Az Európai Bizottság vizsgálatot indít a Gazprom ellen: vádja szerint az orosz cég akadályozza térségünkben a gáz szabad európai áramlását, a gázszolgáltatás diverzifikálását, és tisztességtelenül jár el, amikor árait az olaj árához köti.
A bizottság szóvivője szerint Magyarország is azon országok között van, amelyekben a Gazprom visszaélhetett vagy visszaélhet piaci helyzetével Antoine Colombani brüsszeli sajtótájékoztatóján elmondta: Magyarországon kívül Lengyelországban, Csehországban, Szlovákiában, Bulgáriában, Észtországban, Lettországban és Litvániában vizsgálják, hogy visszaélt-e piaci pozíciójával az orosz állami gázvállalat.
A szóvivő ismertette, hogy Litvánia hivatalosan is kérte a bizottságtól ennek kivizsgálását, és a testület szakértői több országban személyesen is tájékozódtak a helyzetről. Antoine Colombani többször hangsúlyozta, hogy egyelőre a vizsgálat elindításáról és közel sem a lezárásáról van szó, ezért az eljárás esetleges kimeneteléről és következményeiről nem volt hajlandó nyilatkozni.
Ha a vádak bebizonyosodnak, az erősen megnehezíti majd az orosz gázmonopólium helyzetét a külpiacokon. A legfőbb probléma nem a büntetés kifizetése, hanem a további szerződéskötések alapjainak, például az árképzési és az elszámolási formulák teljes felülvizsgálatának lehetősége - állapította meg a Vedomosztyi szerint Vitalij Krjucskov, az IFD Kapital elemzője, amelyet az MTI idéz. A szakértő szerint az Európai Bizottságnak sokkal nyomósabb érvei lehetnek a Gazprommal szemben, mint amelyeket kedden a nyilvánosság előtt bejelentettek.
Ha az Európai Bizottság azt állapítja meg, hogy a Gazprom korlátozza a versenyt, ami az indokoltnál magasabb árakat okoz, és rontja az ellátás biztonságát, amivel végső soron kárt okoz az Unió polgárainak. Ekkor akkora bírságot szabhat ki a cégre, amely a cég bevételeinek akár 10 százalékát is elérheti.
„Fogalmuk sincs a gáztermelés költségeiről, az ahhoz adott hitelek feltételeiről és a gázkereskedelem működéséről azoknak az uniós illetékeseknek, akik a Gazpromot az árai és szerződései miatt tisztességtelen piaci fellépéssel vádolják” – állítja az orosz céghez közeli forrásunk. Mint elmondta, a szénhidrogén-kutatások néhány százmillió dolláros költségét még képesek az olaj- és gázipari társaságok saját kockázati tőkéjük terhére állni, ha azonban egy mezőt termelésbe kell állítani, már olyan „megamilliárdos” projekteket kell indítaniuk, amelyekhez hitelre van szükségük. A pénzt összeadó európai bankkonzorciumok pedig értelemszerűen csak úgy adnak hitelt, ha garantáltnak látják annak visszafizetését is.
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy elvárják olyan gázeladási szerződések felmutatását, amelyek alapján az adott mező 20-30 éves használata, azaz a hitel visszafizetése idején végig vannak olyan, stabil vevői a felhozott szénhidrogénnek, amelyek a hitel visszafizetését biztosító árat fizetnek.
A hosszú távú gázvásárolási szerződés, az átvételt biztosító take or pay szerződés ugyanúgy európai nagybanki találmány, mint a vezetékek kihasználtságát garantáló, ship or pay szerződés. Ez utóbbi készteti egyébként a Gazpromot arra, hogy az uniós hatóságoktól felmentést kérjen azon kötelezettsége alól, hogy vezetékeihez harmadik feleknek is hozzáférést engedjen. Ha ugyanis nem köti le saját maga a teljes kapacitást, nem vehető biztosra, hogy mások folyamatosan és olyan tranzitdíj fejében használják a csöveit, amelyből megnyugtatóan visszafizethető a vezeték-beruházáshoz felvett hitel.
Forrásunk hangsúlyozta: az európai hitelezők még ennél is tovább mentek saját pénzük biztonsága érdekében: a Gazprom által eladott gázra árbevétel engedményt kértek saját nevükre. Ebből az következik, hogy az orosz társasághoz befolyó pénz 50-60 százaléka közvetlenül a hitelezőkhöz folyik be. „Furcsa, hogy Európa először kitalál valamit, majd cáfolja, végül még meg is támadja” – mondta nyilatkozónk.
