteséget elszenvedett és súlyosan eladósodott konszern két legnagyobb részvényes csoportja ugyanis márciusban a kelet-európai leányvállalatok eladását javasolta.
A közgyűlés végül leszavazta a keleti leányvállalatok eladását, a magyar vállalat vezetője viszont kijelentette: úgy gondolja, Magyarország nem Kelet-, hanem Közép-Európához tartozik, ezért nem fenyegeti a hálózatot a bezárás veszélye. Sőt a vállalat azt tervezi, hogy ezer-kétezer négyzetméteres kisebb áruházakat telepít a „fehér foltokba” olyan vidéki területeken, ahol a nagyáruházak igen távol vannak egymástól. Az az egyetlen követelmény, hogy az üzlet vonzáskörzetében a lakosság száma lagalább 10–15 ezer.
A plázastopot úgy kerülné meg a társaság, hogy nem új áruházakat építene, hanem arra törekszik, hogy bérleti jogokat vegyen át a megfelelő engedélyekkel együtt. Az első két egység a főváros közelében és Kelet-Magyarországon lesz, majd egy teljes évig minden évszakban tesztelik a forgalmukat és ezután döntenek a hálózat továbbfejlesztéséről. Lapunk kérdésére az igazgató azt mondta, optimális esetben akár húsz-harminc kis Praktiker is nyílhat Magyarországon.
"Nem azért építettem föl 15 év alatt a semmiből ezt a hálózatot, hogy most bezárjam!” – jelentette ki az ügyvezető igazgató.
A 19 áruházzal rendelkező magyar leányvállalat árbevétele az elmúlt évben 1,75 milliárd forinttal 30,06 milliárdra süllyedt, míg nettó vesztesége 2,2 milliárd forintról 3,4 milliárd fölé emelkedett.
„A veszteségesség hátterében a keresletcsökkenés áll, ami a megszorító intézkedésekkel, a bizonytalansággal és a gazdasági válsággal van összefüggésben” – hangsúlyozta Karl-Heinz Keth, hozzáfűzve: a Praktiker Magyarország Kft. minden szükséges intézkedést megtett, hogy racionalizálja működését és stratégiáját a piaci tendenciákhoz igazítsa.

Bizalmatlan befektetők

A második negyévben a bevételcsökkenés ellenére jelentősen mérsékelte veszteségét a 9 országban 440 áruházzal dolgozó vállalat. A forgalom 7,3 százalékkal 886,9 millió euróra csökkent, de a tavalyi második negyedévi 307,1 millió eurós adózás utáni veszteséggel szemben most már csak 20,5 millió eurót kellett elkönyvelni. A féléves eredmények bejelentését követően 1,18 euróról 1,43 euróra emelkedett a Praktiker árfolyama, ám aztán a pénteki tőzsdezárásra 1,23 euróra süllyedt. Egy éve még 4,2 eurót is adtak egy részvényért.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.