Nincs napirenden a magyarországi Praktiker áruházak bezárása – erősítette meg az anyacég egy hónappal ezelőtti bejelentését Karl-Heinz Keth, a Praktiker Kft. ügyvezető igazgatója pénteki sajtótájékoztatóján. Akkor ugyanis a Praktiker AG közgyűlését követően Harald Günter, a cégcsoport szóvivője azt mondta az MTI tudósítójának, hogy „a magyarországi áruházakat egyelőre nem érinti a közgyűlés kilábalási terve”.
Az „egyelőre nem érinti” és a „nincs napirenden” ugyanakkor némi bizonytalanságot is feltételez a jövőt illetően. A korábbi hírek sem erősítették a Praktiker nemzetközi és magyarországi hírnevét, és ezt Karl-Heinz Keth hazánkban is érzékelte: mint elmondta, a jövőt illetően növekvő bizalmatlanságot tapasztalt a beszállítók, a vásárlók és az alkalmazottak körében. A tavaly 3,2 milliárd eurós árbevétel mellett több mint 500 milliós veszteséget elszenvedett és súlyosan eladósodott konszern két legnagyobb részvényes csoportja ugyanis márciusban a kelet-európai leányvállalatok eladását javasolta.
A közgyűlés végül leszavazta a keleti leányvállalatok eladását, a magyar vállalat vezetője viszont kijelentette: úgy gondolja, Magyarország nem Kelet-, hanem Közép-Európához tartozik, ezért nem fenyegeti a hálózatot a bezárás veszélye. Sőt a vállalat azt tervezi, hogy ezer-kétezer négyzetméteres kisebb áruházakat telepít a „fehér foltokba” olyan vidéki területeken, ahol a nagyáruházak igen távol vannak egymástól. Az az egyetlen követelmény, hogy az üzlet vonzáskörzetében a lakosság száma lagalább 10–15 ezer.
A plázastopot úgy kerülné meg a társaság, hogy nem új áruházakat építene, hanem arra törekszik, hogy bérleti jogokat vegyen át a megfelelő engedélyekkel együtt. Az első két egység a főváros közelében és Kelet-Magyarországon lesz, majd egy teljes évig minden évszakban tesztelik a forgalmukat és ezután döntenek a hálózat továbbfejlesztéséről. Lapunk kérdésére az igazgató azt mondta, optimális esetben akár húsz-harminc kis Praktiker is nyílhat Magyarországon.
"Nem azért építettem föl 15 év alatt a semmiből ezt a hálózatot, hogy most bezárjam!” – jelentette ki az ügyvezető igazgató.
A 19 áruházzal rendelkező magyar leányvállalat árbevétele az elmúlt évben 1,75 milliárd forinttal 30,06 milliárdra süllyedt, míg nettó vesztesége 2,2 milliárd forintról 3,4 milliárd fölé emelkedett.
„A veszteségesség hátterében a keresletcsökkenés áll, ami a megszorító intézkedésekkel, a bizonytalansággal és a gazdasági válsággal van összefüggésben” – hangsúlyozta Karl-Heinz Keth, hozzáfűzve: a Praktiker Magyarország Kft. minden szükséges intézkedést megtett, hogy racionalizálja működését és stratégiáját a piaci tendenciákhoz igazítsa.
Bizalmatlan befektetők
A második negyévben a bevételcsökkenés ellenére jelentősen mérsékelte veszteségét a 9 országban 440 áruházzal dolgozó vállalat. A forgalom 7,3 százalékkal 886,9 millió euróra csökkent, de a tavalyi második negyedévi 307,1 millió eurós adózás utáni veszteséggel szemben most már csak 20,5 millió eurót kellett elkönyvelni. A féléves eredmények bejelentését követően 1,18 euróról 1,43 euróra emelkedett a Praktiker árfolyama, ám aztán a pénteki tőzsdezárásra 1,23 euróra süllyedt. Egy éve még 4,2 eurót is adtak egy részvényért.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.