Peter Thiel a Facebook egyik igazgatója és a cég első külső befektetője volt, mostanra azonban részesedésének jelentős többségét eladta. Az 1 milliárd dolláros értékesítés meglepte az elemzők, mert bár a kockázati tőkések általában kiszállnak a start upokból, miután azok tőzsdére lépnek, általában kivárnak ezzel a lépéssel. A Bloomberg szerint ennek fő oka, hogy a befektetők nem szeretik hirtelen sok új részvénnyel elárasztani a piacot, ezért egy-egy negyedévet, de akár éveket is várhatnak a részesedések eladásával.
A Facebook árfolyama ugyan 1,5 százalékot emelkedett a tegnapi kereskedésben, de májusi tőzsdei bevezetése óta eddig 49 százalékot bukott. Thiel 2004-ben fél millió dollárt invesztál a portálba és azóta több mint 1 milliárdot profitált a cégből, már a tőzsdei bevezetéskor közölte az igazgatótanáccsal, hogy megválik papírjainak nagy részétől. A Bloomberg által megkérdezett befektetési szakértők szerint precedens nélküli a döntés a Szilícium-völgyben; az IPO-t követő nyolc-kilenc hónapban sem a Zynga, sem a Groupon fő befektetői nem adta el részvényeikből, a LinkedIn fő részvényesei a Sequoia Capital és a Greylock Partners pedig 11 hónappal a bevezetés után még mindig tartják részvényeik felét.
Thiel szóvivője nem kommentálta a döntést, ami biztosa nem jól jön a Facebooknak, ami az elmúlt hónapokban azért küzdött, hogy meggyőzze a piacot: megvannak az eszközei a bevétel növelésére. Ha viszont a bennfentesek eladnak, nehéz lesz becsalogatni az új befektetőket – vélte James Cox, a Duke University szakértője.
Zuckerberg és társai most szembesülnek azzal, hogy a mostani pénzteremtési kultúra eltérő a korábbihoz képest, ugyanis a Szilícium-völgy és a Wall Street megközelítése között különbség van. A Wall Street egyértelműen a bevétel gyors növekedésének híve, hiszen a Facebook még mindig értékes, nagyjából 50 milliárd dollárt érhet. Ezzel szemben a Facebook vezetői türelmet kérnek, és azzal érvelnek, hogy olyan eszközöket hoznak létre, melyek örökre megváltoztatják a világot, azonban a profit növelésének mikéntjéről eddig nem igazán nyilatkoztak. A lényeg az – ahogy David Ebersman, a cég pénzügyi vezetője fogalmazott még júliusban –, hogy azt tartsa mindenki észben, hogy a cég nem változott, ugyanaz maradt, mint korábban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.