Ugyanemiatt érthetetlen az is, miért kifogásolják, hogy a Gazprom az olaj árához köti a gáz árát. (Mellesleg ugyanígy járnak el az árképzésben és hosszú távú szerződéseikben a hosszú távú szerződést kötő, európai termelők is.) A bankok ugyanis egyrészt ragaszkodnak ahhoz, hogy a termék árában legyen egy olyan elem, amely a nagyságát valamilyen módon stabilizálja, másrészt minden termék esetében az a legkézenfekvőbb, ha e célra a helyettesítő termékeit használják. Gáz hiányában a gázturbinák dízelolajjal üzemeltethetők, a gázkazánok pedig gázolajjal. Vagyis e két termék rotterdami kikötői ára az, amire szakmai szempontból célszerű az árképzésben alapozni. (Vagyis nem közvetlenül az olajárat veszik figyelembe.)
Az is a bankok részükről ésszerű elvárása, hogy az árban jelenjen meg valamilyen valutakosár, a nemzetközi devizamozgások hatásainak érvényesítéseként. Németországi vevőikkel még a német vasipari munkások bérindexét is belevetették az árképletbe, mint árstabilizáló elemet. Egyébként érdemes lenne megkérdezni a bankokat: ki ad sokmilliárd dolláros hitel olyan beruházáshoz, amelynél a visszafizetés fedezetéül a következő évi spot gázárak, és a ki tudja, hogyan alakuló kereslet szolgálnának?
Forrásunk – aki szerint minderre az uniós vizsgálat során fény derül –, feltette a kérdést: akkor most kit akar az EU támadni a "koncepciós fellépésével"? Ha nem felelnek meg neki a saját bankjai által diktált feltételek, egyet érhet el: a Gazprom más piacokat keres a gázának. (A felvetés azért is időszerű, mert a most folyó, vlagyivosztoki APEC konferencia orosz remények szerint előmozdítja Oroszország gazdasági betagozódását az ázsiai-Csendes-óceáni régióba.)
„A Gazprom gázának reexportjára már évek óta nincs szerződéses tilalom, vagyis a társaság nem gátolja, nem is tudja gátolni a szabad kereskedést” – hangsúlyozta a céghez közeli szakember. Igaz viszont, hogy más cégek a gázukat a Gazprom vezetékein nem továbbíthatják, mert – mint fent már szó volt róla – a társaság a banki hitelfeltételek miatt felmentést kért hozzáférés engedélyezési kötelezettsége alól. Ha nem lenne ilyen felmentése, akkor a vezetéket használó harmadik szereplőknek olyan árat kellene diktálnia, amely garanciát jelent a beruházási hitelek visszafizetésére.
„Minden vád, amelyet az Európai Bizottság a Gapzromnak benyújtott politikai hátterű és erőltetett. Nevetséges azzal vádolni, hogy gátolja az egységes gázpiac kiépítését és a földgáz árát a kőolajéhoz köti” – nyilatkozta a Kommerszant FM rádió szerdai műsorának Konsztantyin Szimonov, az orosz Nemzeti Energiabiztonsági Alap igazgatója, aki szerint a földgáz árának a kőolajéhoz kötését maguk az európaiak találták ki. „Ami az egységes gázpiacot illeti, mi köze van a Gazpromnak ehhez? Tessék, építsenek gázvezetékeket, kössék össze a Balti-tengeri országokat az Európai Unióval, Nyugat-Európát Kelet-Európával. Talán Oroszországnak kell ezt elvégeznie?” – háborgott Szimonov az MTI szerint.
578 milliárdos mínuszban az orosz árucsereforgalmunk
Amikor a ma élő, hosszú távú gázimport szerződések születtek – a magyarországi, amely ma az E.On Földgáz Trade-é – 1996-ben, az európai gázkereskedelmet a kétoldalú kapcsolatok jellemezték, vagyis a mostani kifogások a piac megváltozásával merülhettek fel. A térségünk elszámolását a klíring, a KGST együttműködés és a barter jellemezte, a gázért Magyarország azt adott a Szovjetuniónak, amire annak szüksége volt: a lecsótól a Medicor termékeiig mindent. Kétoldalú külkereskedelmünk egyensúlyban volt. A rendszerváltással a barter megszűnt, s bár a Gazprom korábbi vezérigazgatója, Megdet Rahimkulov még tett kísérletet a gázért magyar áruval való fizetés felélesztésére, terve elbukott, mert annak több ellenzője volt, mint támogatója. A magyar termékek oroszországi piacát azóta más, jórészt nyugat-európai cégek vették át. Az év első felében oroszországi külkereskedelmi mérlegünk 578 milliárd forintos mínuszban volt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.