A kereslet hatalmasat esett a sokszor nagymértékű engedmények mellett is, így az európai autóeladások mélypontjukra estek. Az európai autóipar veszteséges lesz a jelenlegi autóárak mellett, pár szereplő akár ki is vonulhat a piacról állami támogatás nélkül, a PSA pedig gyárbezárás mellett döntött, és lehetnek követők is.
Az olyan szereplők, mint a Fiat és a PSA Peugeot Citroen nagyon ijesztő számokat produkálnak úgy is, hogy akár 30 százalékos kedvezményt is adnak bruttó eladási áraikból. Ennek meg is lett a következménye. „A többletkapacitás miatt elkerülhetetlenné válik néhány üzem bezárása Európában, mivel számos európai autógyártó minden egyes autót veszteséggel ad el” – mondta Philippe Varin a francia PSA Peugeot Citroën autógyár vezérigazgatója újságíróknak a hét végén nyíló Párizsi Autószalon alkalmából.
Az európai értékesítési nehézségek miatt a francia PSA Peugeot Citroën autógyár további milliárdos veszteségek elé néz. Amint azt a cégvezér a francia Les Echos gazdasági lap csütörtöki számában megjelent interjúban kifejtette, a PSA-nak valószínűleg 2014-ig havonta háromjegyű, milliós nagyságrendű euró összeget kell majd veszteségként elkönyvelnie. „Ez azonban 2013 folyamán az eddigi havi 200 millióról 100 milliós nagyságrendre csökken” – tette hozzá.
A PSA Peugeot Citroën legfontosabb piacain, Franciaországban, Spanyolországban és Olaszországban a mélyülő válság miatt visszaeső kereslet következtében az első fél évet 819 millió euró veszteséggel zárta. Az autógyár emiatt egy üzem bezárására és 8 ezer dolgozó elbocsátására kényszerül.
Mások is nagy hatalmas problémákkal és azokra rímelő veszteségekkel küszködnek, igaz Peugeot-Citroen lépéséhez hasonlóra a korábbi gyárbezárások és költségcsökkentő akciók után még nem szánták el magukat. A Fiat az előrejelzések szerint mintegy 700 millió euró veszteséget jelent majd európai tevékenysége után 2012-ben, ráadásul nem is mutat be új modellt a hétvégén nyíló Párizsi Autószalonon. A GM – az Opel és a Vauxhall márkák tulajdonosa – Európában 1999 óta 16,8 milliárd dollár veszteséget szenvdett el, ebből 2012 első felében 617 millió dollárt írtak a veszteségekhez. A szintén amerikai Ford csak idén több mint 1 milliárd dollár veszteséggel számol Európában. A világ harmadik legnagyobb luxusautó-gyártója, a Daimler is bevételeinek csökkenéséről számolt be. „Nem világos, hogy az autógyártók hogyan élhetnék túl a mostani időszakot állami segítség nélkül, különösen érintettek a kérdésben azok a dél-európai társaságok, amelyek kisebb modelleket gyártanak” – egészítette ki az iparágról alkotott véleményeket Hans Dieter Poetsch, a Volkswagen pénzügyi igazgatója.
A jövőt tekintve semmi bíztató sem látszik az autógyárak számára. Előrejelzések szerint az elmúlt 17 év legalacsonyabb értékesítési számait produkálja idén az európai autópiac. A szereplők további csökkenés után remélnek némi pozitív fordulatot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.