BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Volkswagen-menedzser: Több autógyár bedőlhet állami pénz nélkül

A hétvégén nyílik a Párizsi Autószalon, amely 17 éve nem találta ilyen rossz bőrben az európai autópiacot. Csökkenő eladások, valamint hatalmas veszteségek jellemzik szinte mindegyik nagy szereplőt.

A kereslet hatalmasat esett a sokszor nagymértékű engedmények mellett is, így az európai autóeladások mélypontjukra estek. Az európai autóipar veszteséges lesz a jelenlegi autóárak mellett, pár szereplő akár ki is vonulhat a piacról állami támogatás nélkül, a PSA pedig gyárbezárás mellett döntött, és lehetnek követők is. 

Az olyan szereplők, mint a Fiat és a PSA Peugeot Citroen nagyon ijesztő számokat produkálnak úgy is, hogy akár 30 százalékos kedvezményt is adnak bruttó eladási áraikból. Ennek meg is lett a következménye. „A többletkapacitás miatt elkerülhetetlenné válik néhány üzem bezárása Európában, mivel számos európai autógyártó minden egyes autót veszteséggel ad el” – mondta Philippe Varin a francia PSA Peugeot Citroën autógyár vezérigazgatója újságíróknak a hét végén nyíló Párizsi Autószalon alkalmából.

Az európai értékesítési nehézségek miatt a francia PSA Peugeot Citroën autógyár további milliárdos veszteségek elé néz. Amint azt a cégvezér a francia Les Echos gazdasági lap csütörtöki számában megjelent interjúban kifejtette, a PSA-nak valószínűleg 2014-ig havonta háromjegyű, milliós nagyságrendű euró összeget kell majd veszteségként elkönyvelnie. „Ez azonban 2013 folyamán az eddigi havi 200 millióról 100 milliós nagyságrendre csökken” – tette hozzá.
 
A PSA Peugeot Citroën legfontosabb piacain, Franciaországban, Spanyolországban és Olaszországban a mélyülő válság miatt visszaeső kereslet következtében az első fél évet 819 millió euró veszteséggel zárta. Az autógyár emiatt egy üzem bezárására és 8 ezer dolgozó elbocsátására kényszerül.

Mások is nagy hatalmas problémákkal és azokra rímelő veszteségekkel küszködnek, igaz Peugeot-Citroen lépéséhez hasonlóra a korábbi gyárbezárások és költségcsökkentő akciók után még nem szánták el magukat. A Fiat az előrejelzések szerint mintegy 700 millió euró veszteséget jelent majd európai tevékenysége után 2012-ben, ráadásul nem is mutat be új modellt a hétvégén nyíló Párizsi Autószalonon. A GM – az Opel és a Vauxhall márkák tulajdonosa – Európában 1999 óta 16,8 milliárd dollár veszteséget szenvdett el, ebből 2012 első felében 617 millió dollárt írtak a veszteségekhez. A szintén amerikai Ford csak idén több mint 1 milliárd dollár veszteséggel számol Európában.  A világ harmadik legnagyobb luxusautó-gyártója, a Daimler is bevételeinek csökkenéséről számolt be. „Nem világos, hogy az autógyártók hogyan élhetnék túl a mostani időszakot állami segítség nélkül, különösen érintettek a kérdésben azok a dél-európai társaságok, amelyek kisebb modelleket gyártanak” – egészítette ki az iparágról alkotott véleményeket Hans Dieter Poetsch, a Volkswagen pénzügyi igazgatója.

A jövőt tekintve semmi bíztató sem látszik az autógyárak számára. Előrejelzések szerint az elmúlt 17 év legalacsonyabb értékesítési számait produkálja idén az európai autópiac. A szereplők további csökkenés után remélnek némi pozitív fordulatot.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.