Az orosz Gazprom és a magyar MVM 50-50 százalékos tulajdonában lévő Déli Áramlat Zrt. e hónap végére várható közgyűlésén hozzák meg a Déli Áramlat gázvezeték magyarországi szakaszára vonatkozó végleges beruházási döntést. A projektet a kormány kiemelt jelentőségűnek minősítette, mint előzőleg a Nabuccót.
A Gazprom a magyarországi, és a nyomvonalban érintett többi ország beruházási döntése alapján mondhatja ki a november 15-ig a legvégső igent a projekt egészére. Bár az ügyhöz közeli forrásunk szerint a hónap végére „Magyarországon novemberre minden szükséges dolgot aláírnak”, arra is figyelmeztetett: az ilyen szerződéseknél arra is nagyon ügyelnek, hogy minél több kilépési lehetőség maradjon benne. Ilyennek ígérkezik például az, hogy nincs meg a végleges nyomvonalterv. Még előtte vagyunk a 229 kilométeres majdani nyomvonalban érintett településeken rendezendő közmeghallgatásoknak, kisajátításoknak, önkormányzati hozzájárulásoknak, szakmai és környezetvédelmi engedélyeknek. Lehet a költségek esetleges elszaladására vonatkozó záradéka is a végleges döntésnek.
A Déli Áramlat üzembe helyezésével csökken, vagy meg is szűnhet Ukrajna felőli orosz gázimportunk, ami azt is jelenti, hogy zsugorodik a jelenlegi vezetékhálózatot ellenőrző és üzemeltető FGSz Zrt. bevétele, és haszna is. Ráadásul 2015 után szerep juthat oroszországi gázimportunkban az akkorra megépülő, évi ötmilliárd köbméter kapacitású, magyar-szlovák interkonnektornak is. Igaz, a csövet elsősorban az észak-déli gázfolyosó majdani elemeként emlegetik, a csőnek azonban kezdetben csak azzal a szlovákiai vezetékkel lesz kapcsolata, amelyen Oroszországból jön gáz. Egy ilyen irányú, esetleges import megint csak az FGSz-nek jelent vérveszteséget, ahogyan az is, ha kiépül a gázfolyosó, és azon Lengyelországba cseppfolyós formában érkező gázt (LNG) importálunk. Ehhez azonban még ki kell alakítani a szlovák-lengyel vezetéki összeköttetést – ennek a megvalósíthatósági tanulmányát ez év végéig ígérték –, és erős a szándék a lengyelországi LNG-terminál megépítésére is.
Információink szerint a közgyűlésen a Gazprom lemond a majdani vezetékben lévő elővásárlási jogáról. Vegyesvállalati hányadával azonban vélhetőleg nem lesz gond. Igaz, az EU harmadik energiacsomagja szerint uniós tagországban nem lehet azonos tulajdonosa az energia-infrastruktúra valamely elemének, és az azon szállított energiának, energiahordozónak. A Déli Áramlat Zrt. azonban csak a vezetékért felel majd, az abban továbbított gáz már a majdani importőré lesz, például az MVM Partneré.
A hazai gázimportigények mennyiségi szempontból tökéletesen kielégíthetők a mai, csak részben kihasznált vezetékeken is. Minden új szállítási útvonal a meglévő kapacitások egy részének kihasználatlanul hagyásával, és az új beruházások költségeinek a végfelhasználókkal való megfizettetésével jár. Ezt az árat a jelenlegi és az előző kormány szerint is ellátásbiztonságunk növelése miatt kell megfizetnünk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.